Formule 1 v roce 1951
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 21. 1. 2014, 22:41
II. Mistrovství Světa Formule 1 1951 | |
---|---|
Formule 1 v roce 1950****Formule 1 v roce 1952 | |
Mistr světa | |
Jose Froilan Gonzalez 24 (27) Ferrari | |
Grand Prix | |
1. Švýcarsko 2. 500 mil 3. Belgie 4. Francie | 5. Velká Británie 6. Německa 7. Itálie 8. Španělsko |
Rok 1951 byl ve znamení expanze, která se projevuje vzápětí přidáním dalšího závodu do seriálu mistrovství světa. V předešlé sezóně zcela dominovala milánská značka Alfa Romeo a i pro tento rok jí zůstaly všechny trumfy; nejrychlejší monopost (310 km/h), trojice špičkových jezdců (Farina, Fangio a Sanesi) a především maximální podpora milánské fabriky. Přesto Alfě Romeo vyrostl více než zdatný soupeř. Enzo Ferrari, který ve spolupráci s ing. Aurelio Lampredim, nasadil nové vozy s motorem o objemu 4500 cm³ bez kompresoru. Model označen jako 375, pilotovali Ascari, Villoresi a Taruffi, byl nepatrně pomalejší než Alfy, ale daleko méně žíznivý, což mu umožňovalo odjet celý závod bez zastávky v boxu. Sezónu zahájil závod na okruhu ve švýcarském Bernu, a jak se dalo předpokládat dominovala mu Alfetta 159 s Juanem Manuelem Fangiem. Jistým překvapením bylo druhé místo Piera Taruffiho, který odsunul ostatní Alfy za sebe. Dalším podnikem mistrovství světa bylo 500 mil v Indianapolis, kterého se Evropané neúčastnili, a tak se do statistik jako vítěz zapsal Lee Wallard na voze Kurtis Kraft. Mezitím se v Evropě nejrychlejší vozy přemístily do belgického Spa, a znovu se s napětím čekalo jak dopadne souboj Alfa Romeo – Ferrari. Tentokrát to pro Alfu nebylo tak jednoznačné, zvítězil sice Nino Farina, ale Fangio byl až devátý a Sanesi odstoupil. Ascari a Villoresi na Ferrari, druhým respektive třetím místem, potvrdily stoupající formu vozů. Obdobný scénář má i Velká cena Francie, tentokrát se ve vítězném voze dělí o body Fangio s Fagiolim. Další místa patří Ferrari a je viditelné, že jezdcům Alfy dělá čím dál větší potíže udržet vozy ve vedení. Konečně přichází první vítězství pro stáj se vzpínajícím se koníkem, píše se 14. červenec 1951 a jsme na místě, kde se před rokem začala psát historie formule 1, v Silverstone. Je to vůbec poprvé co závod formule 1 nevyhrála Alfa Romeo ( pokud nepočítáme 500 mil). Argentinec González, bývalý řidič městských autobusů a poslední příchozí do týmu Ferrari , dokázal jako první porazit Alfy. Následující Grand Prix Německa nahradila v kalendáři Velkou cenu v Monte Carlu a je to po dlouhých dvaceti letech co se vozy formule 1 vrátily do Německa na okruh 23 km dlouhý. Ascari na Ferrari dokázal, že výsledek z předešlé Velké ceny nebyl náhodný. Úspěch si zopakoval i v předposledním závodě sezóny, kterým byla Monza. A tak se o mistru světa muselo rozhodnout až ve Španělsku v nově zařazeném závodě, který tak rozšířil počet závodů z dosavadních sedmi na osm. Favoritem byly vozy Ferrari, ale právě v posledním závodě se k nim štěstí obrátilo zády. Zvítězil Fangio na Alfě a stal se tak poprvé mistrem světa. Vedení továrny Alfy Romeo dospělo k závěru, že koncepčně 13 let staré vozy nebudou dále schopny konkurovat, a protože na vývoj nového vozu nebyly vyčleněny finance, spokojilo se se ziskem druhého titulu a rozhodlo v další závodní činnosti nepokračovat. Tak roku 1951 končí legenda jménem Alfa Romeo v závodech Grand Prix, a než se znovu vrátí, uplyne ještě hodně času.
Obsah |
Pravidla
- Boduje prvních pět jezdců podle klíče:
- 1. místo – 8 bodů
- 2. místo – 6 bodů
- 3. místo – 4 body
- 4. místo – 3 body
- 5. místo – 2 body
- 1 bod získá pilot za nejrychlejší kolo
- Do konečné klasifikace se započítávají pouze 4 nejlepší výsledky z 8 závodů, které jsou v rámci mistrovství světa.
- Technika – motor 1500 cm³ s přeplňováním nebo 4500 cm³ bez přeplňování.
- Hmotnost – hmotnostní limit nebyl stanoven
Složení týmů
Závody započítávané do MS
Konečné hodnocení Mistrovství Světa
Mistrovství světa jezdců
(Legenda)
Jezdci
* | Jezdec | Body | Vítězství | Podium | Pole | Nej. kolo | Km v čele | Km ujeté |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Juan Manuel Fangio | 31 (37) | 3 | 5 (3-2-0) | 4 | 5 | 1304 | 2922 |
2 | Alberto Ascari | 25 (28) | 2 | 4 (2-2-0) | 2 | 827 | 2801 | |
3 | Jose Froilan Gonzalez | 24 (27) | 1 | 5 (1-3-1) | 1 | 297 | 2222 | |
4 | Giuseppe Farina | 19 (22) | 1 | 4 (1-0-3) | 2 | 776 | 2578 | |
5 | Luigi Villoresi | 15 (18) | 3 (0-0-3) | 28 | 2840 | |||
6 | Piero Taruffi | 10 | 1 (0-1-0) | 1556 | ||||
7 | Lee Wallard | 9 | 1 | 1 (1-0-0) | 1 | 664 | 805 | |
8 | Felice Bonetto | 7 | 1 (0-0-1) | 5 | 1423 | |||
9 | Mike Nazaruk | 6 | 1 (0-1-0) | 805 | ||||
10 | Reg Parnell | 5 | 966 | |||||
11 | Luigi Fagioli | 4 | 1 | 1 (1-0-0) | 430 | |||
12 | Consalvo Sanesi | 3 | 1298 | |||||
13 | Andy Linden | 3 | 805 | |||||
14 | Louis Rosier | 3 | 2 783 | |||||
15 | Toulo de Graffenried | 2 | 768 | |||||
16 | Manuel Ayulo | 2 | 1 (0-0-1) | 402 | ||||
17 | Bobby Ball | 2 | 805 | |||||
18 | Jack McGrath | 2 | 1 (0-0-1) | 48 | 402 | |||
19 | Yves Giraud Cabantous | 2 | 2023 | |||||
20 | Jimmy Davies | 72 | 443 | |||||
21 | Cecil Green | 20 | 322 |
Vozy
Pohár konstruktérů se oficiálně pořádá od roku 1958
* | Vůz | Body | Vítězství | Podium | Pole | Nej. kolo | Km v čele | Km ujeté |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ferrari | 86 | 3 | 12 (3-5-4) | 3 | 1152 | 11303 | |
2 | Alfa Romeo | 75 | 4 | 9 (4-2-3) | 4 | 7 | 2085 | 9616 |
3 | Kurtis Kraft | 19 | 1 | 3 (1-1-1) | 1 | 1 | 732 | 7825 |
4 | Talbot | 5 | 13617 | |||||
5 | Sharman | 3 | 805 | |||||
6 | Schroeder | 2 | 1098 | |||||
7 | BRM | 2 | 786 | |||||
8 | Pawl | 72 | 443 | |||||
9 | Simca | 3047 | ||||||
10 | Deidt | 2020 | ||||||
11 | Maserati | 1 853 | ||||||
12 | Moore | 805 | ||||||
13 | ERA | 772 | ||||||
14 | Kuzma | 495 | ||||||
15 | HWM | 459 | ||||||
16 | OSCA | 422 | ||||||
17 | Hall | 390 | ||||||
18 | Marchese | 374 | ||||||
19 | Alta | 349 | ||||||
20 | Bromme | 137 | ||||||
21 | Trevis | 117 | ||||||
22 | Lesovsky | 117 | ||||||
23 | A. J. Watson | 32 | ||||||
24 | Maserati Milano | 16 |
Národy
* | Vůz | Body | Vítězství | Podium | Pole | Nej. kolo | Km v čele | Km ujeté |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Itálie | 92 | 4 | 14 (4-3-7) | 2 | 2 | 1635 | 13348 |
2 | Argentina | 64 | 4 | 10 (4-5-1) | 5 | 5 | 1601 | 5159 |
3 | USA | 24 | 1 | 4(1-1-2) | 1 | 1 | 805 | 15180 |
4 | Francie | 5 | 11478 | |||||
5 | Velká Británie | 5 | 4429 | |||||
6 | Švýcarsko | 2 | 1554 | |||||
7 | Belgie | 3082 | ||||||
8 | Monako | 1671 | ||||||
9 | Španělsko | 379 | ||||||
10 | Irsko | 349 | ||||||
11 | Německo | 251 | ||||||
12 | Thajsko | 6 | ||||||
13 | Brazílie | 6 |
Závody nezapočítávané do MS
Jezdec | Vítězství | Podium | Pole position | Nej. kolo |
---|---|---|---|---|
Luigi Villoresi | 2 | 2 (2-0-0) | ||
Alberto Ascari | 1 | 1 (1-0-0) | 4 | 3 |
Princ Bira | 1 | 1 (1-0-0) | 1 | |
Graham Whitehead | 1 (0-0-1) | 1 | ||
Louis Rosier | 2 | 6 (2-3-1) | 1 | 1 |
Reg Parnell | 1 | 3 (1-2-0) | 1 | 1 |
Consalvo Sanesi | 1 | |||
Giuseppe Farina | 3 | 4 (3-0-1) | 2 | 2 |
Juan Manuel Fangio | 1 | 1 (1-0-0) | 1 | 2 |
Toulo de Graffenried | 1 | |||
Philip Fotheringham Parker | 1 | 1 (1-0-0) | ||
Joe Kelly | 1 | |||
André Pilette | 1 | |||
Maurice Trintignant | 1 | 1 (1-0-0) | 1 | 1 |
Jose Froilan Gonzalez | 1 | 3 (1-2-0) | 1 | |
Tony Rolt | 1 (0-0-1) | 1 | ||
Dorino Serafini | 2 (0-2-0) | |||
Rudi Fischer | 3 (0-1-2) | |||
Brian Shawe-Taylor | 2 (0-1-1) | |||
Duncan Hamilton | 2 (0-1-1) | |||
Peter Whitehead | 1 (0-0-1) | |||
Gillie Tyrer | 1 (0-1-0) | |||
Philippe Etancelin | 2 (0-1-1) | |||
Ian Stewart | 1 (0-0-1) | |||
Stirling Moss | 1 (0-0-1) | |||
Louis Chiron | 1 (0-0-1) | |||
Piero Taruffi | 1 (0-0-1) |
Roční statistiky
Vítězství | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Juan Manuel Fangio 3x | Alfa Romeo 4x | Alfa Romeo 4x | Argentina 4x |
Alberto Ascari 2x | Ferrari 3x | Ferrari 3x | Itálie 4x |
Giuseppe Farina 1x | Kurtis Kraft 1x | Offenhauser 1x | USA 1x |
Luigi Fagioli 1x | |||
Lee Wallard 1x | |||
Jose Froilan Gonzalez 1x |
Pole Position | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Juan Manuel Fangio 4x | Alfa Romeo 4x | Alfa Romeo 4x | Argentina 5x |
Alberto Ascari 2x | Ferrari 3x | Ferrari 3x | Itálie 2x |
Duke Nalon 1x | Kurtis Kraft 1x | Novi 1x | USA 1x |
Jose Froilan Gonzalez 1x |
Nejrychlejší kolo | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Juan Manuel Fangio 5x | Alfa Romeo 7x | Alfa Romeo 7x | Argentina 5x |
Giuseppe Farina 2x | Kurtis Kraft 1x | Offenhauser 1x | Itálie 2x |
Lee Wallard 1x | USA 1x |
Podium | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Jose Froilan Gonzalez 5x | Ferrari 12x | Ferrari 12x | Itálie 14x |
Juan Manuel Fangio 5x | Alfa Romeo 9x | Alfa Romeo 9x | Argentina 10x |
Giuseppe Farina 4x | Kurtis 3x | Offenhauser 3x | USA 4x |
Alberto Ascari 4x | |||
Luigi Villoresi 3x | |||
Piero Taruffi 1x | |||
Luigi Fagioli 1x | |||
Mike Nazaruk 1x | |||
Manuel Ayulo 1x | |||
Lee Wallard 1x | |||
Jackm McGrath 1x | |||
Felice Bonetto 1x |
Nejrychlejší GP | Jezdec | Vůz | Rychlost |
---|---|---|---|
Indy 500 | Lee Wallard | Kurtis Kraft | 203,153 km/h |
Itálie | Alberto Ascari | Ferrari 375 | 185,915 km/h |
Belgie | Giuseppe Farina | Alfa Romeo 159 | 183,985 km/h |
Francie | Fangio / Fagioli | Alfa Romeo 159 | 178,600 km/h |
Španělsko | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo 159 | 158,939 km/h |
Velká Británie | Jose Froilan Gonzalez | Ferrari 375 | 154,677 km/h |
Švýcarsko | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo 159 | 143,444 km/h |
Německa | Alberto Ascari | Ferrari 375 | 134,801 km/h |
Nejtěsnější vítězství | Vítěz | Druhý | Rozdíl |
---|---|---|---|
Německa | Ascari | Fangio | 0:30.500s |
Itálie | Ascari | Gonzalez | 0:44.601s |
Velká Británie | Gonzalez | Fangio | 0:51.000s |
Španělsko | Fangio | Gonzalez | 0:54.280s |
Švýcarsko | Fangio | Taruffi | 0:55.240s |
Francie | Fangio/ Fagioli | Ascari/ Gonzalez | 0:58.200 |
Indy 500 | Wallard | Nazaruk | 1:47.243 |
Belgie | Farina | Ascari | 2:51.000 |
Tabulka rekordů
* | * | Jezdci | * | * |
---|---|---|---|---|
Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
Fangio 6x | Fangio 8x | Fangio 8x | Fangio 64 | Fangio 8x |
Farina 4x | Farina 2x | Farina 5x | Farina 52 | Farina 7x |
Ascari 2x | Ascari 2x | Parsons 1x | Ascari 39 | Fagioli 6x |
Parsons 1x | Faulkner 1x | Wallard 1x | Fagioli 32 | Ascari 6x |
Fagioli 1x | Nalon 1x | Gonzalez 27 | Gonzalez 5x | |
Wallard 1x | Gonzalez 1x | Villoresi 18 | Villoresi 3x | |
Gonzalez 1x | Rosier 16 | Rosier 2x | ||
Taruffi 10 | Parnell 1x | |||
Parnell 9 | Chiron 1x | |||
Bonetto 9 | Holland 1x |
* | * | Vozy | * | * |
---|---|---|---|---|
Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
Alfa Romeo 10x | Alfa Romeo 10x | Alfa Romeo 13x | Alfa Romeo 163 | Alfa Romeo 21x |
Ferrari 3x | Ferrari 3x | Kurtis Kraft 2x | Ferrari 111x | Ferrari 15x |
Kurtis Kraft 2x | Kurtis Kraft 2x | Kurtis Kraft 33 | Kurtis Kraft 4x | |
Talbot 22 | Deidt 3x | |||
Maserati 11 | Talbot 2x | |||
Deidt 10 | Maserati 1x | |||
Simca 3 | ||||
Sharman 3 | ||||
Shroeder 2 | ||||
BRM 2 |
* | * | Národy | * | * |
---|---|---|---|---|
Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
Itálie 7x | Argentina 9x | Argentina 8x | Itálie 169 | Itálie 25x |
Argentina 7x | Itálie 5x | Itálie 5x | Argentina 91 | Argentina 13x |
USA 2x | USA 2x | USA 2x | USA 48 | USA 7x |
Francie 28 | Francie 2x | |||
Velká Británie 13 | Velká Británie 2x | |||
Thajsko 5 | Monako 1x | |||
Monako 4 | ||||
Švýcarsko 2 |
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |