V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Formule 1 v roce 1975

Z Multimediaexpo.cz

XXVI. Mistrovství Světa Formule 1 / 1975
Formule 1 v roce 1974****Formule 1 v roce 1976
LaudaNiki19760731Ferrari312T2.jpg
Mistr světa
Carlos Reutemann 37
Pohár konstruktérů
Ferrari 72,5
Brabham 54
McLaren 53
Grand Prix
1. Belgie
7. Švédsko
8. USA

XXVI.Mistrovství světa jezdců a 18. ročník poháru konstruktérů zahájila 12. ledna Grand Prix Argentiny a po 14 závodech 5. října při Grand Prix USA byl znám nový mistr světa. Mistrem světa pro rok 1975 se stal Niki Lauda a po jedenácti letech od úspěchu Johna Surteese se dočkala mistrovského titulu značka Ferrari. Rok 1975 je zajímavý i tím, že v celkové klasifikaci dokázala bodovat jediná žena, Lella Lombardi. Svoje učinkování ve formuli 1 ukončil po 18 sezonách Graham Hill. O to horší a více zarmucující byla zpráva o leteckém neštěstí 29. listopadu 1975, kdy Graham Hill zahynul ve svém soukromém letadle nedaleko Londýna. Při nehodě přišel o život kromě dalších cestujících i jezdec formule 1 Tony Brice.

Obsah

Před sezónou

S formulí 1 se rozloučili jezdci Denis Hulme, Jean Pierre Beltoise a Mike Haliwood. Objevilo se i spousta nových jmen, ale jen hrstka mohla zůstat mezi elitou: Bob Evans, Guy Tunmer, Alan Jones, Roelof Wunderink, Tony Brise, Torsten Palm, Damien Magee, Hiroshi Fushida, Brian Henton, Dave Morgan, Jim Crawford, Harald Ertl, Tony Trimmer, Brett Lunger, Jo Vonlanthen, Renzo Zorzi a Michel Leclère. Finanční potíže postihly tým March jenž do šampionátu nemohl nastoupit. Americká pneumatikářská firma Firestone omezila své působení ve formuli 1 pouze na tým Jonese Parnelliho v jehož barvách jezdil Mario Andretti. Ostatní týmy byly odkázany na pneumatiky od Goodyear, který se tak stal výhradním dodavatelem. Do formule 1 už nehodlal dále investovat ani kosmetický koncern Yardley a také John Player uzavřel s týmem Colina Chapmana smlouvu pouze na jeden rok. Poprvé se ve formuli 1 představil tým Fittipaldi, Williams a Beta Team March, který používal vozy March s podporou italské firmy Beta. Od Grand Prix Jihoafrické republiky se do skupiny skupiny jezdců, kteří začali konstruovat vlastní vozy, zařadil i Graham Hill. Ve svém vlastním týmu Embassy Racing with Graham Hill provozoval dva vozy, Lola T370 se kterým sám závodil a vůz vlastní konstrukce Hill GH1, jenž měl v F1 krátké trvání a definitivně zmizel ze scény po Grand Prix USA 1975.

Souhrn

První dva závody v sezóně, které se jely na jihoamerickém kontinentu, byly ve znamení brazilských pilotů. V Argentině zvítězil úřadující mistr světa Emerson Fittipaldi a na domácí půdě dojel na druhém místě za svým krajanem Carlosem Pacem. Celý kolotoč velkých cen se přesunul do Jihoafrické republiky, kde celý závod ovládl domácí idol Jody Scheckter. Poté přišla na řadu Evropa a i evropští jezdci. První evropský závod, Grand Prix Španělska, nedopadl vůbec dobře. Stávka jezdců, přerušený závod, chyby pořadatelů a funkcionářů FIA, ale především pět mrtvých a devět zraněných diváků. Jezdci ještě před zahájením prvního tréninku protestovali proti nedostatečným bezpečnostním opatřením na trati, kde upozorňovali především na chybějící svodidla nebo na jejich nedostatečné upevnění a odmítli startovat. Situace byla napjatá, naprotest proti uskutečnění závodu nestartoval Emerson Fittipaldi. Nakonec do závodu nastoupilo 25 jezdců spolu s jedinou ženou Lelou Lombardiovou. Obavy jezdců se naplnily v 25 kole závodu, kdy došlo k tragické nehodě, vůz týmu Grahama Hilla řízený Stommelenem, přišel v rychlosti okolo 200 km/h o stabilizátor, havaroval a dopadl mezi diváky. Bilance byla hrozivá na místě přišlo pět lidí o život a dalších devět zraněno. Stommelen byl se zlomenou rukou a nohou dopraven do nemocnice. Závod pokračoval dál a až ve 29. kole byl zastaven. Mistrovství světa pokračovalo závody v Monaku, Belgii a Švédsku, kde si pořadatelé vzali ponaučení z tragické Grand Prix Španělska a všechna bezpečnostní opatření byla bezchybná. Ve všech třech závodech exceloval Niki Lauda na novém Ferrari 312T a dostal se tak do vedení šampionátu. Dalším evropským závodem byla Grand Prix Nizozemska, která začínala na mokré trati a končila na suchu, v jeho průběhu proto jezdci přezouvali pneumatiky se vzorkem na sliky. Překvapivě zvítězil James Hunt o pouhou sekundu před Laudou. Ve Francii znovu dominoval způsobem start cíl Niki Lauda a zvýšil tak svůj náskok v čele šampionátu na 22 bodů. Nejzajímavějším závodem sezóny byla britská Velká cena. Na okruhu v Silverstone pršelo a čelo závodu se celkem devětkrát změnilo a navíc v 56. kole došlo k hromadné havarii osmi jezdců a závod byl proto 12 kol před cílem ukončen. Jezdci pak byli klasifikováni podle umístění v jakém projeli 55. kolo. Zvítězil tedy Emerson Fittipaldi a oživil tak naději na obhajobu titulu, protože Lauda dojel až osmý. Do Německého Zeleného pekla, jak je názýván Nürburgring, nastoupil jako favorit Niki Lauda, který také až do poloviny závodu vedl, ale pak přišly problémy s pneumatikami a Lauda nakonec dojel třetí. Z vítězství se radoval Carlos Reutemann. Během Grand Prix Německa bylo oznámeno, že se z finančních důvodů ruší Velká cena Kanady. Österreichring, který hostil Grand Prix Rakouska, byl opět svědkem tragické události, během tréninku havaroval Američan Mark Donohue a svým zraněním později v nemocnici podlehl. Další nepříjemnou událostí, která ovlivnila Grand Prix Rakouska, byl hustý déšť a závod musel být ve 29. kole ukončen a stejně jako ve Španělsku, bylo udělováno jen poloviční počet bodů. Vítězem se stal Vittorio Brambilla. Bylo více než pravděpodobné, že o mistru světa se opět rozhodne v italské Monze, Niki Lauda potřeboval získat alespoň půl bodu. V kvalifikaci nenechal nic náhodě a vybojoval si pole positon. V závodě, před 150 000 italských tifosi, jel velmi obezřetně, neutočil na vedoucího Regazzoniho a bez jakého koliv odporu přepustil druhé místo Fittipaldimu. Třetí místo mu zajistilo titul. Ve Watkins Glen šlo už jen o prestiž a Niki Lauda dokázal, že titul mistra světa získal oprávněně, zvítězil.

Pravidla

  • Boduje prvních šest jezdců podle klíče:
    • 1. 9 bodů
    • 2. 6 bodů
    • 3. 4 body
    • 4. 3 body
    • 5. 2 body
    • 6. 1 bod
  • Do hodnocení jezdců je započítáváno 7 nejlepších výsledků z prvních 8 GP a 5 nejlepších výsledků z posledních 6 GP.
  • Do poháru konstruktérů je započítávan pouze lepší z obou vozu v každé GP a to způsobem 7 nejlepších výsledků z prvních 8 GP a 5 nejlepších výsledků z posledních 6 GP.
  • Motory se mohou používat 1500cc s kompresorem nebo 3000 cc bez přeplňování
  • Maximální počet válců je 12
  • Minimální hmotnost vozu je stanovena na 575 kg

Složení týmů

Číslo Pilot Konstruktér Lidé v týmu
McLaren (Marlboro Team Texaco) Model: M23 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
1
2
Jochen Mass Gordon Coppuck
Tyrrell (Elf Team Tyrrell) Model: 007 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
3
4
15
15
Michel Leclère Derek Gardner
Lotus (John Player Team Lotus) Model: 72A, 72E, 72F Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
5
6
6
6
6, 15
Brian Henton Colin Chapman
Maurice Philippe
Ralph Bellamy/ Nigel Bennett
Brabham (Martini Racing) Model: BT44B Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
7
8
Carlos Pace Gordon Murray Gary Anderson
March (Beta Team March, March Engineering, Lavazza March) Model: 741, 751 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
9
10, 29
10
Hans-Joachim Stuck Robin Herd Martin Walters
Tim Wright
Ferrari (Scuderia Ferrari SpA SEFAC) Model: 312B3,312T Motor: Ferrari 001/11 3.0 B12,Ferrari 015 3.0 B12 Pneumatiky: Goodyear
11
12
Niki Lauda Mauro Forghieri Luigi Bazzi
BRM (Stanley BRM) Model: P201 Motor: BRM P200 3.0 V12Pneumatiky: Goodyear
14
14
Bob Evans Mike Pilbeam Alec Stokes
Peter Windsor-Smith
Shadow (UOP Shadow Racing Team) Model: DN3B, DN5, DN7 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8, Matra MS73 3.0 V12Pneumatiky: Goodyear
16
17
Jean-Pierre Jarier Tony Southgate
Dave Wass
John Gentry
Surtees(Team Surtees, National Organs - Team Surtees) Model: TS16 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
18
19
Dave Morgan John Surtees
Williams (Frank Williams Racing Cars) Model: FW, FW04 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
20
21
21
21
20, 21
20
20
20
20
20
Lella Lombardi John Clarke
Ray Stokoe
Giampaolo Dallara/ Patrick Head
Hill(Embassy Racing with Graham Hill) Model: Lola T370, T371, Hill GH1Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
22, 23
23, 22
23, 22
23
22, 23
Alan Jones Andy Smallman Eric Broadley
Hesketh (Hesketh Racing) Model: 308, 308C Motor:Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
24
25
Brett Lunger Harvey Postlethwaite
Harry Stiller Racing (Custom Made Harry Stiller Racing) Model: Hesketh 308Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
25, 26 Alan Jones Harvey Postlethwaite
Polar Caravans (Polar Caravans) Model: Hesketh 308Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
25, 32 Torsten Palm Harvey Postlethwaite
Warsteiner Brewery(Warsteiner Brewery) Model: Hesketh 308Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
25, 32, 34 Harald Ertl Harvey Postlethwaite
Parnelli (Vel's Parnelli Jones Racing) Model: VPJ4 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Firestone
27 Mario Andretti Maurice Philippe
Penske(Penske Cars) Model: PC1 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
28
28
John Watson Geoff Ferris
Fittipaldi (Copersucar-Fittipaldi) Model: FD01, FD02, FD03 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
30
30
Arturo Merzario Richard Divila
Ensign(HB Bewaking Team Ensign) Model: N174 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
31, 33
31, 19
31, 32
Chris Amon Morris Nunn
Scuderia Scribante (Lucky Strike Racing) Model: McLaren M23 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
31 Dave Charlton Gordon Coppuck
Blignaut(Lexington Racing) Model: Tyrrell 007 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
32 Ian Scheckter
Lyncar (Pinch (Plant) Ltd) Model: 006 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
32 John Nicholson Martin Slater
Team Gunston(Team Gunston) Model: Lotus 72E Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
33
34
Guy Tunmer
Maki (Maki Engineering) Model: FC101C Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8Pneumatiky: Goodyear
35
35
Tony Trimmer Kenji Mimura
Masao Ono

Velké ceny

Datum Grand Prix Okruh Vítěz Vůz Výsledky
12. leden Argentina Buenos Aires Emerson Fittipaldi McLaren Výsledky
26. leden Brazílie Interlagos Carlos Pace Brabham Výsledky
1. březen JAR Kyalami Jody Scheckter Tyrrell Výsledky
27. duben Španělsko Montjuïc Jochen Mass McLaren Výsledky
11. květen Monako Monte Carlo Niki Lauda Ferrari Výsledky
25. květen Belgie Zolder Niki Lauda Ferrari Výsledky
8. červen Švédsko Scandinavian Raceway Niki Lauda Ferrari Výsledky
22. červen Nizozemsko Zandvoort James Hunt Hesketh Výsledky
6. červenec Francie Paul Ricard Niki Lauda Ferrari Výsledky
19. červenec Velká Británie Silverstone Emerson Fittipaldi McLaren Výsledky
3. srpen Německo Nürburgring Carlos Reutemann Brabham Výsledky
17. srpen Rakousko Österreichring Vittorio Brambilla March Výsledky
7. září Itálie Monza Clay Regazzoni Ferrari Výsledky
5. říjen USA Watkins Glen Niki Lauda Ferrari Výsledky

Konečné hodnocení

* Pilot ARG BRA JAR ŠPA MON BEL ŠVE NED FRA GBR NĚM RAK ITA USA Body
1 Niki Lauda 6 5 5 Ret 1 1 1 2 1 8 3 6 3 1 64.5
2 Emerson Fittipaldi 1 2 NC DNS 2 7 8 Ret 4 1 Ret 9 2 2 45
3 Carlos Reutemann 3 8 2 3 9 3 2 4 14 Ret 1 14 4 Ret 37
4 James Hunt 2 6 Ret Ret Ret Ret Ret 1 2 4 Ret 2 5 4 33
5 Clay Regazzoni 4 4 16 NC Ret 5 3 3 Ret 13 Ret 7 1 WD 25
6 Carlos Pace Ret 1 4 Ret 3 8 Ret 5 Ret 2 Ret Ret Ret Ret 24
7 Jody Scheckter 11 Ret 1 Ret 7 2 7 16 9 3 Ret 8 8 6 20
8 Jochen Mass 14 3 6 1 6 Ret Ret Ret 3 7 Ret 4 Ret 3 20
9 Patrick Depailler 5 Ret 3 Ret 5 4 12 9 6 9 9 11 7 Ret 12
10 Tom Pryce 12 Ret 9 Ret Ret 6 Ret 6 Ret Ret 4 3 6 NC 8
11 Vittorio Brambilla 9 Ret Ret 5 Ret Ret Ret Ret Ret 6 Ret 1 Ret 7 6.5
12 Jacques Laffite Ret 11 NC DNQ Ret Ret 11 Ret 2 Ret Ret Ret 6
13 Ronnie Peterson Ret 15 10 Ret 4 Ret 9 15 10 Ret Ret 5 Ret 5 6
14 Mario Andretti Ret 7 17 Ret Ret 4 5 12 10 Ret Ret Ret 5
15 Mark Donohue 7 Ret 8 Ret Ret 11 5 8 Ret 5 Ret DNS 4
16 Jacky Ickx 8 9 12 2 8 Ret 15 Ret Ret 3
17 Alan Jones Ret Ret Ret 11 13 16 10 5 2
18 Jean-Pierre Jarier DNS Ret Ret 4 Ret Ret Ret Ret 8 14 Ret Ret Ret Ret 1.5
19 Tony Brise 7 Ret 6 7 7 15 Ret 15 Ret Ret 1
20 Gijs van Lennep 10 15 6 1
21 Lella Lombardi Ret 6 DNQ Ret Ret 14 18 Ret 7 17 Ret Ret 0.5
22 Rolf Stommelen 13 14 7 Ret 16 Ret 0
23 John Watson DSQ 10 Ret 8 Ret 10 16 Ret 13 11 Ret 10 9 0
24 Harald Ertl 8 Ret 9 0
25 Hans Joachim Stuck Ret Ret Ret Ret 8 0
26 Bob Evans 15 Ret DNQ 9 13 Ret 17 Ret Ret 0
27 Wilson Fittipaldi Ret 13 DNQ WD DNQ 12 17 11 Ret 19 Ret DNQ 10 0
28 Graham Hill 10 12 DNQ DNQ 0
29 Brett Lunger 13 10 Ret 0
30 Torsten Palm DNQ 10 0
31 Arturo Merzario NC Ret Ret WD DNQ Ret 11 0
32 Guy Tunmer 11 0
33 Chris Amon 12 12 0
34 Ian Scheckter Ret Ret 12 0
35 Jean-Pierre Jabouille 12 0
36 Jim Crawford Ret 13 0
37 Eddie Keizan 13 0
38 Dave Charlton 14 0
39 Damien Magee 14 0
40 Renzo Zorzi 14 0
41 Brian Henton 16 NC NC 0
42 John Nicholson 17 0
43 Dave Morgan 18 0
Roelof Wunderink Ret DNQ DNQ NC DNQ Ret 0
Mike Wilds Ret Ret 0
François Migault NC Ret DNS 0
Vern Schuppan Ret 0
Ian Ashley Ret 0
Jo Vonlanthen Ret 0
Michel Leclère Ret 0
Tony Trimmer DNQ DNQ DNQ 0
Hiroshi Fushida DNQ DNQ 0

Pohár konstruktérů

* Vůz Body
1 Ferrari 72,5
2 Brabham 54 (56)
3 McLaren 53
4 Hesketh 33
5 Tyrrell 25
6 Shadow 9,5
7 Lotus 9
8 March 7,5
9 Williams 6
10 Parnelli 5
11 Hill 3
12 Penske 2
13 Ensign 1

Národy

* Jezdec Body
1 Brazílie 69
2 Rakousko 64,5
3 Spojené království 42
4 Argentina 37
5 Švýcarsko 25
6 Jihoafrická republika 20
7 Německo 20
8 Francie 19,5
9 USA 9
10 Itálie 7
11 Švédsko 6
12 Belgie 3
13 Austrálie 2
14 Nizozemsko 1

Související články