V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Tatra 138

Z Multimediaexpo.cz

Vojenská Tatra (2012)
Tatra T 138 – Hasičská nástavba
Autojeřáb (2007)
Solvayovy lomy (2009)

Tatra T 138 je československý nákladní automobil s podvozkem 6x6, případně 4x4, s nosností 12 tun vyráběný v letech 19591971.

O nástupci modelu Tatry 111 se rozhodlo už v roce 1952, kdy bylo centrálně naplánováno, že sedmi až desetitunové nákladní automobily se budou vyrábět v Tatře Kopřivnice. Jednalo se o úplně nový typ nákladního automobilu stavebnicové koncepce označené souhrnně T 137. Označení se změnilo na T 138 poté, co LIAZ podal protest proti tomu, že Tatra chce vstoupit do kategorie sedmitunových dvounápravových vozidel.

Obsah

Vývoj

Už v roce 1956 se na „II. výstavě československého strojírenství v Brně“ objevily 2 nové typy nákladních automobilů s označením T 137 a T 138. Oba vozy měly 70 % dílů společných: motor, spojku, převodovku, podvozek konstrukce podle koncepce Tatra, kabinu a mnohé další. V novém voze se objevily též nové prvky ulehčující řidiči ovládání vozu: hydraulický posilovač řízení, vzduchový tlakový posilovač spojky a elektropneumatické řazení. Oba typy respektovaly nejmodernější vývojové trendy ve vývoji nákladních automobilů, ale koncepčne navazovaly na starší typy.

Podvozek

Základ vozidel tvořil pro Tatru typický podvozek Koncepce Tatra, nesoucí přední nápravu odpruženou torzními tyčemi s nastavitelným předpětím, dále následovala hlavní a přídavná převodovka (obě v jednom bloku), mezikus, rozvodovka první zadní nápravy s mezikusem a druhá zadní náprava. Obě zadní nápravy byly odpružené podélně uloženými pololeliptickými listovými pery. Pohon přední nápravy byl vypínatelný. Vozidlo mělo brodivost 800 milimetrů a mohlo k němu být připojené přívěsné vozidlo do celkové hmotnosti 15 000 kilogramů.

Pohonná jednotka

Motor je umístěn nad přední nápravou kvůli lepšímu nájezdovému úhlu a větší světlé výšce. Dostal označení „T 928“, byl tradičně naftový, vzduchem chlazený, osmiválcový s uspořádáním do „V“, s úhlem mezi řadami valců 75°, s ventilovým rozvodem OHV. Motor měl jednu vačkovou hřídel společnou pro sací i výfukové ventily, jeden axiální ventilátor. Novinkou bylo, že motor nebyl chlazen stále, ale chladil se na základě teploty motorového oleje. Olej procházel kapalinovou spojkou a termostat buď spustil ventilátor, nebo ne. Mazací soustava měla suchou klikovou skříň, olejovou nádrž na 23 litrů a chladič oleje.

Technické údaje

    • Kompresní poměr - 16,5:1
    • Vrtání/zdvih – 120/130 mm
    • Objem válců - 11 762 cm³
    • Výkon - 180 koní
    • Maximální točivý moment - 720 N.m. při 1200 otáčkách za minutu

Vozidlo dosahovalo maximální rychlost 71,6 km/h při průměrné spotřebě 36 litrů nafty na 100 kilometrů. Palivová nádrž měla objem 150 litrů nafty. Elektrická instalace byla o napětí 24 V, dva akumulátory, startér 6 koní/24 V a dynamo 24 V/500W.

Převodovka a spojka

Obě převodovky (hlavní i přídavná) byly kompaktní v jednom celku. U hlavní mechanické převodovky byl použit nový systém „Tatra-Synchron“ s pěti převodovými stupni vpřed a jedním vzad. Druhý až pátý převodový stupeň byl jištěn tzv. blokovanou synchronizací, která nedovolila zařadit dřív, než neměly obě spojované součásti stejné otáčky. Oba stupně v přídavné převodovce se řadily elektropneumaticky pomocí předvoliče na rychlostní páce. Příslušný „půlstupeň“ se předvolil na rychlostní páce a po sešlápnutí spojkového pedálu se pneumaticky zařadil. Elektropneumaticky se ovládaly též uzávěrky diferenciálů a řazení pohonu přední nápravy. Spojka je suchá, dvoulamelová s kapalinovým ovládaním a se vzduchovým posilovačem. Výkon motoru se přenášel pomocí kloubové hřídele od konce spojky do převodovky. Tato koncepce byla zvolena proto, aby mohla být ve vozidle rovná podlaha a v kabině mohli sedět dva závozníci a řidič.

Brzdy

Brzdy byly dvouokruhové, vzduchotlaké, působící na všechna kola. Ruční brzda byla převodová, působila na buben na konci převodovky. Vozidlo mělo (poprvé u Tatry) odlehčovací motorovou brzdu, zapínanou tlačítkem na přístrojové desce.

Druhy provedení

Tatry 138 se velmi dobře exportovaly; odběrateli byli například Bulharsko, SSSR, Polsko, Rumunsko, ale i Holandsko, Francie, Rakousko a další státy.

Speciálně karosovaná T 138 absolvovala studentskou expedici Lambaréne. Tento vůz je vystaven v původním stavu v Technickém muzeu v Kopřivnici. Celkově bylo vyrobeno 45 996 kusů Tatry T 138. Vyráběl se velký počet druhů provedení:

  • jednostranné sklápěče (T 138 S1M)
  • trojstranné sklápěče (T 138 S3M)
  • vojenské a civilní valníky (T 138 V, VN)
  • nástavby bagr a jeřáb
  • vojenské a civilní cisterny
  • vojenská speciální vozidla (T 138 P1V)
  • hasičské nástavby

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 138
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 138