Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tatra 810
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[ | + | [[File:Tatra T-810 Czech Army 01.jpg|thumb|240px|Tatra T-810 ve službě Armády ČR]] |
- | [[Soubor: Tatra T-810.jpg|thumb|Tatra | + | [[Soubor:Tatra T-810 Czech Army 02.jpg|thumb|240px|Tatra ANTS]] |
+ | [[Soubor:Crane_AD10_on_TATRA_810.jpg|thumb|240px|Autojeřáb AD10 TATRA 810]] | ||
'''Tatra 810''' je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické [[Tatra|Tatry]], které nahradilo v [[Armáda České republiky|Armádě České republiky]] legendární [[Praga V3S|Pragu V3S]], jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku [[2008]]. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách. | '''Tatra 810''' je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické [[Tatra|Tatry]], které nahradilo v [[Armáda České republiky|Armádě České republiky]] legendární [[Praga V3S|Pragu V3S]], jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku [[2008]]. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách. | ||
- | Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké [[Praga V3S|"vejtřasce"]] dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/ | + | Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké [[Praga V3S|"vejtřasce"]] dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100 km a nechybí pochopitelně ani [[Klimatizace|klimatizace]], což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace [[Lafeta|lafety]] lehkého [[Kulomet|kulometu]] [[Univerzální kulomet vzor 59|UK vz.59]] v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě [[Kabina|kabiny]]. |
Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku [[1998]] zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku [[2002]] odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března [[2008]] ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč. | Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku [[1998]] zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku [[2002]] odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března [[2008]] ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč. | ||
==Uživatelé== | ==Uživatelé== | ||
- | *[[ | + | * [[Armáda České republiky]] – 588 kusů |
+ | * Civilní uživatelé – jen 40 kusů "civilů" T810C Euro V (do konce roku 2013) | ||
+ | * Armáda KSA | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | *Délka: | + | * [[Délka]]: 7 490 mm (7 790 delší [[rozvor]]) |
- | *Šířka: | + | * [[Šířka]]: 2 550 mm |
- | *Výška: | + | * [[Výška]]: 3 320 mm (civilní 3 125) |
- | *Pohotovostní hmotnost: 7300 kg | + | * [[Rozvor]]: 3 150 / 1 200 mm; (3450 / 1200 mm vybrané verze) |
- | *Užitečná hmotnost: | + | * Pohotovostní [[hmotnost]]: 7300 [[kg]] (civilní 7600) |
- | *Celková hmotnost: 13 000 kg | + | * Užitečná hmotnost: 5 700 kg (civilní 7500) |
- | *Dojezd: 800 km | + | * Celková hmotnost: 13 000 kg (civilní 15500) |
- | *Objem | + | * [[Dojezd]]: 800 [[km]] |
- | *Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 | + | * [[Objem]] [[nádrž]]e: 320 [[litr|litrů]]; (civilní verze 220 l a 20 l [[AdBlue]]) |
- | *Maximální rychlost: | + | * Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 liltrů |
- | *Hloubka | + | * Maximální [[rychlost]] : 105 [[Kilometr za hodinu|km/h]] (omezeno elektronicky) |
- | *Převodovka: ZF 6S 1000 | + | ** Civilní verze má omezovač rychlosti: 90 km/h (vozy pro záchranné sbory : 105 km/h) |
- | *Motor: Renault | + | * Hloubka [[brod]]u: max 1200 mm včetně vlny; (civilní verze max 750 mm) |
- | + | * [[Převodovka]]: ZF Ecolite 6S 1000 TO (civil s PTO NL/10B či C i 1005, produkce ZF Maďarsko), přídavná sestupná Steyr VG 750/270 (produkce např. ZF Passau) | |
- | *Maximální výkon: 177 kW | + | * [[Motor]]: [[Renault]] DXi7 240 EC01 (Euro III), R6, [[vrtání]] 108 x [[zdvih]] 130 mm; (civilní verze Euro V DXi-7 260 EUV TR25 - záchranné sbory : TR0 bez redukce výkonu [[OBD]] [[SCR]]) - alianční motor Renault DXi7, [[Volvo]] D7E, [[Deutz]] 2013 vyráběný v německém [[Kolín nad Rýnem|Kóln am Main]] |
+ | * Maximální [[výkon]]: 177 [[kW]] / 2300 [[ot/min]], točivý moment 920 [[Nm]] / 1200–1700; (civilní verze 198 kW / 2000–2300, 1010 Nm / 1200–1700 ot/min) | ||
+ | * [[Kabina]] : "střední" (z řady délek 1,8-2-2,2 m) Renault Midlum Global 2m (výroba pro Renault Midlum, [[Volvo]] FL a [[DAF]] LF ve francouzském Blainville sur Orne), úprava [[SVOS]] [[Přelouč]]. Některé moduly a díly jsou shodné s širší verzí kabiny použité na vozech Renault Premium / Kerax. | ||
+ | * [[Naviják]]: hydraulický Seal SPH-80 délka lana 60 [[m]] | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
- | *[http://technet.idnes.cz/podivejte-se-na-vyrobu-a-testovani-vojenske-tatry-810-nastupce-vejtrasky-1o2-/tec_reportaze.asp?c=A081022_120822_tec_reportaze_rja Podívejte se na výrobu a testování vojenské Tatry 810, nástupce „vejtřasky“] | + | * [http://technet.idnes.cz/podivejte-se-na-vyrobu-a-testovani-vojenske-tatry-810-nastupce-vejtrasky-1o2-/tec_reportaze.asp?c=A081022_120822_tec_reportaze_rja Podívejte se na výrobu a testování vojenské Tatry 810, nástupce „vejtřasky“] |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Tatra+810}}{{Commonscat|Tatra 810}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Nákladní automobily]] | [[Kategorie:Nákladní automobily]] | ||
[[Kategorie:Automobily Tatra|810]] | [[Kategorie:Automobily Tatra|810]] | ||
[[Kategorie:Vojenské automobily]] | [[Kategorie:Vojenské automobily]] |
Aktuální verze z 5. 6. 2016, 13:27
Tatra 810 je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické Tatry, které nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S, jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.
Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké "vejtřasce" dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100 km a nechybí pochopitelně ani klimatizace, což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UK vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.
Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku 1998 zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku 2002 odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března 2008 ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.
Uživatelé
- Armáda České republiky – 588 kusů
- Civilní uživatelé – jen 40 kusů "civilů" T810C Euro V (do konce roku 2013)
- Armáda KSA
Technické údaje
- Délka: 7 490 mm (7 790 delší rozvor)
- Šířka: 2 550 mm
- Výška: 3 320 mm (civilní 3 125)
- Rozvor: 3 150 / 1 200 mm; (3450 / 1200 mm vybrané verze)
- Pohotovostní hmotnost: 7300 kg (civilní 7600)
- Užitečná hmotnost: 5 700 kg (civilní 7500)
- Celková hmotnost: 13 000 kg (civilní 15500)
- Dojezd: 800 km
- Objem nádrže: 320 litrů; (civilní verze 220 l a 20 l AdBlue)
- Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 liltrů
- Maximální rychlost : 105 km/h (omezeno elektronicky)
- Civilní verze má omezovač rychlosti: 90 km/h (vozy pro záchranné sbory : 105 km/h)
- Hloubka brodu: max 1200 mm včetně vlny; (civilní verze max 750 mm)
- Převodovka: ZF Ecolite 6S 1000 TO (civil s PTO NL/10B či C i 1005, produkce ZF Maďarsko), přídavná sestupná Steyr VG 750/270 (produkce např. ZF Passau)
- Motor: Renault DXi7 240 EC01 (Euro III), R6, vrtání 108 x zdvih 130 mm; (civilní verze Euro V DXi-7 260 EUV TR25 - záchranné sbory : TR0 bez redukce výkonu OBD SCR) - alianční motor Renault DXi7, Volvo D7E, Deutz 2013 vyráběný v německém Kóln am Main
- Maximální výkon: 177 kW / 2300 ot/min, točivý moment 920 Nm / 1200–1700; (civilní verze 198 kW / 2000–2300, 1010 Nm / 1200–1700 ot/min)
- Kabina : "střední" (z řady délek 1,8-2-2,2 m) Renault Midlum Global 2m (výroba pro Renault Midlum, Volvo FL a DAF LF ve francouzském Blainville sur Orne), úprava SVOS Přelouč. Některé moduly a díly jsou shodné s širší verzí kabiny použité na vozech Renault Premium / Kerax.
- Naviják: hydraulický Seal SPH-80 délka lana 60 m
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |