Heinkel He 112
Z Multimediaexpo.cz
He 112 | ||
Prototyp He 112 V2 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Heinkel | |
Konstruktér | Bratři Günterové | |
První let | září 1935 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | asi 100 | |
Varianty | ||
Uživatel | Luftwaffe | |
Heinkel He 112 byl německý stíhací letoun. Vznikl na základě požadavku Luftwaffenführunstabu na jednomístný, jednomotorový stíhací letoun nové generace, který by byl konkurentem konstrukční kanceláře Messerschmitt.
Nový stíhací letoun měl být jednoplošník celokovové konstrukce poháněný řadovým kapalinou chlazeným motorem s konstrukcí, která by co nejvíce usnadnila masovou výrobu i se silnou výzbrojí a maximální rychlostí převyšující rychlost 450 km/h.
Na základě těchto požadavků vytvořil ing. Ernst Heinkel ve Warnamünde prototyp označený He 112, což byl aerodynamicky velmi čistý jednomístný jednomotorový celokovový samonosný robustní dolnoplošník s velikým eliptickým křídlem, lomeným u trupu při čelním pohledu do „W“.
První předsériový stíhací Heinkel He 112 byl dokončen již v létě 1935 a jeho jediným vážným konkurentem pro zařazení do velkosériové výroby pro nově vyzbrojovanou Luftwaffe byl stíhací, rovněž celokovový, samonosný jednomístný jednomotorový Messerschmitt Bf 109 ing. Williho Messerschmitta, jehož koncepce byla velmi rozdílná, přizpůsobená co nejjednoduší konstrukci z jednotlivých dílů a s co nejmenšími rozměry, které měly zaručovat co nejvyšší maximální rychlost a obratnost a to způsobilo i z hlediska politického vyřazení Heinkelova letounu z sériové výroby.
O velkosériové výrobě bylo v Německu tedy rozhodnuto v neprospěch Heinkelova dítka a tak firmě Heinkel nezbylo nic jiného, než jej udat v cizině. Nakonec opatrný zájem projevilo Japonsko o licenční výrobu s dodávkou 24 vzorových letounů. V době vrcholící mnichovské krize, po odeslání první poloviny vzorových letounů do Japonska, byla druhá polovina vrchním velením Luftwaffe pozdržena a na přechodnou dobu zařazena k stíhacímu útvaru JG/132. Bohužel pro Heinkela mezitím císařské Japonsko ztratilo o další vzorové letouny zájem, ale naštěstí o zbylé letouny projevilo zájem frankistické Španělsko. Osud dodaných 12 vzorových Heinkelů He 112 do Japonska s vzorovou dokumentací, využilo Japonsko k zkonstruování jediného japonského stíhacího letounu s řadovým motorem Kawasaki Ki-61 Hien.
Hlavní výzbrojí Heinkelů He 112B byly dva synchronizované kulomety MG 17 ráže 7,9 mm umístěných v trupu a dva rychlopalné kanóny MG/FF ráže 20 mm, instalované v kořenech samonosného křídla do kterého byl rovněž hydraulicky zatahovány hlavní podvozkové nohy záďového podvozku a rovněž pod tímto křídlem mohl letoun nést na pumových závěsnících až šest leteckých pum do hmotnosti 60 kg.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 9,1 m
- Délka: 9,3 m
- Hmotnost prázdného letounu: 1 620 kg
- Vzletová hmotnost: 2 250 kg
- Pohonná jendotka: 1× řadový kapalinou chlazený motor Junkers Jumo 210E
- Maximální výkon motoru: 680 hp
- Maximální rychlost: 500 km/h
- Maximální dostup: 9 000 m
- Stoupavost: 6 m/s
- Maximální dolet: 1 100 km
Externí odkazy
Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války |
---|
Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |