Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Eddie Irvine
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Verze z 21. 5. 2014, 12:02
Eddie Irvine | |
---|---|
200px | |
F1 Record | |
Národnost | Spojené království |
Narozen | 10. listopad 1965 |
Tým | Jordan, Ferrari, Jaguar |
Grand Prix | 148 |
Mistr světa | 0, nejlépe 2. místo 1999 |
Vítězství | 4 |
Podium | 26 |
Pole position | 0 |
Nej. kolo | 1 |
Body | 191 |
První GP | Grand Prix Japonska 1993 |
Poslední GP | Grand Prix Japonska 2002 |
První vítězství | Grand Prix Austrálie 1999 |
Poslední vítězství | Grand Prix Malajsie 1999 |
Sezóny v F1 | 1993 - 2002 |
Edmund „Eddie“ Irvine jun. (* 10. listopadu 1965, Conlig, Severní Irsko) je bývalý britský pilot Formule 1.
Cesta za volant závodního vozu nebyla v případě Eddie Irvina tak přímočará jako u ostatních jezdců. Motokáry jen zpříjemňovaly mladému Irvinovi studium na střední škole a po jejím ukončení chtěl pokračovat ve studium ekonomiky a finančnictví na Universitě.
Přišla však lákavá nabídka zúčastnit se britského mistrovství Formule Ford. Hned při druhém startu zvítězil a to ho natolik motivovalo, že dokázal závodnické vášni zcela propadnout. V roce 1987 získává titul britského šampióna Formule Ford, když zvítězil v 14 závodech a vítězí v prestižním Formule Ford Festival. Následující rok již působil v seriálu britské Formule 3, zvítězil v Grand Prix Macao vozů F3 a celkově skončil na 5. místě.
V roce 1989 podepsal smlouvu se stájí Pacific Racing pro mezinárodní sérii Formule 3000. Jako nováček dokázal překvapit třetím místem na trati v Italském městě Enna a celkově 9. místem v šampionátu. Tyto výkony zaujaly jeho krajana Eddie Jordana, který ho přetáhl do svého týmu formule 3000 a Irvine se mu odvděčil vítězstvím na Hockenheimu a třetím místem v celkovém hodnocení. Ke konci roku si odskočil do Macau, s vozem F3 dojel na třetím místě v tamní Grand Prix.
Další jeho kroky vedly do Japonska, kde se účastnil japonského šampionátu Formule 3000 a sportovních vozů. V roce 1991 byl 7. s vítězstvím v Mine, když na stejné trati zvítězil i o rok později, stačilo mu to na 8 místo. Série sportovních vozů mu vynesla 5. místo s vozem Toyota. Rok 1993 byl z pohledu Irvinea rokem satisfakce, v japonském mistrovství vozů F3000 byl druhý a získal místo u Jordanu ve F1 na poslední dva závody. Eddie Irvine na sebe upozornil hned při své premiéře v japonské Suzuce, nejenže bodoval šestým místem, ale především incidentem s Ayrtonem Sennou. Senna nejprve Eddieho předjel o kolo, ale ten mu manévr ihned vrátil. Dle Irvinea jel Senna příliš pomalu, ale Sennovi se to vůbec nelíbilo a po vystoupení z vozu Ira napadl.
Rok 1994 pro něj nezačal příznivě, v úvodním podniku v brazilském Sao Paulo zavinil srážku čtyř vozů a byl potrestán zákazem startu v jednom závodě. Odvolání, které podal spolu s Eddie Jordanem, FIA zamítla a trest zvýšila na tři závody. Celou sezónu zakončil ziskem šesti bodů, přesto nebyl spokojen, jeho kolega Rubens Barrichello dokázal získat bodů 19. Pro rok 1995 jezdil Jordan s motory Peugeot a výkony Irvinea šly nahoru, Eddie dokázal pravidelně bodovat a v Kanadě dokázal vystoupit i na bednu za třetí místo. Tyto výkony a podpora osobního sponzora ho protlačily na místo dvojky do Ferrari.
Scuderia Ferrari prošla kompletní reorganizací a pro rok 1996 budovala celý tým od základů. Na místo týmové jedničky získala čerstvého mistra světa Michaela Schumachera a tým nastoupil cestu za ziskem titulu. I pro Eddieho Irvina jsou to nejúspěšnější roky ve formuli 1, dokonce v roce 1999 bojoval o titul mistra světa, který mu unikl až v posledním závodě o pouhé dva body. Přesto s ním Ferrari smlouvu neprodlužilo a Irvine podepsal na tři roky smlouvu Jaguaru. Jaguar se silnou podporou Fordu zůstal za očekáváním a Irvine se propadal jezdeckým polem až se koncem roku 2002 rozhodl ukončit svou kariéru. Za volant Formule 1 se vrátil v roce 2005 s vozem Ferrari F2001 v rámci Malboro Masters.
Formule 1
- Žlutě - vítězství
- Modře - 2. místa
- Červeně - 3. místa
- Zeleně - bodoval
- Tučně - pole position
Rok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Pořadí | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1993 | JAR | BRA | EUR | SMA | ŠPA | MON | KAN | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | POR | JAP | AUS | * | * | * | 10. místo | 1 |
1994 | BRA | PAC | SMA | MON | ŠPA | KAN | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | POR | EUR | JAP | AUS | * | * | * | 16. místo | 6 |
1995 | BRA | ARG | SMA | ŠPA | MON | KAN | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | POR | EUR | PAC | JAP | AUS | * | * | 12. místo | 10 |
1996 | AUS | BRA | ARG | EUR | SMA | MON | ŠPA | KAN | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | POR | JAP | * | * | * | 10. místo | 11 |
1997 | AUS | BRA | ARG | SMA | MON | ŠPA | KAN | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | RAK | LUX | JAP | EUR | * | * | 7. místo | 24 |
1998 | AUS | BRA | ARG | SMA | ŠPA | MON | KAN | FRA | GB | RAK | NĚM | HUN | BEL | ITA | LUX | JAP | * | * | * | 4. místo | 47 |
1999 | AUS | BRA | SMA | MON | ŠPA | KAN | FRA | GB | RAK | NĚM | HUN | BEL | ITA | EUR | MAL | JAP | * | * | * | 2. místo | 74 |
2000 | AUS | BRA | SMA | GB | ŠPA | EUR | MON | KAN | FRA | RAK | NĚM | HUN | BEL | ITA | USA | JAP | MAL | * | * | 13. místo | 4 |
2001 | AUS | MAL | BRA | SMA | ŠPA | RAK | MON | KAN | EVR | FRA | GB | NĚM | HUN | BEL | ITA | USA | JAP | * | * | 12. místo | 6 |
2002 | AUS | MAL | BRA | SMA | ŠPA | RAK | MON | KAN | EUR | GB | FRA | NĚM | HUN | BEL | ITA | USA | JAP | * | * | 9. místo | 8 |
Vozy
- 1993 – Jordan 193
- 1994 – Jordan 194
- 1995 – Jordan 195
- 1996 – Ferrari F310
- 1997 – Ferrari F310B
- 1998 – Ferrari F300
- 1999 – Ferrari F399
- 2000 – Jaguar R1
- 2001 – Jaguar R2
- 2002 – Jaguar R3
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |