Sébastien Buemi

Z Multimediaexpo.cz

Sébastien Buemi vítězí ve formuli E (2014)

Sébastien Olivier Buemi (* 31. října 1988, Aigle) je švýcarský pilot Formule 1, závodící v sezoně 2009 pro tým Toro Rosso.

Obsah

Formule BMW

Po letech na motokárách strávil Buemi roky 2004 a 2005 v Německé Formuli BMW. V první sezóně skončil celkově na 3. místě, o rok později na 2. místě. V roce 2005 si také zazávodil v FBMW World Final.

Formule 3

Ještě v sezóně 2005 odjel Buemi jeden závod ve Formuli 3, Grand Prix Španělska. Od roku 2006 se stal stálým jezdcem, celkově byl na 12. místě. V této sérii zůstal i v sezóně 2007 a obsadil celkové 2. místo. V témže roce závodil i ve speciální Ultimate Masters of Formula 3 a v Macau Grand Prix.

A1 Grand Prix

V sezóně 2006-07 série A1 Grand Prix se Sébastien podělil v kokpitu Švýcarska o místo s Neelem Janim a Marcelem Fässlerem. Jejich tým skončil celkově na 8. místě.

GP2

Buemi se v GP2 poprvé objevil při Grand Prix Monaka v roce 2007, když nahradil zraněného Michaela Ammermüllera v týmu ART Grand Prix. V tomto závodě dojel na solidním 7. místě. V témže roce se připojil k týmu Arden International v Asijské sérii GP2. Jednou dosáhl na vítězství a 4x byl druhý, což mu vyneslo celkové 2. místo. Se stejným týmem pokračoval i v sezóně 2008 v klasické GP2. První vítězství si připsal ve Francii, ve sprintu, když startoval dokonce až z 21. místa. Těžil hlavně z toho, že vyjel na suchých pneumatikách na pomalu usychající trati. Jeho konkurenti zvolili jinak a museli přezouvat. Ke konci sezóny vyhrál ještě jeden závod a celkově se Buemi umístil na 6. místě.

Formule 1

Sébastien Buemi řídí Toro Rosso-Ferrari STR6 v italské Monze (2011)

18. září 2007 usedl Buemi poprvé do Formule 1, když testoval vůz Red Bull RB3 na okruhu Jerez. V testech skončil na 3. místě, lepší byli pouze Timo Glock (Toyota) a Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso). Porazil však jména jako Rubens Barrichello (Honda) nebo Nelson Piquet Jr. (Renault). 16. ledna 2008 potrvdil tým Red Bull Buemiho jako třetího a zároveň rezervního jezdce pro rok 2008. Při Grand Prix Japonska 2008 řídil Sébastien medical car, když jeho obvyklý jezdec, Dr. Jacques Tropenat, musel odpočívat kvůli ušním problémům.

19. září 2008 oznámila stáj Toro Rosso, že by ráda podepsala s Buemim smlouvu na rok 2009. Smlouva byla podepsána 9.ledna 2009. Buemi se tak stal prvním Švýcarem od roku 1995 ve Formuli 1 (naposledy jel Jean-Denis Délétraz s vozem Pacific při Grand Prix Evropy 1995).

2009–2011: Toro Rosso

Při svém debutovém závodě porazil svého týmového kolegu, Sébastiena Bourdaise a připsal si premiérový bod. Po diskvalifikaci Lewise Hamiltona ale poskočil ještě o příčku výš a připsal si 2 body. V Číně si dojel pro další bod a měl po 3 závodech vynikající 3 body, další body získal až na konci sezóny v Brazílii a Abú Dhabí. V roce 2011 jel poslední sezńu a byl nahrazen Jeanem-Ericem vegnem.

Sébastien Buemi ve formuli E (2015)
Sébastien Buemi ve formuli E (2015)

Formule E

2014/2015: e.Dams Renault

V roce 2014 uzavřel Sebastian Buemi smlouvu s týmem formule E - e,Dams Renault. Že to s elektrickou formulí umí, ukázal už v testech v Donningtonu, kde pouze jediný den nezajel nejrychlejší čas. I přes nepodařený první závod vyhrál Buemi celkem tři závody (nejvíc ze všech jezdců; v Uruguayi, Monaku a Británii) z jedenácti možných, získal tři pole position, pět pódií a s Nico Prostem získal pro e.Dams pohár konstruktérů. Šampionát jezdců mu unikl v posledním závodě o pouhý bod před Nelsnem Piquetem Juniorem.

2015/2016: Renault e.Dams

Druhou sezónu Renault již v testech naznačil, že je odhodlán pohár konstruktérů obhájit. A v úvodním závodě v Pekingu ukázal vůz Renault Z.E.15 svojí dominanci, když Buemi suverénně zvítězil a jeho kolega Nicolas Prost byl donucen odstoupit z pódiového umístění kvůli poškozenému zadnímu křídlu. A nebýt problémů v Malajsii, zřejmě by Švýcar vyhrál i tam. Chuť si však spravil na ePrix v Punta del Este, kde opět po roce zvítězil.

Týmu se povedlo vítězství z minulého roku obhájit.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Pořadí Body
2009 Scuderia Toro Rosso Toro Rosso STR4 Ferrari 056 2,4 V8 AUS
7
MAL
16
CHN
8
BHR
17
ESP
DNF
MON
DNF
TUR
15
GBR
18
GER
16
HUN
16
EUR
DNF
BEL
12
ITA
13
SIN
DNF
JPN
DNF
BRA
7
SAE
8
16. místo 6

Výsledky

Kariéra

Sezóna Série Tým Závody Pole position Vítězství Body Umístění
2007 GP2 ART Grand Prix 11 0 0 6 21.místo
2008 GP2 Trust Team Arden 20 0 2 50 6.místo

GP2

(Legenda) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)

Rok Tým 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Umístění Body
2007 ART Grand Prix BHR
FEA
BHR
SPR
ESP
FEA
ESP
SPR
MON
FEA

7
FRA
FEA
FRA
SPR
GBR
FEA
GBR
SPR
EUR
FEA

Ret
EUR
SPR

20
HUN
FEA

15
HUN
SPR

17
TUR
FEA

Ret
TUR
SPR

13
ITA
FEA

7
ITA
SPR

14
BEL
FEA

10
BEL
SPR

Ret
VAL
FEA
VAL
SPR
21.místo 6
2008 Trust Team Arden ESP
FEA

7
ESP
SPR

2
TUR
FEA

6
TUR
SPR

3
MON
FEA

Ret
MON
SPR

11
FRA
FEA

Ret
FRA
SPR

1
GBR
FEA

4
GBR
SPR

DNS
GER
FEA

Ret
GER
SPR

8
HUN
FEA

7
HUN
SPR

1
EUR
FEA

6
EUR
SPR

Ret
BEL
FEA

5
BEL
SPR

4
ITA
FEA

3
ITA
SPR

7
6.místo 50

Asijská GP2

(Legenda) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)

Rok Tým 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Umístění Body
2008 Trust Team Arden UAE
FEA

DSQ
UAE
SPR

Ret
IND
FEA

1
IND
SPR

7
MAL
FEA

Ret
MAL
SPR

Ret
BHR
FEA

2
BHR
SPR

2
UAE
FEA

2
UAE
SPR

2
2.místo 37

Velká Galerie

Externí odkazy