V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Grand Prix Belgie 1950

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 19. 10. 2011, 16:24; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Grand Prix Belgie 1950 (XII. Grote Prijs Van Belgie) byla pátým závodem nově vzniklého šampionátu Formule 1 a zároveň desátým závodem vozů F1. Závod se uskutečnil 18. června na okruhu Circuit de Spa-Francorchamps. Belgickému závodu předcházela britská British Empire Trophy, která se do mistrovství světa nezapočítávala a účastnili se jí především domácí piloti.

Obsah

Pruběh závodu

Účastníci

Do belgického lázeňského města Spa Francorchamps se sjelo pouze 14 závodních strojů. Alfa Romeo již tradičně přivezla svojí osvědčenou trojici a prakticky již jediné uchazeče o titul, Farinu, Fangia a Fagioliho. Ferrari připravilo pro své piloty odlišné vozy s novým 12 válcovým motorem o objemu 3,3 l. Luigi Villoresi startoval s vozem Ferrari 125, zatímco Alberto Ascari, jehož otec Antonio zde zvítězil v roce 1925, kočíroval Ferrari 275. Nejpočetněji byla zastoupena francouzská značka Talbot, jejíž tovární tým nasadil zkušeného Louise Rosiera, který zde již zvítězil v roce 1949, dále představil Philippe Etançelina a Yves Giraud-Cabantouse. Další vozy Talbot, ale bez tovární podpory, přivezli Raymond Sommer, Eugène Chaboud, Pierre Levegh a Johnny Claes. Startovní listinu uzavíral Geoff Crossley s vozem Alta a Toni Branca s vozem Maserati.

Závod

Stejně jako v ostatních závodech tak i v Belgii opanovaly čelo startovního pole všechny tři Alfetty. Z tohoto tria si nejlépe počínal vedoucí muž šampionátu Giuseppe Farina jen těsně sledován Fangiem a Fagiolim. Do druhé řady se postavil Luigi Villoresi s vozem Ferrari a překvapivě Raymond Sommer na Talbotu, Alberto Ascari na druhém Ferrari startoval až ze sedmého místa. Farina na startu zaspal a proklouzl před něj Fangio, pozice si prohodili i Fagioli s Villoresim a na pátou příčku se prodral Ascari. Čelo startovního pole tak ovládla rudá barva italských strojů, za kterou se seřadili modré Talboty. Prvním nešťastníkem závodu byl Yves Giraud – Cabantous, který musel již ve druhém kole odstoupit pro poruchu na olejové pumpě. Nadvláda Alfy Romeo se začala projevovat hned od počátku závodu zatímco dvojice Fangio Farina se začala rychle vzdalovat svým pronásledovatelům, Luigi Fagioli, díky rychlosti svého vozu, získal zpět ztracenou pozici na startu, když už v prvním kole předjel Villoresiho. Největším překvapením při průjezdu do třetího kola byla pozice Alberta Ascariho, který se z neznámých důvodů ojevil v těsném závěsu za vozy Talbot Raymonda Sommera, Philippe Etancelina a Louise Rosiera. V sedmém kole zamířil Fangio do boxu a přenechal tak pozici stájovému kolegovi Farinovi. Výborně si v závodě počínal Raymond Sommer, nejprve zasadil úder Ferrari, když v osmém kole předjel Villoresiho a začal se přibližovat Alfettam a když do boxu zajel i Farina a později i Fagioli, ujal se vedení. Vedení si Sommer užil jen pět kol, poté začal vynechávat motor v jeho voze a Francouz musel přenechat pozici Farinovi. Farinova Alfa pomalu začala ztrácet na výkonu a po dvou kolech se do čela dostal znovu Fangio. Závod nesedl vozům Talbot a v průběhu několika kol postupně odstoupili Philippe Etancelin, Raymond Sommer a Eugene Chaboud. Pomalu jedoucí Alfetta Giuseppe Farini musela přepustit i druhou pozici Fagiolimu a v posledním kole se musela sklonit i před Rosierem na Talbotu. Juan Manuel Fangio si vítězstvím a ziskem 8 bodů si zachoval šanci na zisk titulu. Fagioli po třech druhých místech nastřádal 18 bodů a dostal se tak před Fangia o pouhý bod, Farina v závodě získal důležité tři body a další bod za nejrychlejší kolo a upevnil si tak vedení v šampionátu.

Výsledky

Závod

  • 18. červen 1950
  • Okruh Spa Francorchamps
  • 35 kol x 14,12 km / 494,2 km
  • 5. Grand Prix
  • 2. vítězství pro « Juana Manuela Fangia »
  • 4. vítězství pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 2. vítězství pro « Argentinu »
  • 1. vítězství pro vůz se startovním číslem 10 »
  • 2. vítězství z « 2. místa na startu »

(Legenda výsledků jezdce F1]])

Pozice Č Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo
1 10 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 158 35 2h47:26,0 Green Arrow Up Darker.png 1 2 8
2 12 Flag of Italy.png Luigi Fagioli Alfa Romeo 158 35 à 0:14,00 Green Arrow Up Darker.png 1 3 6
3 14 Flag of France.png Louis Rosier Talbot T26C-DA 35 à 2:19,00 Green Arrow Up Darker.png 5 8 4
4 8 Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 158 35 à 4:05,00 Red Arrow Down.png 3 1 3+1 4:34,1
5 4 Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 275 34 à 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 2 6 2
6 2 Flag of Italy.png Luigi Villoresi Ferrari 125 33 à 2 kola Red Arrow Down.png 2 4
7 22 Flag of France.png Pierre Levegh Talbot T26C 33 à 2 kola Green Arrow Up Darker.png 3 10
8 24 Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T26C 32 à 3 kola Green Arrow Up Darker.png 6 14
9 26 Flag of the United Kingdom.png Geoff Crossley Alta GP 30 à 5 kol Green Arrow Up Darker.png 3 12
10 30 Flag of Switzerland.png Tony Branca Maserati 4CL 29 à 6 kol Green Arrow Up Darker.png 3 13
Pozice Č Odstoupili Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Ret 20 Flag of France.png Eugene Chaboud Talbot T26C-DA 22 Olejová pumpa X mark.png 9 11
Ret 6 Flag of France.png Raymond Sommer Talbot T26C 20 Tlak oleje X mark.png 3 5
Ret 16 Flag of France.png Philippe Etancelin Talbot T26C-DA 15 Přehřátí X mark.png 6 7
Ret 18 Flag of France.png Yves Giraud - Cabantous Talbot T26C-DA 2 Olejová pumpa X mark.png 9 9

Stupně vítězů

Jezdci

  • 3. podium pro « Luigi Fagioliho » (nový rekord)
  • 2. podium pro « Juana Manuela Fangia »
  • 2. podium pro « Louise Rosiera

Vozy

  • 8. podium pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 2. podium pro « Talbot

Státy

  • 6. podium pro « Itálii » (nový rekord)
  • 2. podium pro « Francii »
  • 2. podium pro « Argentinu »

Bodové umístění

V závorce body získane v této GP:

Jezdci

  • 22 (4) bodů pro « Giuseppe Farinu » (nový rekord)
  • 18 (6) bodů pro « Luigi Fagioliho »
  • 17 (8) bodů pro « Juana Manuela Fangia »
  • 10 (4) bodů pro « Louise Rosiera »
  • 8 (2) bodů pro « Alberta Ascariho »

Vozy

  • 61 (18) bodů pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 13 (4) bodů pro « Talbot »
  • 11 (2) bodů pro « Ferrari »

Státy

  • 50 (12) bodů pro « Itálii » (nový rekord)
  • 17 (8) bodů pro « Argentinu »
  • 16 (4) bodů pro « Francie »

Nejrychlejší kolo

  • Giuseppe Farina 4:34,1 Alfa Romeo
  • 3. nejrychlejší kolo pro « Giuseppe Farina » (« nový rekord »)
  • 4. nejrychlejší kolo pro « Alfu Romeo » (« nový rekord »)
  • 3. nejrychlejší kolo pro « Itálii » (« nový rekord »)
  • 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 8 » (« vyrovnaný rekord »)

Vedení v závodě

  • « Juan Manuel Fangio » byl ve vedeni 131 kol (« nový rekord »)
  • « Giuseppe Farina » byl ve vedeni 103 kol
  • « Luigi Fagioli byl ve vedeni 8 kol
  • Raymond Sommer byl ve vedeni 5 kol
  • « Alfa Romeo » byla ve vedení 242 kol (« nový rekord »)
  • Talbot » byl ve vedení 5 kol
  • « Argentina » byla ve vedení 131 kol.
  • « Itálie » byla ve vedení 111 kol.
  • Francie » byla ve vedení 5 kol.
Kola km Jezdec  %
1-6 kolo 84.72 Km Juan Manuel Fangio 17,1%
7-11 kolo 70.6 Km Giuseppe Farina 14,3%
12 kolo 14.12 Km Luigi Fagioli 2,9%
13 – 17 kolo 70.6 Km Raymond Sommer 14,3%
18-19 kolo 28.24 Km Giuseppe Farina 5,7%
20-35 kolo 225.92 Km Juan Manuel Fangio 45,7%
Fangio
Farina
Fag
Sommer

Fangio

Postavení na startu

  • Giuseppe Farina 4'37. Alfa Romeo
  • 2. Pole position pro « Giuseppe Farinu » Výrovnaný rekord
  • 4. Pole position pro « Alfu Romeo » (« nový rekord »)
  • 2. Pole position pro « Itálii » (« vyrovnaný rekord »)
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 8 » (« vyrovnaný rekord »)
  • 4x první řadu získali « Giuseppe Farina » a « Juan Manuel Fangio » (« nový rekord »)
  • 3x první řadu získali « Luigi Fagioli »
  • 12x první řadu získala « Alfa Romeo » (« nový rekord »)
  • 7x první řadu získala « Itálie » (« nový rekord »)
  • 5x první řadu získala « Argentina »
_______1_______

Giuseppe Farina
Alfa Romeo
4'37.

_______2_______

Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
4'37.


_______3_______

Luigi Fagioli
Alfa Romeo
4'41.
_______4_______

Luigi Villoresi
Ferrari
4'47.

_______5_______

Raymond Sommer
Talbot
4'47.
_______6_______

Philippe Étançelin
Talbot
4'49.

_______7_______

Alberto Ascari
Ferrari
4'52.


_______8_______

Louis Rosier
Talbot
4'53.
_______9_______

Yves Giraud-Cabantous
Talbot
4'56.

_______10_______

Pierre Levegh
Talbot
5'01.
_______11_______

Eugène Chaboud
Talbot
5'13.

_______12_______

Geoff Crossley
Alta
5'44.


_______13_______

Antonio Branca
Maserati
5'45.
_______14_______

Johnny Claes
Talboti
-----

Startovní listina

Č. Pilot Tým Konstruktér Šasi Motor Pneumatiky
2 Luigi Villoresi Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari 125 Ferrari V12
4 Alberto Ascari Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari 275 Ferrari V12
6 Raymond Sommer Privátní Talbot Talbot T26C Talbot L6
8 Giuseppe Farina SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8
10 Juan Manuel Fangio SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8
12 Luigi Fagioli SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8
14 Louis Rosier Automobiles Talbot-Darracq SA Talbot Talbot T26C-DA Talbot L6
16 Philippe Etançelin Automobiles Talbot-Darracq SA Talbot Talbot T26C-DA Talbot L6
18 Yves Giraud-Cabantous Automobiles Talbot-Darracq SA Talbot Talbot T26C-DA Talbot L6
20 Eugène Chaboud Ecurie Lutetia Talbot Talbot T26C Talbot L6
22 Pierre Levegh Privátní Talbot Talbot T26C Talbot L6
24 Johnny Claes Ecurie Belge Talbot Talbot T26C Talbot L6
26 Geoff Crossley Privátní Alta Alta GP Alta L4
30 Toni Branca Privátní Maserati Maserati 4CL Maserati L4

Zajímavosti

  • V závodě debutovali Eugene Chaboud, Pierre Levegh.
  • Poprvé představen vůz Ferrari 275

Souhrn

Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
Flag of Italy.png Flag of Argentina.png Flag of Italy.png X mark.png X mark.png
Giuseppe Farina Juan Manuel Fangio Giuseppe Farina X mark.png Juan Manuel Fangio Giuseppe Farina Raymond Sommer Luigi Fagioli X mark.png
Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Green tick.png Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Talbot T26C Alfa Romeo 158 X mark.png
4'37.0 2:47'26.0 4'34.1 22 kol 7 kol 5 kol 1 kolo
183.509 km/h 177.097 km/h 185.451 km/h 310.64 km 98.84 km 70.6 km 14.12 km

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 22 4 1 Alfa Romeo 61 18 1 Itálie 50 12
2 Flag of Italy.png Luigi Fagioli 18 6 2 Kurtis Kraft 14 2 USA 24
3 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio 17 8 3 Talbot 13 4 3 Argentina 17 8
4 Flag of France.png Louis Rosier 10 4 4 Ferrari 11 2 4 Francie 16 4
5 Flag of the United States.png Johnnie Parsons 9 5 Maserati 11 5 Thajsko 5
6 Flag of Italy.png Alberto Ascari 8 2 6 Deidt 10 6 Monako 4
7 Flag of the United States.png Bill Holland 6 7 Velká Británie 4
8 Flag of Thailand.png Princ Bira 5
9 Flag of the United Kingdom.png Reg Parnel 4
10 Flag of Monaco.png Louis Chiron 4
11 Flag of the United States.png Mauri Rose 4
12 Flag of France.png Raymond Sommer 4
13 Flag of France.png Yves Giraud Cabantous 3
14 Flag of the United States.png Cecil Green 3
15 Flag of Italy.png Felice Bonetto 2
16 Flag of the United States.png Joie Chitwood 1
17 Flag of the United States.png Tony Bettenhausen 1

Externí odkazy