V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Grand Prix Itálie 1950

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix Itálie (XXI Gran Premio d'Italia) byla sedmým závodem sezóny 1950, který se konal 3. září 1950 na okruhu Autodromo Nazionale Monza. Šanci získat titul mistra světa, mělo pouze hvězdné F trio z týmu Alfa Romeo, Juan Manuel Fangio, který měl na svém kontě 26 bodů a dvou bodový náskok před druhým Fagiolim. Fangiovi stačilo k zisku titulu dojet na druhém místě, nebo bodovat na třetím, čtvrtém či pátém místě a to za předpokladu, že Farina nezvítězí. Giuseppe Farina utočil na titul ze třetí pozice se čtyř bodovou ztrátou, a k zisku titulu musel zvítězit a doufat, že Fangio nebude lepší než třetí. Paradoxně nejhůře na tom byl druhý muž celkového pořadí Luigi Fagioli, který získal již čtyři druhá místa, a protože pravidla dovolovala započítat pouze čtyři nejlepší výsledky, Fagioli musel zvítězit a spoléhat na to, že Farina nezíská lepší než třetí místo a Fangio páté místo. V tomto ohledu na tom byli Farina a Fangio lépe, oba totiž bodovali pouze třikrát a tak se jim žádný výsledek nebude škrtat. Oficiální plakát

Obsah

Průběh závodu

Účastníci

Startovní listina závodu Formule 1 v italské Monze čítala celkem 27 vozů a patřila k těm vůbec nejdelším. Alfa Romeo přihlásila hned pětici vozů, po boku trojice uchazečů o titul Fangio, Fagioli a Farina, se objevil Consalvo Sanesi a Piero Taruffi. Fangio a Farina měli možnost startovat s novým model Alfa Romeo 159, vůz částečně vycházel z verze vozu 158, od kterého se výrazně liší především zdokonaleným brzdovým systémem, modifikovanou rozvodovkou a uplně novou zadní nápravou De Dion. Výkon motoru vzrostl na 425 CV při 9300 otáčkách (jednalo se o motor o objemu 1500cc), jeinou nevýhodou motoru byla jeho nadměrná spotřeba (na 1 litr ujel vůz 0,582 km). Domácí konkurent Scuderia Ferrari, přivezla na milánský okruh pouze vozy pro Alberta Ascariho a Dorina Serafiniho,který přešel z motocyklů na automobily. Scuderia tak oficiálně představila nové Ferrari 375, které disponovalo vidlicovým 12válcovým motorem s úhlem rozevření 60° a o objemu 4.500 cc, první verze motoru měla výkon 330 koní při 7000 otačkách. Na startu objevilo jěště soukromé Ferrari 125 Brita Petera Whiteheada a hybridní vůz Ferrari 166 Clemente Biondettiho s motorem Jaguar. Dalším domacím účastníkem byla automobilka Maserati, která již tradičně připravila vozy pro týmy Officine Alfieri Maserati (Franco Rol a Louis Chiron), Enrico Plate (Princ Bira a Toulo de Graffenried), Scuderia Ambrosiana (David Murray) a Scuderia Milano (Felice Bonetto a Franco Comotti). Soukromé Maserati na Monzu přivezl Paul Pietsch, jenž se stal prvním Němcem startující v mistrovství světa formule 1. Značný útlum automobilky Talbot se projevil především v neúčasti továrního týmu, na startu se Talboty prezentovali v menších týmech nebo v rukou soukromníků. Další francouzská automobilka Simca přivezla vozy pro Maurice Trintignanta a Roberta Manzona.

Závod

Již v kvalifikaci ukázala Alfa Romeo v čem je její síla...výkon, lehkost a ovladatelnost, ale Ferrari se neztratilo a kdo očekával, že bude při své váze (o 120 kg těžší než Alfa) neohrabané a bude těžit spíše z menší spotřeby a menšího počtu zastávek v boxu. Alberto Ascari ztratil pouze dvě desetiny na vítěze kvalifikace Fangia a to ještě jel za horších meteorologických podmínek. Na třetím místě skončil Giuseppe Farina a první řadu zkompletoval Consalvo Sanesi taktéž na Alfě. Luigi Fagioli se kvalifikoval na pátém místě a cesta k titulu se mu mírně zkomplikovala. Nejlépe odstartoval Farina, před Fangiem a Sanesim, zatímco Ascari na startu zaspal a zařadil se za tuto trojici. Po průjezdu prvním kolem je mladý Ascari již za Farinou na druhém místě, pronásledován čtveřicí Fangio, Sanesi, Taruffi a Fagioli. Oba piloti v čele závodu pomalu kolo za kolem navyšovali náskok před svými pronásledovately i přesto, že Fangio zajel v sedmém kole nejrychlejší kolo. Ve 14 kole se Ascari dostal před Farinu a vedl závod, ale jeho radost trvala pouhá dvě kola, když ho opět vystřídal Farina. Ascari si vychutnal pohár hořkosti až do dna, skvěle rozjetý závod zastavila zlomená zadní náprava. Farina si na čele získal již bezkonkurenční náskok, který nepustil až do cíle. Díky gestu Serafiniho, mohl Ascari po návratu do boxů pokračovat v závodě. Fangio zastavil v boxech ve 24. kole a jeho Alfa byla definitivně nepojízdná. Vedení týmu povolalo do depa Taruffiho a ten předal vůz Fangiovi, naděje na zisk titulu byla znovu oživena. Fangio se vydal na stíhací jizdu, ale po deseti kolech se z motoru vyvalil bílý kouř a to znamenalo definitivní konec všech nadějí. Farina v 50. kole zajel do boxu ke druhé zastávce a po jejím opuštění měl luxusní náskok jedné a půl minuty na Ascariho. Giuseppe Farina si třetím vítězstvím v sezóně zajistil titul mistra světa.

Výsledky

Závod

  • 3. září 1950
  • Okruh Monza
  • 80 kol x 6,3 km / 504 km
  • 7. Grand Prix
  • 3. vítězství pro « Giuseppe Farinu » Vyrovnaný rekord
  • 6. vítězství pro « Alfu Romeo » Nový rekord
  • 3. vítězství pro « Itálii » Vyrovnaný rekord
  • 2. vítězství pro vůz se startovním číslem « 10 » Nový rekord
  • 1. vítězství z 3. místa na startu »

(Legenda)

Pozice Č Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo
1 10. Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 159 80 2h51'17"4 Green Arrow Up Darker.png 2 3 8
2 48. Flag of Italy.png Dorino Serafini* poleman
Flag of Italy.png Alberto Ascari
Ferrari 375 80
(47, 33)
à 1'18"6 Green Arrow Up Darker.png 4 6
X
3
3
3 36. Flag of Italy.png Luigi Fagioli Alfa Romeo 158 80 à 1'35"6 Green Arrow Up Darker.png 2 5 4
4 58. Flag of France.png Louis Rosier Talbot T 26 C 75 à 5 kol Green Arrow Up Darker.png 9 13 3 2'13.1 (15.)
5 24. Flag of France.png Philippe Etancelin Talbot T 26 C 75 à 5 kol Green Arrow Up Darker.png 11 16 2 2'13.3 (16.)
6 38. Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried Maserati 4CLT/48 72 à 8 kol Green Arrow Up Darker.png 11 17
7 8. Flag of the United Kingdom.png Peter Whitehead Ferrari 125 72 à 8 kol Green Arrow Up Darker.png 11 18
Pozice Č Odstoupili Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Ret 50. Flag of the United Kingdom.png David Murray Maserati 4CLT/48 57 Rozvody X mark.png 8 24
Ret 32. Flag of the United Kingdom.png Cuth Harrison ERA B/C 52 Chladič X mark.png 9 21
Ret 12. Flag of France.png Raymond Sommer Talbot T 26 C 49 Rozvody X mark.png 7 8 2'10.2 (11.)
Ret 40. Flag of France.png Guy Mairesse Talbot T 26 C 43 Odstoupil X mark.png 10 11 2'22.0 (25.)
Ret 4. Flag of Italy.png Franco Rol Maserati 4CLT/48 40 Odstoupil X mark.png 6 9
Ret 60. Flag of Italy.png Piero Taruffi * poleman
Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo 158 35
(25, 9)
Motor X mark.png 2 7
X
Ret 56. Flag of France.png Pierre Levegh Talbot T 26 C 30 Převodovka X mark.png 13 20 2'15.3 (21.)
Ret 18. Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 159 24 Rozvody X mark.png 2 1 1 2'00.0
Ret 2. Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T 26 C 23 Přehřátí X mark.png 16 22 2'19.0 (23.)
Ret 16. Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 375 22 Motor X mark.png 2 2
Ret 22. Flag of Italy.png Clemente Biondetti Ferrari 166 S 18 Motor X mark.png 18 25
Ret 64. Flag of France.png Henri Louveau Talbot T 26 C-GS 17 Odstoupil X mark.png 12 14 2'15.0 (20)
Ret 62. Flag of Italy.png Gianfranco Comotti Maserati 4CLT/50 16 Odstoupil X mark.png 17 26
Ret 42. Flag of France.png Maurice Trintignant Simca Gordini T 15 14 Osa řízení X mark.png 22 12 2'10.2 (11.)
Ret 6. Flag of Monaco.png Louis Chiron Maserati 4CLT/48 14 Tlak oleje X mark.png 19 19
Ret 46. Flag of Italy.png Consalvo Sanesi Alfa Romeo 158 12 Motor X mark.png 4 4
Ret 44. Flag of France.png Roberto Manzon Simca Gordini T 15 7 Převodovka X mark.png 10 10
Ret 30. Flag of Thailand.png Princ Bira Maserati 4CLT/48 2 Motor X mark.png 10 15 2'22.0 (25.)
Ret 28. Flag of Germany.png Paul Pietsch Maserati 4CLT/48 1 Motor X mark.png 27 27

Stupně vítězů

Jezdci

  • 5. podium pro « Luigi Fagioliho » nový rekord
  • 3. podium pro « Giuseppe Farinu »
  • 2. podium pro « Alberta Ascariho »
  • 1. podium pro Dorina Serafiniho (jediné podium)

Vozy

  • 12. podium pro « Alfu Romeo » nový rekord
  • 3. podium pro « Ferrari »

Státy

  • 11. podium pro « Itálii » nový rekord

Bodové umístění

  • V závorce body získané v této Grand Prix.

Jezdci

  • 30 (8) bodů pro « Giuseppe Farinu » nový rekord
  • 28 (4) bodů pro « Luigi Fagioliho »
  • 27 (1) bodů pro « Juana Manuela Fangia »
  • 13 (3) body pro « Luise Rosiera »
  • 11 (3) bodů pro « Alberta Ascariho »
  • 3 (3) bodů pro Dorina Serafiniho jediné body
  • 3 (2) bod pro « Phelippeho Etancelina

Vozy

  • 89 (13) bodů pro « Alfu Romeo » Nový rekord
  • 20 (5) bodů pro « Talbot »
  • 21 (6) bodů pro « Ferrari »

Státy

  • 74 (18) bodů pro « Itálii » Nový rekord
  • 27 (1) bodů pro « Argentinu »
  • 26 (5) bodů pro « Francii »

Nejrychlejší kolo

  • Juan Manuel Fangio 2'00"0 180,833 km
  • 3. nejrychlejší kolo pro « Juana Manuela Fangia »
  • 6. nejrychlejší kolo pro « Alfu Romeo » Nový rekord
  • 3. nejrychlejší kolo pro « Argentinu »
  • 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 18 » vyrovnaný rekord

Nekvalifikovali se

  • Felice Bonetto - Maserati

Vedení v závodě

  • « Giuseppe Farina » byl ve vedeni 197 kol nový rekord
  • Alberto Ascari » byl ve vedeni 2 kola
  • « Alfa Romeo » byla ve vedení 384 kol nový rekord
  • Ferrari » bylo ve vedeni 2 kola
  • « Itálie » byla ve vedení 207 kol. Nový rekord
Kola km Jezdec  %
1-13 kolo 81,9 Km Giuseppe Farina 16,5 %
14-15 kolo 12,6 Km Alberto Ascari 2,5 %
16-80 kolo 409,5 Km Giuseppe Farina 81 %
Farina

Farina

Postavení na startu

  • Juan Manuel Fangio 1'58.6 Alfa Romeo
  • 4. Pole position pro « Juana Manuela Fangia » nový rekord
  • 6. Pole position pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 4. Pole position pro « Argentinu » (nový rekord)
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 18 »
  • 6x první řadu získali « Giuseppe Farina » a « Juan Manuel Fangio » (nový rekord)
  • 1x první řadu získali Alberto Ascari » a Consalvo Sanesi
  • 18x první řadu získala « Alfa Romeo » (nový rekord)
  • 1x první řadu získala Ferrari »
  • 12x první řadu získala « Itálie » (nový rekord)
  • 7x první řadu získala « Argentina »
_______1_______

Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
1'58.6
_______2_______

Alberto Ascari
Ferrari
1'58.8
_______3_______

Giuseppe Farina
Alfa Romeo
2'00.2
_______4_______

Consalvo Sanesi
Alfa Romeo
2'00.4
_______5_______

Luigi Fagioli
Alfa Romeo
2'04.0
_______6_______

Dorino Serafini
Ferrari
2'05.2
_______7_______

Piero Taruffi
Alfa Romeo
2'05.8
_______8_______

Raymond Sommer
Talbot
2'08.6
_______9_______

Franco Rol
Maserati
2'10.0
_______10_______

Robert Manzon
Simca
2'12.4
_______11_______

Guy Mairesse
Talbot
2'13.2
_______12_______

Maurice Trintignant
Simca
2'13.4
_______13_______

Louis Rosier
Talbot
2'13.4
_______14_______

Henri Louveau
Talbot
2'13.8
_______15_______

Princ Bira
Maserati
2'14.0
_______16_______

Philippe Étançelin
Talbot
2'14.4
_______17_______

Toulo de Graffenried
Maserati
2'14.4
_______18_______

Peter Whitehead
Ferrari
2'16.2
_______19_______

Louis Chiron
Maserati
2'17.2
_______20_______

Pierre Levegh
Talbot
2'17.2
_______21_______

Cuth Harrison
ERA
2'18.4
_______22_______

Johnny Claes
Talbot
2'18.6
_______23_______

Felice Bonetto
Maserati
2'19.8
_______24_______

David Murray
Maserati
2'22.0
_______25_______

Clemente Biondetti
Ferrari
2'30.6
_______26_______

Franco Comotti
Maserati
2'33.6
_______27_______

Paul Pietsch
Maserati
- -- ---

Startovní listina

Č. Tým Pilot Konstruktér Šasi Motor Pneumatiky
2 Ecurie Belge Johnny Claes Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
4 Officine Alfieri Maserati Franco Rol Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
6 Officine Alfieri Maserati Louis Chiron Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
8 Privátní Peter Whitehead Ferrari Ferrari 125 Ferrari 125 1.5 V12C
10 Alfa Romeo SpA Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 158 1.5 L8C
12 Privátní Raymond Sommer Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
16 Scuderia Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari 375 Ferrari 375 4.5 V12
18 Alfa Romeo SpA Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 158 1.5 L8C
22 Privátní Clemente Biondetti Ferrari Ferrari 166S Jaguar XK 3.4 L6
24 Privátní Philippe Étançelin Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
28 Privátní Paul Pietsch Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
30 Enrico Plate Princ Bira Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
32 Privátní Cuth Harrison ERA ERA B ERA 1.5 L6C
36 Alfa Romeo SpA Luigi Fagioli Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 1.5 L8C
38 Enrico Plate Toulo de Graffenried Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
40 Privátní Guy Mairesse Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
42 Equipe Gordini Maurice Trintignant Simca Gordini Simca T15 Gordini 1.5 L4C
44 Equipe Gordini Robert Manzon Simca Gordini Simca T15 Gordini 1.5 L4C
46 Alfa Romeo SpA Consalvo Sanesi Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 1.5 L8C
48 Scuderia Ferrari Dorino Serafini Ferrari Ferrari 375 Ferrari 375 4.5 V12
50 Scuderia Ambrosiana David Murray Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati 1.5 L4C
52 Scuderia Milano Felice Bonetto Maserati Milano 1 Speluzzi 1.5 L4C
56 Privátní Pierre Levegh Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
58 Ecurie Rosier Louis Rosier Talbot Talbot T26C Talbot 4.5 L6
60 Alfa Romeo SpA Piero Taruffi Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 1.5 L8C
62 Scuderia Milano Franco Comotti Maserati Maserati 4CLT/50 Maserati 1.5 L4C
64 Ecurie Rosier Henri Louveau Talbot Talbot T26C - GS Talbot 4.5 L6

Zajímavosti

  • V závodě debutoval Clemente Biondetti, Consalvo Sanesi, Dorino Serafini, Franco Comotti, Gui Mairesse, Henri Louveau, Paul Pietsch a Pierro Taruffi.
  • Poprvé představen vůz Alfa Romeo 159, Ferrari 166T a Ferrari 375

Souhrn

Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
Flag of Argentina.png Flag of Italy.png Flag of Argentina.png X mark.png X mark.png
Juan Manuel Fangio Giuseppe Farina Juan Manuel Fangio X mark.png Giuseppe Farina Alberto Ascari X mark.png
Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Green tick.png Alfa Romeo 158 Ferrari 375 X mark.png
1'58.6 2:51'17.4 2'00.0 78 kol 2 kola
191.231 km/h 176.543 km/h 189.000 km/h 491,4 km 12,6 km

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 30 8 1 Alfa Romeo 89 13 1 Itálie 74 18
2 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio 27 1 2 Ferrari 21 6 2 Argentina 27 1
3 Flag of Italy.png Luigi Fagioli 24 (28) 4 3 Talbot 20 5 3 Francie 26 5
4 Flag of France.png Louis Rosier 13 3 4 Kurtis Kraft 14 4 USA 24
5 Flag of Italy.png Alberto Ascari 11 3 5 Maserati 11 5 Velká Británie 8
6 Flag of the United States.png Johnnie Parsons 9 6 Deidt 10 6 Thajsko 5
7 Flag of the United States.png Bill Holland 6 7 Simca 3 7 Monako 4
8 Flag of Thailand.png Princ Bira 5
9 Flag of the United Kingdom.png Reg Parnel 4
10 Flag of Monaco.png Louis Chiron 4
11 Flag of the United States.png Mauri Rose 4
12 Flag of the United Kingdom.png Peter Whitehead 4
13 Flag of France.png Yves Giraud Cabantous 3
14 Flag of France.png Raymond Sommer 3
15 Flag of the United States.png Cecil Green 3
16 Flag of France.png Robert Manzon 3
17 Flag of Italy.png Dorino Serafini 3 3
18 Flag of France.png Philippe Etancelin 3 2
17 Flag of Italy.png Felice Bonetto 2
18 Flag of the United States.png Joie Chitwood 1
19 Flag of the United States.png Tony Bettenhausen 1
21 Flag of France.png Eugene Chaboud 1