Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Nick Heidfeld
Z Multimediaexpo.cz
Nick Heidfeld (* 10. května 1977, Mönchengladbach) je německý pilot Formule 1. Jezdí za tovární tým BMW Sauber.
Obsah |
Kariéra před Formulí 1
Heidfeld se narodil v Německu, a svou závodnickou kariéru začal v roce 1988. V roce 1994 se přesunul do Německé Formule Ford a vysloužil si pozornost, když získal 8 vítězství, z 9 závodů a zajistil si tak titul. Roku 1995 vyhrál Německý mezinárodní šampionát Formule Ford 1800 a skončil druhý v Zetec Cupu. Tyto výsledky mu zajistily místo v šampionátu Německé Mezinárodní Formule 3 pro rok 1996. Tam skončil celkově třetí, když vyhrál 3 závody. V následujícím roce vyhrál Heidfeld šampionát Německé Formule 3, a také prestižní závod v Monaku. V roce 1998 vyhrál 3 závody a stal se vicemistrem v Evropské Formuli 3000 s týmem West Junior Team. Smůlou bylo, že v posledním závodě ztratil pole position, když v jeho voze bylo nevyhovující palivo. V tom závodě dojel devátý a o 7 bodů tak prohrál s Juanem Pablem Montoyou, který šampionát vyhrál. V průběhu této sezóny také Nick testoval oficiálně pro tým McLaren ve F1. V sezóně 1999 vyhrál Mezinárodní šampionát Formule 3000. V témže roce také překonal rekord trati na Goodwoodském Festivalu rychlosti, který drží dodnes.
Formule 1
2000: Prost
Heidfeld podepsal na rok 2000 smlouvu s týmem Prost, kde jeho stájovým kolegou byl Jean Alesi. Heidfeld bojoval s nespolehlivým Prostem a v sezóně mnohokrát nedokončil závod a byl porážen zkušenějším Alesim. V celé sezóně nezískal Nick ani bod a na konci sezóny ukončil spolupráci s týmem Prost.
2001-2003: Sauber
Poté podepsal tříletou smlouvu s týmem Sauber a pro rok 2001 závodil po boku nováčka Kimiho Räikkönena. Po ukončení kariéry Miky Häkkinena si mnoho lidí myslelo, že právě Heidfeld jej v týmu McLaren nahradí. Tak se ovšem nestalo a Nick odjel sezónu se Sauberem. V celkovém bodování porazil Räikkönena a získal dokonce své první stupně vítězů, to bylo v Brazilské Grand Prix. Místo u McLarenu mu pro další roky vyfouknul Räikkönen a Heidfeld zůstal v Sauberu ještě v letech 2002 a 2003. V těch letech se nijak výrazně neprosazoval a pohyboval se v bodování na začátku druhé desítky.
2004: Jordan
Po sezóně 2003 zůstal Heidfeld bez místa a vypadalo to s jeho kariérou ve F1 zle. Nakonec ale přece jen podepsal smlouvu s týmem Jordan na rok 2004, jeho týmovým kolegou byl Giorgio Pantano. S pomalu krachujícím Jordanem ale získal jen 3 body.
2005: Williams
V zimě před sezónou 2005 Nick testoval pro Williams, a nakonec se utkal v „rozstřelu“ s Antoniem Pizzoniou o druhé místo u Williamsu. 31. ledna 2005 bylo oznámeno, že druhým jezdcem pro rok 2005 u Williamsu bude Heidfeld. Sezónu odstartoval celkem slušně, v druhém závodě, v Malajsii, dojel třetí.
V sedmém závodě sezóny 2005, na domácím okruhu Nürburgring, získal Nick své první pole position. A také získal své nejlepší umístění v kariéře, skončil druhý v Monaku a na Nürburgringu. Grand Prix v Itálii a Belgii musel Nick kvůli zranění při testech vynechat. V Brazílii už startovat měl, nicméně se zranil znovu, když ho na kole srazila motorka. Tak musel celý zbytek sezóny vynechat. Celkem získal nejvíce bodů v kariéře, 28, a obsadil 11.místo.2006 - BMW Sauber
2006
Smlouvu na další rok podepsal Heidfeld s BMW (které dodávalo motory Williamsu), které koupilo tým Sauber a vytvořilo svůj vlastní tým, BMW Sauber. Kontrakt byl podepsán na 2 roky, s opcí na rok 2008.
Během sezóny 2006 získal Heidfeld pro nový tým mnoho bodů. V Malajsii jezdil dokonce druhý, nakonec ale dojel čtvrtý. Na okruhu Indianapolis měl Nick havárii, společně se Scottem Speedem, Kimi Räikkönenem a Juanem Pablem Montoyou. Heidfeldův vůz skončil v bariéře. Všichni jezdci vyvázli bez zranění. Grand Prix Maďarska znamenala první stupně vítězů pro BMW Sauber, kde Nick skončil třetí. Celkově obsadil deváté místo, když získal 23 bodů. Na konci roku 2006 se stal Nick terčem médií, bylo to ohledně Roberta Kubici, který na konci sezóny vyhnal z kokpitu Jacquese Villeneuva a hned v druhém závodě dojel třetí. Heidfeld prý sice poráží své nováčkovské týmové kolegy, ale zase ne o moc bodů (v roce 2001 porazil Räikkönena o 3 body; v roce 2002 porazil Massu o 3 body). A právě Räikkönen a Massa podepsali smlouvu pro rok 2007 s Ferrari, kdežto Heidfeld zůstal u BMW.
2007
Start do nové sezóny 2007 se Nickovi povedl. V Bahrajnu dostithl mistra světa, Fernanda Alonsa, předjel ho a Kubicu porazil o půl minuty. V dalších závodech získal Nick tři 4. místa, jedno šesté a v Grand Prix Kanady dokonce druhé místo, kde v kvalifikaci porazil i oba vozy Ferrari. Vyrovnal si tak své osobní maximum v závodě. Po odstoupení z 5. místa v Grand Prix USA, byl ve Francii a Velké Británii poražen týmovým kolegou, Robertem Kubicou. V deštivé Grand Prix Evropy na Nickově domácí trati, kolidoval Heidfeld v prvním kole s Kubicou, oba ale pokračovali dál a Nick v posledním kole Kubicu předjel, přestože musel 6x do boxů. Forma se Nickovi vrátila v Maďarsku, kde se kvalifikoval jako druhý a dojel třetí. Poté obsadil dvě čtvrtá místa, v Turecku a Itálii a páté místo v Belgii. Deštivé Japonsko Nickovi vůbec nesedlo a poprvé v sezóně nebodoval, pokud dokončil závod. V Číně si dojel pro sedmé místo a jeden závod před koncem sezóny si upevnil své už jisté páté místo v poháru jezdců. Sezóna 2007 je tak pro Nicka ta nejúspěšnější v kariéře. Snad se u něj konečně blýská na lepší časy.
Po několika měsících spekulací, potvrdilo BMW Heidfelda i pro rok 2008. Ze současných jezdců F1 má Nick na kontě nejvíce závodů bez vítězství. 28. dubna 2007 objel Heidfeld 3 kola kolem legendární 14 mil dlouhé trati Nordschleife. Vůz F1 se tady objevil po 31 letech.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | Gauloises Prost Peugeot | Prost AP03 | Peugeot A20 3.0 V10 | AUS 9 | BRA DNF | SMR DNF | GBR DNF | ESP 16 | EUR EX | MON 8 | CAN DNF | FRA 12 | AUT DNF | GER 12 | HUN DNF | BEL DNF | ITA DNF | USA 9 | JPN DNF | MAL DNF | - | 0 | ||
2001 | Sauber Petronas | Sauber C20 | Petronas 01A 3.0 V10 | AUS 4 | MAL DNF | BRA 3 | SMR 7 | ESP 6 | AUT 9 | MON DNF | CAN DNF | EUR DNF | FRA 6 | GBR 6 | GER DNF | HUN 6 | BEL DNF | ITA 11 | USA 6 | JPN 9 | 8.místo | 12 | ||
2002 | Sauber Petronas | Sauber C21 | Petronas 02A 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 5 | BRA DNF | SMR 10 | ESP 4 | AUT DNF | MON 8 | CAN 12 | EUR 7 | GBR 6 | FRA 7 | GER 6 | HUN 9 | BEL 10 | ITA 10 | USA 9 | JPN 7 | 10.místo | 7 | ||
2003 | Sauber Petronas | Sauber C22 | Petronas 03A 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 8 | BRA DNF | SMR 10 | ESP 10 | AUT DNF | MON 11 | CAN DNF | EUR 8 | FRA 13 | GBR 17 | GER 10 | HUN 9 | ITA 9 | USA 5 | JPN 9 | 14.místo | 6 | |||
2004 | Benson & Hedges Jordan Ford | Jordan EJ14 | Ford RS2 3.0 V10 | AUS DNF | MAL DNF | BHR 15 | SMR DNF | ESP DNF | MON 7 | EUR 10 | CAN 8 | USA DNF | FRA 16 | GBR 15 | GER DNF | HUN 12 | BEL 11 | ITA 14 | CHN 13 | JPN 13 | BRA DNF | 18.místo | 3 | |
2005 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW27 | BMW P84/5 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 3 | BHR DNF | SMR 6 | ESP 10 | MON 2 | EUR 2 | CAN DNF | USA DNS | FRA 14 | GBR 12 | GER 11 | HUN 6 | TUR DNF | ITA DNS | BEL DNS | BRA DNS | JPN DNS | CHN DNS | 11.místo | 28 |
2006 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.06 | BMW P86 2.4 V8 | BHR 12 | MAL DNF | AUS 4 | SMR 13 | EUR 10 | ESP 8 | MON 7 | GBR 7 | CAN 7 | USA DNF | FRA 8 | GER DNF | HUN 3 | TUR 14 | ITA 8 | CHN 7 | JPN 8 | BRA DNF | 9.místo | 23 | |
2007 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.07 | BMW P86/7 2.4 V8 | AUS 4 | MAL 4 | BHR 4 | ESP DNF | MON 6 | CAN 2 | USA DNF | FRA 5 | GBR 6 | EUR 6 | HUN 3 | TUR 4 | ITA 4 | BEL 5 | JPN 14 | CHN 7 | BRA 6 | 5.místo | 61 | ||
2008 | BMW Sauber F1 Team | BMW Sauber F1.08 | BMW P86/7 2.4 V8 | AUS 2 | MAL 6 | BHR 4 | ESP 9 | TUR 5 | MON 14 | CAN 2 | FRA 13 | GBR 2 | GER 5 | HUN 10 | EUR 9 | BEL 2 | ITA 5 | SIN 6 | JPN 9 | CHN 5 | BRA 10 | 6. místo | 60 |
* Sezóna v průběhu.
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
1994 | Formule Ford 1600 Německo | 9 | 8 | 1.místo | |||||
1995 | Formule Ford 1800 Německo | ADAC Nordrhein Junior Team | Van Diemen RF95-Ford | 2.místo | |||||
1996 | Formule 3 Německo | Opel Team BSR | Dallara F395-Opel | 15 | 3 | 3 | 6 | 138 | 3.místo |
1997 | Formule 3 Německo | Opel Team BSR | Dallara F397-Opel Spiess | 18 | 5 | 5 | 11 | 224 | 1.místo |
1998 | FIA Formule 3000 | West Competition Team | Lola T96/50-Zytek Judd V8 | 12 | 3 | 2 | 7 | 58 | 2.místo |
1999 | FIA Formule 3000 | West Competition Team | Lola T99/50-Zytek | 10 | 4 | 4 | 7 | 59 | 1.místo |
Výsledky ze závodu 24 hodin Le Mans
Rok | Kategorie | Tým | Vůz/Motor | Spolujezdci | Umístění |
1999 | LMGTP | AMG-Mercedes | Mercedes-Benz CLR-Mercedes-Benz GT108C 5.7L V8 | Christophe Bouchut, Peter Dumbreck | nedokončil |
Osobní život
Heidfeld žije ve švýcarském městečku Stäfa se svou přítelkyní Patricií, dcerou Juni (n. 2005) a synem Jodou (n. 2007). Heidfeldův mladší bratr Sven je také automobilový závodník.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |