V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Heinkel He 50

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 1. 6. 2014, 06:53; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Heinkel He 50
Základní charakteristika
Určení střemhlavý bombardér
Výrobce Heinkel
Konstruktér
První let 1931
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Legie Condor
Čína

Heinkel He 50 byl německý jednomotorový dvouplošný střemhlavý bombardér, původně navržený na objednávku japonského císařského námořnictva.

Japonci si vývoj nového střemhlavého bombardéru objednali v roce 1931. Letoun měl unést 250kg pumu a existovat jak v plovákové verzi, tak ve verzi s pevným povozkem. První prototyp plovákového He 50aW, poháněného kapalinou chlazeným šestiválcem Junkers L5 o výkonu 390 k, byl dokončen na podzim roku 1931. Tento motor se ukázal být pro letoun příliš slabým. Druhý prototyp He 50aL s pevným podvozkem měl silnější motor Siemens Jupiter VI o výkonu 490 k. Třetí, mírně upravený prototyp He 50b, byl pod exportním názvem Heinkel He 66 určen pro Japonsko, kde se stal základem typu Aiči D1A. Verze He 66b s prstencovým krytem NACA kryjícím pohonnou jednotku, byla v počtu 12 kusů dodána Číně.

V roce 1932 byl prototyp He 50aL nabídnut Říšskému ministerstvu letectví. Zájem Luftwaffe vedl ke zkouškám tří kusů a objednávce 60 sériových strojů He 50A s motory Siemens SAM 22B o výkonu 600 k. Bojové jednotky Luftwaffe je však používaly jen krátce, protože byly brzy vytlačeny typy Henschel Hs 123 a Junkers Ju 87 a převedeny k výcviku.

Jeden kus byl v říjnu roku 1936 odeslán do Španělska, kde ho Legie Condor krátce zkoušela, ovšem nenasadila do žádné bojové akce. Během druhé světové války bylo určité množství He 50 používáno na východní frontě k rušivým nočním náletům.

Letoun měl smíšenou konstrukci. Kostra byla z kovových trubek a dřeva a byla potažena plátnem. Letoun měl pevný záďový podvozek a poháněl ho motor Siemens SAM 22B o výkonu 600 k. Posádka byla dvoučlenná. Výzbroj se skládala z pevného kulometu MG 15 ráže 7,92 mm a pohyblivého kulometu MG 17 ráže 7,92 mm. Letoun unesl až 500 kg pum.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 11,5 m
  • Délka: 9,6 m
  • Výška: 4,5 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1600 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 2620 kg

Pohonná jednotka

  • 1× Siemens SAM 22B
    • Výkon motoru: 600 k

Výkony

  • Maximální rychlost: 235 km/h
  • Dostup: 6 400 m

Výzbroj

  • 1× pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm
  • až 500 kg pum.

Související články

Prameny

  • SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.


Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války

Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109