V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Grand Prix Austrálie 1991

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 18. 4. 2014, 23:44


Grand Prix Austrálie (LVI Foster's Australian Grand Prix) byla 16. závodem sezóny 1991, který se konal 3. listopadu 1991 na okruhu Adelaide. Grand Prix Austrálie byla původně vypsána na 81 kol, ale pro hustý déšť byla po 13 kolech ukončena a piloti získali jen polovinu bodů.

Obsah

Popis závodu

Před Grand Prix Austrálie se vyhrotil spor mezi Alainem Prostem a týmem Ferrari, Alain Prost veřejně kritizoval vedení týmu a proto byl ze stáje propuštěn, jeho místo zaujal testovací pilot Gianni Morbidelli. Tato změna přiměla ke změně i Minardi, kde doposud působil Gianni Morbidelli, kterého do týmu dosadilo Ferrari se svou dodávkou motorů. Minardi na jeho místo angažoval Roberta Morena, který se tak vrátil do formule 1, poté co nejprve opustil Benetton a později Jordan. Další návrat do formule 1 provedl Bertrand Gachot, který po konfliktu s londýnským taxikářem skončil ve vězení a na jeho místo v týmu Jordan přišel Michael Schumacher. Bertrand Gachot nahradil v týmu Larrousse Erica Bernarda, který se zranil v Japonsku. Grand Prix Austrálie byla posledním závodem ve formuli 1 pro trojnásobného mistra světa Nelsona Piqueta, který ohlásil konec kariéry.

Kvalifikace

Tréninky i kvalifikace se odehrávali na suche trati za slunečného počasí. V předkvalifikaci pohřbil své naděje Gabriele Tarquini jenž v jejím závěru rozbil vůz o zeď. Jeho čas by přitom bohatě stačil na kvalifikační čas kolem 20 místa. Druhým smolařem byl Nakoi Hattori, jehož Coloni nefungovalo optimálně a tento Japonec se nikdy neprobojoval z předkvalifikace a po australské Grand Prix formuli 1 opustil. Aguri Suzuki nepříjemně havaroval v první zatáčce což ho stálo umístění na startovním roštu. Také Stefano Modena havaroval, ale jeho havárie nebyla tak hruzostrašná a Stefano vyvázl bez zranění a mohl nastoupit do závodu a navíc jeho předchozí časy mu vynesli devátou startovní pozici. Překvapením byl Martin Brundle, který se s vozem Brabham-Yamaha do závodu neprobojoval a skončil na druhém nepostupovém místě v kvalifikaci. První řadu ovládl tým McLaren v pořadí Ayrton Senna, Gerhard Berger. Druhá řada byla obsazena vozy Williams, dvojicí pilotů Nigel Mansell, Ricardo Patrese a třetí řadu si přivlastnil tým Benetton ve složení Nelson Piquet, Michael Schumacher.

Závod

Závod začínal za prudkého deště a nejlépe odstartoval Ayrton Senna, který se ujal vedení před svým stájovým kolegou Bergerem, celá startovní procedůra se obešla bez větších problémů. Riccardo Patrese přišel o dvě místa na startu a posléze se propadl i za obě Ferrari Alesiho a Morbidelliho. Ve třetím kole se chyby dopustil i Gerhard Berger a přepustil tak druhou příčku Mansellovi. Berger se dokázal vratit na třetím místě, mezitím se Nigel Mansell snažil stáhnout náskok Ayrtona Senny. Od pátého kola se na trati začali dít velké věci, nejprve havaroval Satoru Nakadžima, hned vzápětí ho následoval jak Thierry Boutsen,tak Nicola Larini. Lariniho vozu se nestihl vyhnout Jean Alesi a roztříštil o něj své Ferrari. Dalším neštastníkem byl Pierluigi Martini na Minardi, jenž dostal smyk na rovince Brabham a skončil v postraní zídce. Příčinou jeho nehody byl stale silnější a prudčí déšť. Také Riccardo Patrese bojoval s poškozeným přítlačným křídlem, v 15 kole havaroval Mansella, drobné problémy postihly i Alboreta a Modenu. V 16 kole dostal smyk i Berger a Ayrton Senna při průjezdu cílovou rovinkou gestikuloval směrem k maršálům, dožadoval se tak zastavení závodu. Závodní maršálové nakonec vyslyšeli Sennovo volání a závod zastavili v 17 kole, když bylo pořadí Ayrton Senna, Piquet, Morbidelli, De Cesaris, Zanardi a Modena. Maršálové nakonec vyhlásili za platné výsledky pořadí po průjezdu 14 kolem. To vzneslo spoustů protestu, které nakonec nebyly uznany a za konečné výsledky bylo vyhlášeno pořadí po průjezdu 14 kolem. Závodní maršálové měli jěště tendenci závod restartovat, ale po protestu Ayrtona Senny a Riccarda Patreseho nakonec od této myšlenky upustili. Slavnostní vyhlášení na stupních vítězů se muselo obejít bez Nigela Mensella, který po zranení skončil v nemocnici.

Výsledky

  • 3. listopad 1991
  • Okruh Adelaide
  • 14 kol x 3,780 km = 52,92 km
  • 516. Grand Prix
  • 33. vítězství Ayrtona Senny
  • 94. vítězství pro McLaren
  • 71. vítězství pro Brazílii
  • 71. vítězství pro vůz se startovním číslem 1
Pozice Jezdec Vůz Čas
1 Ayrton Senna McLaren MP4/6 24'34.899
2 Nigel Mansell Williams FW14 á 0:01,259
3 Gerhard Berger McLaren MP4/6 á 0:05,120
4 Nelson Piquet Benetton B191 á 0:30,103
5 Riccardo Patrese Williams FW14 á 0:50,537
6 Gianni Morbidelli Ferrari F1-91B á 0:51,069
7 Emanuele Pirro Dallara BMS-191 á 0:52,361
8 Andrea de Cesaris Jordan 191 á 1:00,431
9 Alessandro Zanardi Jordan 191 á 1:15,567
10 Stefano Modena Tyrrell 020 á 1:20,370
11 Johnny Herbert Lotus 102B á 1:22,073
12 J J Lehto Dallara BMS-191 á 1:38,519
13 Michele Alboreto Footwork FA12C á 1:39,303
14 Mauricio Gugelmin Leyton House CG911 á 1 kolo
15 Alex Caffi Footwork FA12 á 1 kolo
16 Roberto Moreno Minardi M191 á 1 kolo
17 Mark Blundell Brabham BT60Y á 1 kolo
18 Érik Comas Ligier JS35B á 1 kolo
19 Mika Häkkinen Lotus 102B á 1 kolo
20 Karl Wendlinger Leyton House CG911 á 2 kola
Kolo Odstoupili - Příčina
8 Pierluigi Martini Minardi M191 Mimo trať
5 Michael Schumacher Benetton B191 Kolize
5 Jean Alesi Ferrari F1-91B Kolize
5 Nicola Larini Lamborghini 291 Mimo trať
5 Thierry Boutsen Ligier JS35B Kolize
4 Satoru Nakajima Tyrrell 020 Mimo trať

Nejrychlejší kolo

 Gerhard Berger - McLaren MP4/6- 1'41.141
  • 14. nejrychlejší kolo Grerharda Bergera
  • 65. nejrychlejší kolo pro McLaren
  • 41. nejrychlejší kolo pro Rakousko
  • 45. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 2

Vedení v závodě

Kola km Jezdec  %
1. – 14. kolo 52,92 km Ayrton Senna 100%
Ayrton Senna

Postavení na startu

 Ayrton Senna - McLaren- 1'14.041
  • 60. Pole position Ayrtona Senny
  • 77. Pole position pro McLaren
  • 91. Pole position pro Brazílii
  • 65. Pole position pro vůz se startovním číslem 1
* * * * Kvalifikace
1 Ayrton Senna
McLaren
1'14.041
Ayrton Senna
McLaren
1'14.041
2 Gerhard Berger
McLaren
1'14.385
Gerhard Berger
McLaren
1'14.385
3 Nigel Mansell
Williams
1'14.822
Nigel Mansell
Williams
1'14.822
4 Riccardo Patrese
Williams
1'15.057
Riccardo Patrese
Williams
1'15.057
5 Nelson Piquet
Benetton
1'15.291
Nelson Piquet
Benetton
1'15.291
6 Michael Schumacher
Benetton
1'15.508
Michael Schumacher
Benetton
1'15.508
7 Jean Alesi
Ferrari
1'15.545
Jean Alesi
Ferrari
1'15.545
8 Gianni Morbidelli
Ferrari
1'16.203
Gianni Morbidelli
Ferrari
1'16.203
9 Stefano Modena
Tyrrell
1'16.253
Stefano Modena
Tyrrell
1'16.253
10 Pierluigi Martini
Minardi
1'16.359
Pierluigi Martini
Minardi
1'16.359
11 J J Lehto
Dallara
1'16.871
J J Lehto
Dallara
1'16.871
12 Andrea de Cesaris
Jordan
1'17.050
Andrea de Cesaris
Jordan
1'17.050
13 Emanuele Pirro
Dallara
1'17.342
Emanuele Pirro
Dallara
1'17.342
14 Mauricio Gugelmin
Leyton House
1'17.344
Mauricio Gugelmin
Leyton House
1'17.344
15 Michele Alboreto
Footwork
1'17.355
Michele Alboreto
Footwork
1'17.355
16 Alessandro Zanardi
Jordan
1'17.362
Alessandro Zanardi
Jordan
1'17.362
17 Mark Blundell
Brabham
1'17.365
Mark Blundell
Brabham
1'17.365
18 Roberto Moreno
Minardi
1'17.639
Roberto Moreno
Minardi
1'17.639
19 Nicola Larini
Lamborghini
1'17.936
Nicola Larini
Lamborghini
1'17.936
20 Thierry Boutsen
Ligier
1'17.969
Thierry Boutsen
Ligier
1'17.969
21 Johnny Herbert
Lotus
1'18.091
Johnny Herbert
Lotus
1'18.091
22 Érik Comas
Ligier
1'18.112
Érik Comas
Ligier
1'18.112
23 Alex Caffi
Footwork
1'18.157
Alex Caffi
Footwork
1'18.157
24 Satoru Nakajima
Tyrrell
1'18.216
Satoru Nakajima
Tyrrell
1'18.216
25 Mika Häkkinen
Lotus
1'18.271
Mika Häkkinen
Lotus
1'18.271
26 Karl Wendlinger
Leyton House
1'18.282
Karl Wendlinger
Leyton House
1'18.282
27 Nekvalifikoval se Aguri Suzuki
Lola
1'18.393
28 Nekvalifikoval se Martin Brundle
Brabham
1'18.855
29 Nekvalifikoval se Eric van de Poele
Lamborghini
1'19.000
30 Nekvalifikoval se Bertrand Gachot
Lola
1'19.274
31 Předkvalifikace Gabriele Tarquini
Fondmetal
1'18.184
32 Předkvalifikace Naoki Hattori
Coloni
1'22.852

Zajímavosti

Deset nejkratších Grand Prix
24:34,899 Grand Prix Austrálie 1991
42:53,700 Grand Prix Španělska 1975
57:56,690 Grand Prix Rakouska 1975
1:01'07.740 Grand Prix Monaka 1984
1:07'04.540 Grand Prix Itálie 1978
1:14'47.707 Grand Prix Itálie 1987
1:16'31.610 Grand Prix Belgie 1981
1:17'39.744 Grand Prix Itálie 1988
1:17'42.889 Grand Prix Itálie 1986
1:17'54.319 Grand Prix Itálie 1991
  • Grand Prix Austrálie 1991 se stal nejkratším závodem v historii 24'34.899.
  • Alex Caffi startoval v 75 GP
  • Pierluigi Martini startoval v 75 GP
  • Gianni Morbidelli startoval v 20 GP
  • Vozy Lola startovaly v 250 GP
  • Ayrton Senna stál po 60 na pole positions (Nový rekord)
  • Riccardo Patrese startoval v 225 GP (Nový rekord)
  • Ayrton Senna byl ve vedení v 73 GP (Nový rekord)
  • Ayrton Senna byl v čele závodu 2575 kol (Nový rekord)
Pole position Vítězství Nej. kolo
Ayrton Senna Ayrton Senna Gerhard Berger
McLaren MP4/6 McLaren MP4/6 McLaren MP4/6
1'14.041 24'34.899 1'41.141
183.790 km/h 129.170 km/h 134.545 km/h

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Ayrton Senna 96 5 1 McLaren 139 7 1 Brazílie 130,5 6,5
2 Nigel Mansell 72 3 2 Williams 125 4 2 Itálie 80,5 1,5
3 Riccardo Patrese 53 1 3 Ferrari 55,5 0,5 3 Velká Británie 76 3
4 Gerhard Berger 43 2 4 Benetton 38,5 1,5 4 Francie 60
5 Alain Prost 34 5 Jordan 13 5 Rakousko 43 2
6 Nelson Piquet 26,5 1,5 6 Tyrrell 12 6 Finsko 6
7 Jean Alesi 21 7 Minardi 6 7 Německo 4
8 Stefano Modena 10 8 Dallara 5 8 Japonsko 3
9 Andrea de Cesaris 9 9 Brabham 3
10 Roberto Moreno 8 10 Lotus 3
11 Pierluigi Martini 6 11 Lola 2
12 J J Lehto 4 12 Leyton Hous 1
13 Bertrand Gachot 4
14 Michael Schumacher 4
15 Mika Häkkinen 2
16 Martin Brundle 2
17 Satoru Nakajima 2
18 Mark Blundell 1
19 Aguri Suzuki 1
20 Ivan Capelli 1
21 Julian Bailey 1
22 Éric Bernard 1
23 Emanuele Pirro 1
24 Gianni Morbidelli 0,5 0,5

Externí odkazy