Takuma Sató

Z Multimediaexpo.cz

Takuma Sató při Grand Prix USA 2005

Takuma Sató (japonsky: 佐藤 琢磨, Sató Takuma) (* 28. ledna 1977, Tokio) je japonský pilot Formule 1. Momentálně je bez angažmá, kvůli odstoupení stáje Super Aguri po 4 závodech sezóny 2008.

Obsah

Kariéra před Formulí 1

Satova kariéra nezačala jako u většiny jezdců v brzkém věku na motokárách. Takuma totiž jezdil závodně na kole a vyhrál dokonce několik juniorských šampionátů.

Svou motokárovou kariéru začal až v roce 1996, kdy mu bylo už 19 let a kdy mnozí jezdci už pomalu vstupují do F1. Postupně se Sato dostal do Závodní školy okruhu Suzuka. Tato škola byla podporována Hondou. V roce 1998 vstoupil Sato do Japonského šampionátu Formule 3. Tam byl součástí projektu Mugen-Dome. V polovině sezóny ale tým opustil a vydal se závodit do Evropy. V letech 1998 a 1999 jezdil v některých juniorských formulích po celé Evropě. Na konci roku 1999 zamířil do Britského šampionátu Formule 3. V roce 2000 skončil celkově na 3. místě a v roce 2001 celý šampionát vyhrál, s celkem 16 výhrami za 2 sezóny. V těch letech se také účastnil mezinárodních závodů ve Spa-Francorchamps, Zandvoortu a Macau.

Formule 1

2002: Jordan

V roce 2002 se Takuma dostal až do F1, konkrétně do týmu Jordan, kterému dodávala motory Honda. Jeho týmovým kolegou byl zkušený Giancarlo Fisichella. Ve své nováčkovské sezóně prokázal Takuma slušnou rychlost, reputaci si ale kazil častými haváriemi. Velká havárie potkala Takumu v Rakousku. Nick Heidfeld ztratil kontrolu nad svým vozem Sauber a při brždění vrazil do boku Satova vozu. Část kokpitu se promáčkla. Sato utrpěl lehký otřes mozku a po několik minut nemohl dostat zaklestěné nohy ven z vozu. První body v F1 vybojoval Takuma na domácí trati v Japonsku, kde dojel na 5. místě.

2003-2005: BAR

Takuma Sato oslavuje své první a dosud také poslední pódium, při Grand Prix USA 2004

2003

Pro rok 2003 se Sato přesunul k týmu BAR, dalšímu týmu s motory Honda. Post závodního jezdce se pro něj nenašel a tak plnil roli testovacího jezdce. Zazávodil si ale v posledním závodě, v Japonsku, kde nahradil Jacquese Villeneuva. Domácí závod dokončil opět na bodech, na 6. místě.

2004

V roce 2004 už opět závodil celou sezónu. V této sezóně se mu velice dařilo, bodoval v hodně závodech a dokonce stnul na stupních vítězů. Bylo to v Grand Prix USA a Takuma se tak stal teprve druhým Japoncem v historii F1, který stanul na stupních vítězů (prvním byl Aguri Suzuki při Grand Prix Japonska 1990). Dobrý výsledek zaznamenal v kvalifikaci na Grand Prix Evropy, kde startoval z 2. místa. Závod bohužel nedokončil. Jeho výpadky po celou sezónu byly hlavně kvůli mechanickým poruchám. A jelikož jeho týmový kolega Jenson Button téměř žádná odstoupení kvůli poruše motoru neměl, přičetla se vina jezdeckému stylu Takumy. Na konci sezóny měl Sato 34 bodů a obsadil solidní 8. místo. Za Buttonem nicméně zaostal o 51 bodů. Pro tým BAR ale společně vybojovali 2. místo v poháru konstruktérů.

2005

Sato prodloužil s týmem BAR-Honda i pro rok 2005. Tým ale z předních pozic načisto vymizel a přišly naopak bídné výsledky a problémy. Prvně zmeškal Takuma Grand Prix Malajsie kvůli své nemoci. Při Grand Prix San Marina byl diskvalifikován celý tým BAR včetně obou jezdců. Tým dostal zákaz startu v dalších 2 závodech kvůli příliš nízké váze vozu po odčerpání paliva. Takuma nakonec za celou sezónu získal jeden jediný bod, zatímco jeho týmový kolega Button 37 bodů.

2006-2008: Super Aguri

2006

Na konci roku 2005 převzala Honda veškerou moc nad týmem BAR a vytvořila si tak svůj vlastní tým. Jenson Button a Rubens Barrichello byli oznámeni jako závodní jezdci pro rok 2006. Se Satem se počítalo do role třetího a testovacího jezdce. Takuma ale raději zvolil přestup do nově vzniklého týmu Super Aguri, podporovaného Hondou. Tento tým založil bývalý jezdec F1 Aguri Suzuki. Vůz byl poháněn motory Honda a bylo použito 4 roky staré šasi od zkrachovalého týmu Arrows. Vyhlídky na byť jen bodovaná umístění byly pramalé.

Na začátku sezóny 2006 Sato pohodlně porážel svého týmového kolegu Yuji Ideho. Ten byl ale až po skutečně tragických výsledcích a vystoupeních vystřídán Franckem Montagnym. Toho pak vystřídal ke konci sezóny Sakon Yamamoto. Za celou sezónu nikdo z týmu nebodoval a Satův nejlepší výsledek byl z posledního závodu sezóny, Grand Prix Brazílie. Tam obsadil 10. místo, když za sebou nechal svého kolegu Yamamota, Roberta Doornbose z Red Bullu, oba vozy Toro Rosso a oba vozy Midland. Porazit tolik vozů, byl pro Super Aguri nejlepší výsledek v sezóně.

2007

Sato zůstal věrný Super Aguri i pro sezónu 2007. K týmu se po jeho bok připojil Anthony Davidson. Toho znal Sato už z předchozího působení v Britské Formuli 3. Sezónu začal Sato překvapivě dobře. V prvním závodě postoupil do závěrečné části kvalifikace a startoval z 10. místa. To byla nejlepší startovní pozice, ze které vůz Super Aguri kdy startoval. Ještě větší úspěch ale přišel ve Španělsku. Takuma Sato obsadil konečné 8. místo a vybojoval pro Super Aguri první bod v historii týmu.

Ale ani to nebyl vrchol sezóny. Ten přišel v Kanadě, v závodě, který byl pro Super Aguri tím nejúspěšnějším v jeho krátké historii. Sato se probil z prostředku startovního pole na 5. místo, když předjel dokonce Kimiho Räikkönena na Ferrari. Chyba při zastávce v boxech ho ale poslala až na 11. místo. V posledních 15 kolech ale Takuma dokázal předjet 5 vozů (za zmínku stojí Ralf Schumacher na Toyotě, či ex-mistr světa Fernando Alonso na McLarenu) a dojel si pro 6. místo. Sato byl vyhlášen „Jezdcem dne“ na stránkách Britské ITV a zastínil tak i vítěze závodu Lewise Hamiltona. V druhé polovině sezóny ale byl Takuma zase podprůměrný, a i když dokončoval pravidelně závody, na body už nestačil. Celkově tak skončil v šampionátu se 4 body na 17. místě. To byl jeho nejlepší výsledek od působení v BAR v roce 2004.

2008

Sato zůstal s týmem i pro další rok, sezónu 2008. Tým se ale ocitl ve velké finanční krizi a po selhání všech pokusů o záchranu Super Aguri, musel tým z Formule 1 odstoupit. Takuma Sato je tak momentálně bez angažmá.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Legenda: tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Body Umístění
2002 DHL Jordan Honda Jordan EJ12 Honda RA002E 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
9
BRA
9
SMR
DNF
ESP
DNF
AUT
DNF
MON
DNF
CAN
10
EUR
16
GBR
DNF
FRA
DNF
GER
8
HUN
10
BEL
11
ITA
12
USA
11
JPN
5
2 15.místo
2003 Lucky Strike BAR Honda BAR 005 Honda RA003E 3.0 V10 AUS
MAL
BRA
SMR
ESP
AUT
MON
CAN
EUR
FRA
GBR
GER
HUN
ITA
USA
JPN
6
3 18. místo
2004 Lucky Strike BAR Honda BAR 006 Honda RA004E 3.0 V10 AUS
9
MAL
15
BHR
5
SMR
16
ESP
5
MON
DNF
EUR
DNF
CAN
DNF
USA
3
FRA
DNF
GBR
11
GER
8
HUN
6
BEL
DNF
ITA
4
CHN
6
JPN
4
BRA
6
34 8. místo
2005 Lucky Strike BAR Honda BAR 007 Honda RA005E 3.0 V10 AUS
14
MAL
WD
BHR
DNF
SMR
DSQ
ESP
EX
MON
EX
EUR
12
CAN
DNF
USA
DNS
FRA
11
GBR
16
GER
12
HUN
8
TUR
9
ITA
16
BEL
DNF
BRA
10
JPN
DSQ
CHN
DNF
1 23. místo
2006 Super Aguri F1 Team Super Aguri SA05 Honda RA806E 2.4 V8 BHR
18
MAL
14
AUS
12
SMR
DNF
EUR
DNF
ESP
17
MON
DNF
GBR
17
CAN
15
USA
DNF
FRA
DNF
0 23. místo
Super Aguri SA06 Honda RA806E 2.4 V8 GER
DNF
HUN
13
TUR
NC
ITA
16
CHN
DSQ
JPN
15
BRA
10
2007 Super Aguri F1 Super Aguri SA07 Honda RA807E 2.4 V8 AUS
12
MAL
13
BHR
DNF
ESP
8
MON
17
CAN
6
USA
DNF
FRA
16
GBR
14
EUR
DNF
HUN
15
TUR
18
ITA
16
BEL
15
JPN
15
CHN
14
BRA
12
4 17. místo
2008 Super Aguri F1 Super Aguri F1 SA08 Honda RA808E 2.4 V8 AUS
DNF
MAL
16
BHR
17
ESP
13
TUR
WD
MON
CAN
FRA
GBR
GER
HUN
EUR
BEL
ITA
SIN
JPN
CHN
BRA
0* 20.místo*

* Sezóna v průběhu.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Takuma Sató
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Takuma Sató