V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Formule 2

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 13. 3. 2014, 16:49; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Formule 2 (Formula Two zkráceně F2) je série automobilových závodů pro monoposty na okruhu. V roce 1948 byla přidružena do FIA jako třída kadet pro Formule 1, čímž byla vytvořena postupová hierarchie pro monoposty - F1, F2 a F3.

Obsah

Historie

Předválečná éra

Jochen Rindt na voze Lotus Formule 2 (Nürburgring, 1970)

Formule 2 vznikla už v době před druhou světovou válkou. Tehdy byla nazývána voiturette (malé vozy). Smyslem celé série bylo umožnit málo zkušeným pilotům získat levné závodní auto a hlavně možnost účastnit se závodů. Největší rozdíl mezi F1 a F2 byl v motorech. Zatímco voiturette používaly 1500 cc v královské třídě, která jezdila Grand Prix, byly v F1 povoleny motory o objemu 3000 cc s přeplňováním nebo 4500 cc atmosférické.

  • 1931- Celkem 14 závodů
  • 1932- Celkem 17 závodů
  • 1933- Celkem 10 závodů
  • 1934- Celkem 8 závodů
  • 1935- Celkem 12 závodů
  • 1936- Celkem 20 závodů
  • 1939- Celkem 21 závodů
  • 1940- Celkem 2 závody

Nové začátky (1945 – 1953)

Formule 2 Veritas Meteor

Po válce vzniká Formule A a B (následně Formule 1 a 2). Formule A se rozhodla pokračovat v načaté cestě s vozy předválečné výroby s motory o objemu 4500 cc bez dmýchadla. Voiturette s motory 1500 cc s přeplňováním byly označovány jako Formule B. FIA v roce 1948 pojmenovala kategorii, která připravovala jezdce na silnější kategorii, jako Formule 2. Menší a slabší motory (2000 cc, nebo 750 cc s kompresorem) byly montovány do mnohem menších a lehčích vozů a hlavně levnějších, než Formule 1. To byly aspekty, které dávaly odvahu novým konstruktérům vstoupit na závodní dráhu, tak jako třeba Cooper, kteří by jen těžko mohli konkurovat ostříleným týmům v F1. Především v prvních letech byla Formule 1 velmi drahou záležitostí a činila potíže i bohatým automobilkám jako byla Alfa Romeo, která po dvou úspěšných letech F1 opouští. Roky 1952 a 1953 jsou vypsány pro vozy Formule 2 (zbylé a především privátní týmy F1 se účastní závodů, která se do mistrovství nezapočítávají).

  • 1946- Celkem 11 závodů
  • 1947- Celkem 20 závodů - Piero Taruffi Cisitalia D46 - Fiat
  • 1948- Celkem 21 závodů
  • 1949- Celkem 28 závodů
  • 1950- Celkem 31 závodů
  • 1951- Celkem 30 závodů
  • 1952- Celkem 45 závodů
  • 1953- Celkem 50 závodů
  • 1954- Celkem 9 závodů
  • 1955- Celkem 19 závodů
  • 1956- Celkem 6 závodů

Éra motorů 1500 cc (1957 - 1960)

1.5 litre Porsche 718

Používání vozů F2 v šampionátu Formule 1 donutilo organizátory k rozhodnutí od roku 1954 vypsat šampionát pro vozy s motory 2500 cc (to byl krok, který vzbudil ohromný zájem mezi konstruktéry). Ze stejných důvodů je v roce 1957 zavedeno pravidlo o motorech 1500 cc pro Formuli 2. Ta se stává kořistí vozů Cooper s motorem vzadu, převzatého z Formule 3 a ze sportovních vozů Porsche, navržených na základě vozu RSK. Ferrari zpočátku zaměřuje pozornost na vývoj vozu Dino 156 jako vozu F2, používajíc stále motor vpředu. Nejúspěšnějším motorem tohoto období byl Coventry-Climax FPF se čtyřmi válci, následován méně používaným Borgward se 16 ventily. Modifikovaný vůz F2 Cooper zvítězil ve své první Grand Prix Formule 1 v roce 1958. Zahájil tak nové období vozů s motorem vzadu. Epocha motorů o objemu 1500 cc byla krátká, ale dala vzniknout nové sérii pojmenované jako Formule Junior, která na nějaký čas nahradila vozy Formule 3 a posléze také Formuli 2 až do roku 1963.

Zrození Formule Junior (1961 - 1963) a Formule 2 s 1000 cc (1964-1966)

Formule Junior byla založena v roce 1959, aby nahradila problematické F3 a F2, ale brzy se ukázalo, že bude snazší oživit obě krachující disciplíny pod Formulí 1. Renesanci zažívají Formule 2 a Formule 3 v roce 1964. Pro Formuli 3 se přemýšlí o motorech o objemu 1000 cc (jen jednoduchých agregátů používaných až doposud ve Formuli Junior), zatímco Formule 2 měla být ve volbě motorů liberálnější. Formule 2 začala být zajímavá i pro stáje z F1 a začínají tak vznikat jejich juniorky. Nejpoužívanějším motorem je Cosworth a Honda, dále také FIAT, BMC a BRM. Formule Junior:

  • 1961 – Celkem 70 závodů
  • 1962 – Celkem 71 závodů
  • 1963 – Celkem 67 závodů

Formule 2:

  • 1964 – Celkem 24 závodů
  • 1965 – Celkem 16 závodů
  • 1966 – Celkem 18 závodů

Návrat k motorům 1600 cc (1967 - 1971)

S koncem 60. let Formule 1 získává na síle a zaměřuje svou pozornost na silnější 3 litrové motory. Vzniká tak propastný rozdíl mezi F1 s motorem o objemu 3000 cc a F2 s 1000 cc. V roce 1967 proto vzniká nová F2 s motorem 1600 cc. Nejdůležitějším je Cosworth FVA, vytvořený se 16 ventily V4 pro vůz Ford Cortina, který byl základem legendárního DFV. Další výborné motory připravilo BMW a také V6 Dino Ferrari. Mnozí piloti Formule 1 se účastní i závodů Formule 2 a při některých Velkých cenách Formule 1 je povoleno užití jak F1 tak F2, např. Grand Prix Německa na trati Nürburgring. Jacky Ickx si tu odbyl první start v šampionátu Formule 1 právě s vozem Formule 2. Dokázal zajet pátý nejlepší čas při tréninku. Jim Clark, známý pilot a několikanásobný mistr Formule 1, nalezl smrt ve voze Formule 2 na trati Hockenheimring. Mistrovství světa pro tuto kategorii chybí. V roce 1967 vzniká alespoň mistrovství Evropy a slučuje tak nespočet národních šampionátů, které v 60. letech zahlcují Evropu.

Motory 2000 cc a zánik F2 (1972 - 1984)

K novým změnám dochází v roce 1972. Zvyšuje se výkon a objem na 2000 cc. Cosworth BDs a BMW byly dominantními dodavateli motorů. Od roku 1976 vstupem továrního týmu Renault dochází k další změně, která, jak se později ukáže, F2 zahubí. Tou změnou je speciální vývoj a používání závodních motorů V6 oproti dosud používaným levným sériovým motorům. Také bohatý sponzor Elf usnadní mnohým mladým Francouzům cestu k nejvyšším příčkám. Počínání Renaultu vyprovokovalo ostatní automobilky k podobným krokům a začíná honba za úspěchem. Závodní motory začínají vyrábět u Alfy Romeo, Ferrari, BMW a Hondy. Další specializované firmy ladí podvozky a další motory. Formule 2 se stává neúměrně drahou a s koncem sezóny 1984 zaniká. V roce 1985 vzniká Formule 3000, která F2 na 20 let nahradí. Protože se ale historie opakuje, v roce 2004 zaniká i F3000. Vzniká GP2 Series označení, které mnozí chápou jako návrat k původnímu názvu Formule 2 (Grand Prix F2).

Návrat F2

V roce 2009 se Formule 2 obnovila. Titul získal Španěl Andy Soucek. Nejvíc na sebe série upozornila smrtí Henryho Surteese (syna Johna Surteese - mistra světa v motorkách i Formuli 1) při závodu v Brands Hatchi.

Mistrovství Evropy F2

*od roku 2009 to není Mistrovství Evropy