Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Tomáš Enge

Z Multimediaexpo.cz

Tomáš Enge opět zvítězil...Brno, září 2008

Tomáš Enge (* 11. září 1976, Liberec) je český automobilový závodník, první český pilot Formule 1.

Je synem dalšího úspěšného českého automobilového závodníka Břetislava Engeho. V roce 2001 závodil ve třech závodech za tým Prost. 10. prosince 1999, jako první Čech, poprvé testoval vůz Formule 1.

Obsah

Závodní kariéra

Svoji kariéru začal v patnácti letech po absolvování jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal licenci a v 16ti letech startoval ve svém prvním závodě - Ford Fiesta Cupu v týmu Světa motorů. V roce 1993 vytvořil posádku s Jaroslavem Páralem a obsadil tak 13. místo v konečném pořadí. V posledním závodě sezóny po boku svého otce poprvé vystoupil na stupně vítězů. V roce 1994 měl v posádce Jürgena Rothera, se kterým společně dosáhli osmi postavení v čele startovního roštu. Pro sezónu 1995 získal pro Tomáše jeho manažer Antonín Charouz místo v nejlepším německém týmu formule Ford, v Eifelland Racing pana Alberta Hampera. Stejnou cestou kráčeli do formule 1 například Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, Ayrton Senna nebo Nigel Mansell.

V roce 1996 Tomáš Mistrovství Německa formule Ford vyhrál a v následujícím roce startoval v týmu BSR, Bertrama Schäfera, v Mistrovství Německa formule 3. Tento tým pro sezónu následující nezvolil vhodnou kombinaci motoru a podvozků a Tomáš přes veškeré nasazení získal do poloviny sezóny pouhé tři body. Manažer Charouz však našel ve svízelné situaci řešení a Tomáš v závěru července 1998 jel svůj první závod v mezinárodním mistrovství formule 3000. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezóny a získal jeden bod.

Formule 3000

V roce 1999 startoval Tomáš v italském týmu WRT Rafanelli. Po úvodních dvou závodech kdy se nekvalifikoval, pravidelně dojížděl a ve Francii dojel dokonce druhý. Zisk šesti bodů stačil na celkové 10. místo.

Pro rok 2000 získal Tomáš post testovacího jezdce týmu Jordan ve Formuli 1. Současně nastoupil do své druhé kompletní sezóny v mezinárodním mistrovství formule 3000 v barvách týmu mySAP.com Team a vedl si poměrně velmi slušně. Dvakrát dojel na pátém, jednou na šestém místě. Historického úspěchu dosáhl na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkové šesté místo.

S vozem Prost AP04 startoval Tomáš Enge poprvé ve Formuli 1

V roce 2001 hájil Tomáš spolu s britem Justinem Wilsonem barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing a v závěru sezóny se stal Tomáš Enge prvním českým jezdcem, který startoval v závodech formule 1 a to ve francouzském týmu Prost Acer.

2002

V roce 2002 se Tomáš Enge představil v barvách týmu Arden International. Ve startovním poli Mezinárodního mistrovsví FIA F3000 patřil mezi nejzkušenější jezdce a nabyté zkušenosti dokázal zúročit. Zvítězil v závodech na okruzích A1-Ring, Silverstone, Magny Cours. K tomu přidal čtyři vítězství v kvalifikaci a pět nejrychlejších kol závodu. Nebýt pozitivního dopingového testu na marihuanu, kvůli kterému byl diskvalifikován ze závodu v Maďarsku, by se stal mistrem F3000. V sezoně nasbíral 50 bodů a skončil třetí.

V červnu 2002 se Tomáš Enge poprvé zúčastnil proslulého závodu 24 hodin Le Mans, kde závodil s vozem Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Vyhrál kvalifikaci třídy GTS a v závodu si připsal i nejrychlejší kolo své třídy.

Dalším úspěchem byly závody Americké série Le Mans, ve kterých se, po skončení mistrovství formule 3000, Tomáš Enge vrátil do vozu Ferrari v závodě v kalifornské Laguna Seca. V Kalifornii získal pole position, zajel nejrychlejší kolo závodu a nakonec závod vyhrál. V dalším závodě Americké série Le Mans v Miami Tomáš skončil třetí a v Petit Le Mans získal výborné druhé místo a vyhrál kvalifikaci.

2003

V sezóně 2003 patřil Tomáš Enge mezi nejvytíženější jezdce. Vrcholem sezony byl druhý start v Le Mans, kde s týmem Veloqx Prodrive Racing slavil ve třídě GTS vítězství v legendární a stejně jako o rok dříve si odvezl i plaketu pro nejrychlejší kvalifikační kolo tříd GTS/GT. S týmem Prodrive se také zúčastnil American Le Mans Series, kde se několikrát blýsknul vítěznou kvalifikací nebo nejrychlejšími koly závodu, příčka nejvyšší mu ale z rozličných důvodů několikrát unikla.

Další starty přidal Tomáš Enge v šampionátu FIA GT s českým týmem MenX. Vedle toho stihl okusit i rallye, kde si při svých premiérových startech vedl velmi dobře a největšími úspěchy jsou šesté místo v Barum Rally Zlín a druhé místo v rallye sprintu ve Vyškově.

2004

V roce 2004 se Tomáš vrátil do Mezinárodního šampionátu FIA formule 3000 s novým týmem Ma-con Dark Dog Charouz. Po počátečních neúspěších způsobených vývojem vozu a nedostatkem cenných zkušeností nového týmu se v druhé polovině dostavili výborné výsledky. Enge opět dokázal svoji kvalitu a několikrát zajel nejrychlejší kolo závodu a obsadil příčku mezi nejlepšími třemi.

V týmu Prodrive Ferrari se opět zúčastnil slavného závodu 24 hodin Le Mans. Po třetí v řadě dokázal zajet nejrychlejší kolo kvalifikace třídy GTS/GT ale do cíle se posádce z technických důvodů dojet nepodařilo.

V září pak Tomáš usednul po téměř roční pauze do formulového vozu týmu Panther Racing, který dvakrát vyhrál Indy Racing League, testoval na oválu ve Fontaně. Hned při svých prvních jízdách ukázal český jezdec svou rychlost, když zajel srovnatelné časy s dvojnásobným šampionem IRL Samem Hornishem jr. Následně se zúčastnil i dvou posledních závodů sezóny 2004, ve kterých skončil na 16. a 13. místě.

2005

Aston Martin DBR9

Enge měl v roce 2005 velmi nabitý program. Prioritou byly závody IRL, kde závodí pro Panther Racing. V Kvalifikacích byl schopen ukázat svoji rychlost, ale z prvních závodů vypadl. kvůli technickým problémům. Výborně si vedl v legendárním závodu 500 mil Indianapolis, kde jel pohodlně ve vůdčí skupině. Ale bohužel skončil poté, co Danica Patricková udělala chybu během žluté fáze. V Texasu, Richmondu a Kansasu bojoval o stupně vítězství a dvakrát zajel nejrychlejší kolo.

Enge se vrátil do Le Mans jako člen továrního týmu Aston Martin. Znovu ukázal svojí rychlost, už čtvrtým vítězstvím po sobě v kvalifikaci, ve třídě GT1. Zúčastnil se také dvou závdů Le Mans Endurance Series s Ferrari 550 Maranello, českého týmu MenX. Byl daleko nejrychlejším jezdcem v této třídě během otevření v Spa.

A1 Grand Prix

Koncem roku Tomáš nastoupil za Českou republiku, jako jeden z jezdců v novém šampionátu národů A1 Grand Prix. V Malajsii se Tomáš poprvé dostal na stupínek vítězů když dojel třetí v hlavním závodu. V následujícím závodě v Dubaji se Tomáš zase dostal mezi nejlepší když se mu podařilo dojet třetí v spritovém závodu.

2006

Tomáš se v roce 2006 soustředil především na starty v zámořské American Le Mans Series s továrním vozem Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. V konečné klasifikaci jezdců obsadil čtvrté místo, když se mu podařilo dva závody v Salt Lake a Petit Le Mans vyhrát. Ve slavném závodě 24 hodin Le Mans Tomášovi proklouzlo vítězství mezi prsty a nakonec skončil na druhém místě. Tomáš však zazářil i v A1GP, kde stál třikrát na stupních vítězů. V posledním závodě sezony 2005/2006 v čínské Šanghaji dokonce zvítězil.

Tomáš se také zúčastnil ještě jednoho závodu IRL, v japonském Motegi, kde zaskakoval v týmu Cheever Racing. Dále se zúčastnil jednoho vytrvalostního závodu mistrovství vozů FIA GT ve Spa, s vozem Aston Martin DBR9, se kterým skončil na 4. místě. Zúčastnil se také jednoho závodu Mezinárodního mistrovství České republiky - Jarní ceny Brna, kterou vyhrál s vozem Mercedes-Benz CLK DTM.

2007

S podobným Saleenem S7R startoval v Brně i Tomáš Enge

Tomáš se opět účastní mistrovství světa národů A1 Grand Prix. Za Českou republiku jel v sezoně 2006/2007 celkem 12 závodů. Nejlepším umístěním bylo 2. místo v hlavním závodě v Brně.

Také startoval v závodě 24 hodin Le Mans v továrním týmu Aston Martin Racing s vozem Aston Martin DBR9, společně s britem Johnny Herbertem a holanďanem Peterem Koxem. Závod dokončili celkově na 9. místě a umístili se na 4. místě ve své kategorii.

Prioritou byly opět závody ALMS. V této sezoně závodil Tomáš s vozem Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsport/White Lightning Racing. Dne 31. března havaroval ve druhém závodě, na okruhu v St. Petersburgu. S vážnými zraněními byl převezen do nemocnice. Měl zlomená dvě žebra, ruku, natrženou plíci a trauma. 21. července byl Tomáš uvolněn ze smlouvy s týmem Peterson/White Lightning, kvůli penalizaci, kterou potrestán za opakované kolize s Mikou Salem, při závodu v Mid-Ohiu.

Dále se v této sezoně zúčastnil čtyř závodů sportovních prototypů, v americké sérii Grand American Rolex Series v týmu Samax Motorsport se speciály Riley & Scott a Samax Pontiac Riley. Také se zúčastnil tří závodů vozů FIA GT s vozem Ferrari 430 GT2 britského týmu Scuderia Ecosse. V Brně startoval s vozem Saleen S7R rakousko-německého týmu RBImmo Racing Team/Konrad Motorsport.

2008

Lola B08/60 Coupe – Aston Martin V12

Pro sezonu 2008 se Tomáš Enge stal oficiálním továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing. V Le Mans Series působil v týmu Modena a s vozem Aston Martin DBR9 a týmovým kolegou Antoniem Garcíou vybojoval druhé místo v konečném hodnocení třídy GT1; v rámci několika společných startů se Stefanem Mückem ve FIA GT Championship pro Aston Martin vyvíjeli vůz Vantage V8 třídy GT2 a s modelem DBRS9 si Tomáš poprvé vyzkoušel čtyřiadvacetihodinový závod na okruhu Nürburgring.

Podruhé v kariéře se Tomáš Enge roku 2008 zúčastnil také čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Nechyběl ani při dalším slavném maratónu v Le Mans, kde se premiérově představil v královské kategorii LMP1 s vozem Lola B08/60 Coupe - Aston Martin týmu Charouz Racing System a v cíli se radoval z 9. místa absolutně. S výjimkou prvního závodního víkendu na Hungaroringu se Tomáš s vozem Mercedes-Benz DTM C-Klasse týmu Charouz Racing System zúčastnil kompletního Mistrovství České republiky v závodech na okruzích, kde vybojoval svůj první domácí okruhový titul.

2009

V roce 2009 byl Tomáš Enge opět továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing, ve kterém při debutu nového vozu Aston Martin LMP1 v Barceloně získal společně s Janem Charouzem a Stefanem Mückem cenný triumf, který zopakoval také na Nürburgringu. V posledním závodě sezóny v Silverstone česko-německé trio získalo cenný titul v celkovém hodnocení šampionátu Le Mans Series. Již poosmé se Enge zúčastnil nejslavnějšího závodu světa 24h Le Mans, kde v barvách českého týmu Aston Martin Racing Eastern Europe s výše zmíněnými kolegy obsadil čtvrté místo v absolutní klasifikaci a triumf mezi prototypy poháněné benzínovým motorem. Tomáš Enge se po pětileté pauze vrátil za volant soutěžního vozu. V barvách týmu CNG Seznam.cz Rally Teamu s Mitsubishi Lancer EVO IX poháněné stlačeným zemním plynem se liberecký rodák účastní českého sprintrallyového mistrovství. Objevuje se také v mezinárodním mistrovství České republiky v závodech automobilů na okruzích s vozem Mercedes-Benz DTM a týmem Sauto.cz Racing.

Galerie

Kompletní výsledky ve F1

(Legenda: tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Umístění Body
2001 Prost Acer Prost N179 Acer (Ferrari 049) 3.0 V10 AUS
MAL
BRA
SMR
ESP
AUT
MON
CAN
EUR
FRA
GBR
GER
HUN
BEL
ITA
12
USA
14
JPN
Ret
- 0


Výsledky z ostatních kategorií automobilového sportu

Sezóna Série Tým Vůz Závody Pole position Vítězství Body Konečné umístění
1991 Motokáry
1992 Ford Fiesta Cup Svět motorů Ford Fiesta
1993 Ford Fiesta Cup Ford Fiesta 13. místo
1994 Ford Fiesta Cup Ford Fiesta 8 5 9. místo
1995 Formule Ford 1800 Německo Eifelland Racing 4 3. místo
1996 Formule Ford 1800 Německo Charouz Racing System Van Diemen RF96 4 1. místo
1997 Formule 3 Německo Opel Team BSR Dallara F397-Opel 18 1 0 30 12. místo
1998 Formule 3 Německo Opel Team BSR Martini MK73-Opel Spiess 9 0 0 3 19. místo
FIA Formule 3000 AutoSport Racing Lola T96/50-Zytek 5 0 0 1 22. místo
1999 FIA Formule 3000 WRT Fina Lola T96/50-Zytek 8 0 0 6 11. místo
ALMS Prototype Riley & Scott Mk. III-Judd 2 0 0 15 64. místo
2000 FIA Formule 3000 mySAP.com Team Lola T99/50-Zytek 9 1 1 15 6. místo
2001 FIA Formule 3000 Coca-Cola Nordic Racing Lola T99/50-Zytek 11 3 2 39 3. místo
2002 FIA Formule 3000 Arden Team Russia Lola B02/50-Zytek 12 4 3 50 3. místo
2003 ALMS GTS Veloqx Prodrive Racing Ferrari 550 Maranello 9 1 1 97 7. místo
2004 FIA Formule 3000 Ma-con Dark Dog Charouz Lola B02/50-Zytek 10 0 0 38 4. místo
IRL Patrick Racing Dallara IR2-Chevrolet 2 0 0 31 27. místo
MMČR v Rally Styllex Tuning Prosport Ford Focus WRC 1 0 0 15 neklasifikován
2005 IRL Panther Racing Dallara IR2-Chevrolet 15 0 0 261 16. místo
ALMS GTS Prodrive Aston Martin DBR9 1 0 0 14 21. místo
LMS GT1 MenX Ferrari 550 Maranello 2 0 0
2005-06 A1 Grand Prix Česká republika Lola-Zytek 20 0 1 56 12. místo
2006 ALMS GT1 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9 10 2 2 159 3. místo
FIA GT GT1 BMS Scuderia Italia Aston Masrtin DBR9 1 0 0 5,5 30. místo
IRL Cheever Racing Dallara IR2-Honda 1 0 0 12 30. místo
MMČR v závodech na okruzích - divize 4 AMG M3000 Mercedes Mercedes-Benz CLK DTM 1 1 1 10 neklasifikován
2006-07 A1 Grand Prix Česká republika Lola-Zytek 12 0 0 27 12. místo
2007 ALMS GT2 Peteresen Motorsports/White Lightning Racing Ferrari 430 GT 5 2 1 42 18. místo
FIA GT GT2 Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT2 3 0 0 9 18. místo
FIA GT GT1 RBImmo Racing Team/Konrad Motorsport Saleen S7R 1 0 0 0
Grand-Am SAMAX Motorsport Riley Mk. XI-Pontiac 5.0L V8 5 0 0 93 35. místo
2007-08 A1 Grand Prix Česká republika Lola-Zytek 4 0 0 10 19. místo
2008 Grand-Am SAMAX Motorsport Riley Mk. XI-Pontiac 5.0L V8
LMS GT1 Team Modena Aston Martin DBR9

Výsledky ze závodů 24 hodin Le Mans

Rok Kategorie Tým Vůz/Motor Spolujezdci Umístění
2002 GTS Prodrive Racing Ferrari 550-GTS Maranello
-Ferrari F131 6.0L V12
Alain Menu (Švýcarsko), Rickard Rydell (Švédsko) nedokončil
2003 GTS Veloqx/Prodrive Racing Ferrari 550-GTS Maranello
-Ferrari F133 5.9L V12
Peter Kox (Nizozemsko), Jamie Davies (Velká Británie) 1. místo (10. absolutně)
2004 GTS Prodrive Racing Ferrari 550-GTS Maranello
-Ferrari F133 5.9L V12
Peter Kox (Nizozemsko), Alain Menu (Švýcarsko) 4. místo (11. absolutně)
2005 GT1 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 Peter Kox (Nizozemsko), Pedro Lamy (Portugalsko) nedokončil
2006 GT1 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 Darren Turner (Velká Británie), Andrea Piccini (Itálie) 2. místo (6. absolutně)
2007 GT1 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 Johnny Herbert (Velká Británie), Peter Kox (Nizozemsko) 4. místo (9. absolutně)
2008 LMP1 Charouz Racing System - Aston Martin Racing Lola B08/60 Coupe - Aston Martin V12 Jan Charouz (Česko), Stefan Mücke (Německo) 9. místo (9. absolutně)

YouTube

Tomáš Enge – rozhovor o Rally Krkonoše (2009)
Tomas Enge ST Petersburg 2007 Heavy Crash


Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tomáš Enge