V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Gloster Gladiator

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 22. 3. 2011, 15:45; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Gloster Gladiator
Gloster Gladiator 1.jpg
Gloster Gladiator I (2005)
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Gloster Aircraft Company
Konstruktér
První let 12. září 1934
Zařazen 1937
Vyřazen
Výroba 1934-1940
Vyrobeno 682
Varianty
Uživatel Royal Air Force

Gloster Gladiator byl britský stíhací dvouplošník používaný Královským letectvem, Královským námořnictvem a letectvy mnoha dalších států během druhé světové války. Letoun měl maximální rychlost 414 km/h. Gladiatory upravené pro službu na letadlových lodích Royal Navy byly známé pod bojovým jménem Sea Gladiator.

Obsah

Vývoj, prototypy a verze

Gloster Gladiator byl přímým pokračovatelem stíhacího dvouplošníku Gloster Gauntlet. Svou konstrukcí nevybočoval z konstrukcí typických pro 30. léta: dvouplošník s trupem potaženým plátnem, hvězdicovým motorem a pevným podvozkem. Jedinými moderními prvky byly hydraulické vztlakové klapky a uzavřená pilotní kabina.

Prototyp pod označením S.S.37 poprvé vzlétl 12. září 1934 poháněn hvězdicovým motorem Bristol Mercury VIS o výkonu 475 kW (645 k). Po zkouškách doporučilo britské ministerstvo letectví výrobci použít silnější motor. 3. dubna 1935 vzlétl vylepšený prototyp s motorem Bristol Mercury IX o výkonu 618 kW (840 k) a dvoulistou dřevěnou vrtulí. Ten se stal základem pro sériovou výrobu 203 kusů Gladiatoru Mk.I pro RAF. Od roku 1937 byly stroje vybavovány třílistou kovovou vrtulí. Od roku 1938 byla dodávána nová verze Gladiator Mk.II s mírně silnějším motorem Bristol Mercury VIIIAS o výkonu 625 kW (850 k).

Švédsko v licenci vyrobilo 37 kusů Gladiatorů Mk I pod označením J8 a 18 kusů Gladiatorů Mk II pod označením J8A.

Do ukončení výroby v dubnu 1940 bylo vyrobeno 682 Gladiatorů, z nichž 216 bylo určeno pro export.

Bojové nasazení

Do služby u RAF nastoupily Gladiatory v lednu 1937. Už v době svého zavedení do služby byl typ zastíněn novou generací moderních jednoplošných stíhačů jako byly Spitfire a Messerschmitt Bf 109. Po vypuknutí druhé světové války bojovaly Gladiatory ve Finsku, Francii a Norsku a i když si vedly poměrně dobře proti sovětskému letectvu v Zimní válce, proti moderním strojům německé Luftwaffe měly jen malou šanci uspět. I přes to sedm Gladiatorů norského Jagervingen („stíhací křídlo“) umístěné na letišti Fornebu dokázalo 9. dubna 1940 (první den operace Weserübung) sestřelit pět německých letadel. Ten den Luftwaffe ztratila dva stíhací Messerschmitty Bf 110, dva bombardovací Heinkely He 111 a jeden transportní Junkers Ju 52. Jeden norský stíhač byl sestřelen budoucím esem Helmutem Lentem a další dva byly zničeny na zemi při doplňování paliva a střeliva na letišti Fornebu u Osla. Zbývající čtyři Gladiatory dostaly příkaz přistát kdekoliv jen ne na své základně, a tak přistály na zamrzlých jezerech v okolí Osla a už se na dalších bojích nepodílely.

Gloster Gladiator I v norských barvách

Gladiatory byly také používány dvěma stíhacími perutěmi RAF během zbývajících dvou měsíců norské kampaně.

Na bojištích v severní Africe a v Řecku dosáhly Gladiatory určitých úspěchů proti Regia Aeronautica vyzbrojené hlavně dvouplošníky Fiat CR.32 a Fiat CR.42. Proti novějším jednoplošníkům Fiat G.50 a Macchi C.200, ale už neuspěly. Během obrany Malty byl ostrov zpočátku bráněn malou skupinou Gladiatorů, což dalo vzniknout mýtu, že ostrov bránily jen tři Sea Gladiatory pojmenované Faith (Víra), Hope (Naděje) a Charity (Milosrdenství, resp. Láska) .

Na dálném východě se Gladiatorům dařilo o něco lépe proti moderním japonským letounům, než předtím proti německým a italským. Zúčastnily se i krátké obrany Singapuru.

Sea Gladiatory na letadlových lodích byly úspěšnější, protože jejich nižší rychlost byla výhodná pro operace z palub letadlových lodí a bylo méně pravděpodobné, že se setkají s modernějšími stíhacími letouny protivníka.

Gladiatory byly také vyvezeny do 13 zemí světa.

Počty Gladiatorů v zahraničí

Stát Počet kusů V období
Austrálie     39 Gladiatorů I a II (ex-RAF)     od 1940
Belgie     22 Gladiatorů I     1937-40
Čína   36 Gladiatorů I    od 1937
Egypt     18 Gladiatorů I + 25 Gladiatorů II (ex-RAF)    1939-44
Finsko    12 Gladiatorů I + 30 Gladiatorů II (ex-RAF)   1940-45
Irák    15 Gladiatorů I + 29 Gladiatorů I a II (ex-RAF)   1938-51
Irsko    4 Gladiatory I    1938-44
Jižní Afrika   1 Gladiator I + 11 Gladiatorů II (ex-RAF)   1939-41
Litva    14 Gladiatorů I    1939-40
Lotyšsko    26 Gladiatorů I    1938-40
Norsko   6 Gladiatorů I + 6 Gladiatorů II   1938-40
Portugalsko   15 Gladiatorů I + 15 Gladiatorů II (ex-RAF)   1938-52
Řecko    27 Gladiatorů I + 14 Gladiatorů II (ex-RAF)   1937-41
Sovětský svaz   5 ex-lotyšských a 12 ex-litevských Gladiatorů I   od 1940
Švédsko   37 J8 + 18 J8A (jen do 1942)   1937-47

Významní piloti Gladiatorů

Specifikace

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,8 m
  • Délka: 8,4 m
  • Výška: 3,2 m
  • Nosná plocha: 30 m²
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1560 kg
  • Vzletová hmotnost : 2205 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový 9válec Bristol Mercury IX
  • Výkon pohonné jednotky: 850 k (630 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 414 km/h ve výšce 4500 m
  • Dolet: 710 km
  • Dostup: 10 200 m
  • Stoupavost: 11,2 m/s
  • Poměr výkon/hmotnost: kW/kg

Výzbroj

  • 4 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
  • 2 × 45kg puma

Uživatelé

Jednotky, které měly ve výzbroji Gladiatory

Royal Air Force (Britské královské letectvo)

Finské letectvo

Fleet Air Arm (Letectvo britského královského námořnictva)

Literatura

  • John Bierman and Colin Smith: The Battle of Alamein: Turning Point, World War II (2002)

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Gloster Gladiator