Princ Bira
Z Multimediaexpo.cz
Birabongse Bhanudej Bhanubandh (* 15. červenec 1914 Bangkok – 23. prosinec 1985 Londýn) byl thajský automobilový závodník, účastník mistrovství světa Formule 1.
Princ Bira byl členem siamské královské rodiny – byl vnukem krále Mongkuta (Rámy IV.), který otevřel zemi západnímu vlivu koncem 19. století. V roce 1927, když bylo princi 13 let, byl poslán na studia do Velké Británie na školu Eton College. Zatímco Bira studoval, Siamem otřásala revoluce a král Prajadhipok (Ráma VII.), princův strýc, byl nucen zemi opustit. Tyto události přinutily prince Biru, aby zůstal v Anglii a pokračoval tak ve studiu na univerzitě v Cambridge. Birův bratranec, princ Chula Chakrabongse, založil závodní tým Chula's White Mouse team a Bira měl možnost si vyzkoušet řidičské umění.
V roce 1936 tým Chula's White Mouse team koupil vůz ERA a Bira se brzy stal jedním z nejúspěšnějších jezdců předválečné epochy. Zvítězil v Poháru knížete Rainiera v Monte Carlu. V roce 1939 byl Siam okupován Japonskem, proto byl Bira znovu nucen zůstat v Británii a přečkat válku v Cornwallu. Ke konci války se Bira rozhodl obnovit tým Chula's White Mouse team, ale v Anglii se pořádaly jen malé závody. To byl důvod krachu týmu, ale Bira se nevzdal a odešel k týmu Enrica Plateho, později do továrního týmu HWM, posléze ke Gordini a OSCA, až si koupil vlastní Maserati AC, který byl v národních barvách Thajska – světle modrý se žlutým pruhem.
V roce 1948 závodí s vozy F1 a F2 a zvítězil v Ulster Trophy. Následující rok závodí s vozy Maserati a Simca Gordini a dokazuje, že i po válce je stejně zdatný pilot. Triumfuje ve Švédsku s F2 i při GP Nizozemí. Od roku 1949 je členem týmu Enrico Plate a 6x je na stupních vítězů. Rok 1950 je výzvou pro thajského prince a v nově založeném šampionátu patří mezi nejlepší. Hned v prvním závodě prokázal své řidičské umění a na startu je nejlepší z jezdců, kteří neřídí Alfu Romeo. V závodě je nucen pro technické potíže odstoupit. V Monaku, kde závod byl poznamenán hromadnou havárii v prvním kole, dokončil na 5. místě. Ve Švýcarsku je čtvrtý.
Následující rok začal pro Biru vítězstvím v Richmond Trophy, bohužel pro oficiální závody F1 není monopost připravený, a tak je Bira k vidění jen ve Španělsku, kde ho zradil motor OSCA. V roce 1952 se změnou pravidel Princ Bira závodí s vozem Simca a je to sezóna frustrující. Proto pro rok 1953 uzavírá smlouvu s týmem Connaught a často usedá i za soukromý Maserati A6GCM, ale znovu se dostavil neúspěch.
Bira byl prvním soukromým účastníkem, který získal zakázkový vůz Maserati 250F se kterým slavil mnoho úspěchů. Zvítězil v Grand Prix Frontieres a v Grand Prix Nového Zélandu.
Po ukončení kariéry se Bira vrátil na čas do Thajska, poté žil v Cannes a pohyboval se v Londýně, kde také v jedné stanici podzemní dráhy podlehl infarktu.
Tituly
- 1936 - BRDC Road Racing Gold Star
- 1937 - BRDC Road Racing Gold Star
- 1938 - BRDC Road Racing Gold Star
Vítězství
Formule 1
- 19 Grand Prix
- 0 Vítězství
- 0 Podium
- 0 nej. kol
- 0 pole positions
- 8 bodů
- Žlutě jsou vítězství
- Modře jsou 2. místa
- Červeně 3. místa
- Zeleně bodoval
Rok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Pořadí | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1950 | GB | MON | 500 | ŠVÝ | BEL | FRA | ITA | * | * | * | * | 8.místo | 5 |
1951 | ŠVÝ | 500 | BEL | FRA | GB | NĚM | ITA | ŠPA | * | * | * | ** | 0 |
1952 | ŠVÝ | 500 | BEL | FRA | GB | NĚM | HOL | ITA | * | * | * | ** | 0 |
1953 | ARG | 500 | HOL | BEL | FRA | GB | NĚM | ŠVÝ | ITA | * | * | ** | 0 |
1954 | ARG | 500 | BEL | FRA | GB | NĚM | ŠVÝ | ITA | ŠPA | * | * | 17.místo | 3 |
Vozy
- 1950 Maserati 4CLT/48
- 1951 Maserati 4CLT/48
- 1952 Simca Gordini T 15, Gordini T 16
- 1953 Connaught A, Maserati A6GCM
- 1954 Maserati 250 F, Maserati A6GCM
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |