Princ Bira

Z Multimediaexpo.cz

Birabongse Bhanudej Bhanubandh (* 15. červenec 1914 Bangkok23. prosinec 1985 Londýn) byl thajský automobilový závodník, účastník mistrovství světa Formule 1.

Princ Bira byl členem siamské královské rodiny – byl vnukem krále Mongkuta (Rámy IV.), který otevřel zemi západnímu vlivu koncem 19. století. V roce 1927, když bylo princi 13 let, byl poslán na studia do Velké Británie na školu Eton College. Zatímco Bira studoval, Siamem otřásala revoluce a král Prajadhipok (Ráma VII.), princův strýc, byl nucen zemi opustit. Tyto události přinutily prince Biru, aby zůstal v Anglii a pokračoval tak ve studiu na univerzitě v Cambridge. Birův bratranec, princ Chula Chakrabongse, založil závodní tým Chula's White Mouse team a Bira měl možnost si vyzkoušet řidičské umění.

V roce 1936 tým Chula's White Mouse team koupil vůz ERA a Bira se brzy stal jedním z nejúspěšnějších jezdců předválečné epochy. Zvítězil v Poháru knížete Rainiera v Monte Carlu. V roce 1939 byl Siam okupován Japonskem, proto byl Bira znovu nucen zůstat v Británii a přečkat válku v Cornwallu. Ke konci války se Bira rozhodl obnovit tým Chula's White Mouse team, ale v Anglii se pořádaly jen malé závody. To byl důvod krachu týmu, ale Bira se nevzdal a odešel k týmu Enrica Plateho, později do továrního týmu HWM, posléze ke Gordini a OSCA, až si koupil vlastní Maserati AC, který byl v národních barvách Thajska – světle modrý se žlutým pruhem.

V roce 1948 závodí s vozy F1 a F2 a zvítězil v Ulster Trophy. Následující rok závodí s vozy Maserati a Simca Gordini a dokazuje, že i po válce je stejně zdatný pilot. Triumfuje ve Švédsku s F2 i při GP Nizozemí. Od roku 1949 je členem týmu Enrico Plate a 6x je na stupních vítězů. Rok 1950 je výzvou pro thajského prince a v nově založeném šampionátu patří mezi nejlepší. Hned v prvním závodě prokázal své řidičské umění a na startu je nejlepší z jezdců, kteří neřídí Alfu Romeo. V závodě je nucen pro technické potíže odstoupit. V Monaku, kde závod byl poznamenán hromadnou havárii v prvním kole, dokončil na 5. místě. Ve Švýcarsku je čtvrtý.

Následující rok začal pro Biru vítězstvím v Richmond Trophy, bohužel pro oficiální závody F1 není monopost připravený, a tak je Bira k vidění jen ve Španělsku, kde ho zradil motor OSCA. V roce 1952 se změnou pravidel Princ Bira závodí s vozem Simca a je to sezóna frustrující. Proto pro rok 1953 uzavírá smlouvu s týmem Connaught a často usedá i za soukromý Maserati A6GCM, ale znovu se dostavil neúspěch.

Bira byl prvním soukromým účastníkem, který získal zakázkový vůz Maserati 250F se kterým slavil mnoho úspěchů. Zvítězil v Grand Prix Frontieres a v Grand Prix Nového Zélandu.

Po ukončení kariéry se Bira vrátil na čas do Thajska, poté žil v Cannes a pohyboval se v Londýně, kde také v jedné stanici podzemní dráhy podlehl infarktu.

Tituly

  • 1936 - BRDC Road Racing Gold Star
  • 1937 - BRDC Road Racing Gold Star
  • 1938 - BRDC Road Racing Gold Star

Vítězství

  • 1947 Grand Prix de Frontieres
  • 1948 Skarpnack F2
  • 1955 Grand Prix Nového Zelandu

Formule 1

  • 19 Grand Prix
  • 0 Vítězství
  • 0 Podium
  • 0 nej. kol
  • 0 pole positions
  • 8 bodů
  • Žlutě jsou vítězství
  • Modře jsou 2. místa
  • Červeně 3. místa
  • Zeleně bodoval
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Pořadí Body
1950 GB MON 500 ŠVÝ BEL FRA ITA * * * * 8.místo 5
1951 ŠVÝ 500 BEL FRA GB NĚM ITA ŠPA * * * ** 0
1952 ŠVÝ 500 BEL FRA GB NĚM HOL ITA * * * ** 0
1953 ARG 500 HOL BEL FRA GB NĚM ŠVÝ ITA * * ** 0
1954 ARG 500 BEL FRA GB NĚM ŠVÝ ITA ŠPA * * 17.místo 3

Vozy