Mika Häkkinen

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 20. 11. 2011, 17:54

Mika Häkkinen (2006)

Mika Pauli Häkkinen (* 28. září 1968, Vantaa) je finský automobilový závodník a pilot Formule 1, přezdívaný Létající Fin.

Ve Formuli 1 závodil v sezónách 1991-2001, přičemž v sezóně 1998 a 1999 se stal mistrem světa.

Celkem startoval ve 165 velkých cenách ve kterých 20× zvítězil, 51× stál na stupních vítězů a 26× startoval z pole position.

Obsah

Létajíci Fin

Mika zůstane v paměti příznivců formule 1 a McLarenu jako ohromně rychlý závodník s takřka abnormálně chladným vystupováním. Jako by ho nic nedokázalo vzrušit. Tedy dokud v roce 1998 nezískal titul mistra světa, který si svým uměním zasloužil. Tenkrát dal citům volný průchod. Jeden z nejrychlejších jezdců v historii formule 1 se konečně dočkal odměny.

Po získání titulu mistra Finska v motokárách si koupil vůz formule Ford od krajana J.J.Lehta a cestou za skandinávským titulem za rok 1987 překonal většinu jeho rekordních kol. Potom vyhrál v roce 1988 Evroseriál GM a postoupil do britské formule 3. Po problematické sezoně ve stáji , která byla v dané kategorii nová, nastoupil roku 1990 do zavedené stáje West Surrey Racing a v boji o titul porazi krajana Miku Sala.

Mezitím ještě stihl jako host vyhrávat závody mistrovství Německa a Itálie. Na té úrovni se pasoval do role nejlepšího závodníka. Málem vyhrál i velkou cenu v Macau, jenže mu nevyšel manévr, jimž chtěl v posledním kole předjet Michaela Schumachera. Sťukli se a Mika byl za závodu vyřezen. Bylo to zbetečné, protože se do konečného výsledku započítávaly dvě jízdy a Mika tu druhou vyhrát nemusel. To ale zdaleka nebylo jejich poslední klání...

Häkkinen už se na cestě do královské disciplíny automobilového sportu prokazatelně neměl co učit, a tak do ní skočil rovnou. První stanicí byla stáj Lotus. V debutu ve Phoenixu, kde měl za soupeře samé slavné jezdce, ho zradil stroj. V roce 1992 dosáhl nejvýš na čtvrté místo v Maďarsku. Na vkus jeho manažera Kekeho Rosberga byly mechanické závady moc časté, a proto jej na sezonu 1993 umístil do McLarenu. Spoléhal totiž na to, že Ayrton Senna závodění zanechá. Potíž byla v tom, že se Brazilec rozhodl závodit dál, a na Miku zbylo jen místo zkušebního jezdce. Přece jen si ještě do konce roku zazávodil, jelikož se Michael Andretti vracel do Indy Cars. Mika vyvrátil názor všech odborníků , když se na první pokus v Estorilu kvalifikoval před Ayrtonem Sennou. Tím si získal práci na další rok. V Belgii skončil druhý, k tomu přidal pět třetích míst.

V první fázi ročníku 1995 se McLaren MP4/10 choval mizerně. Až když byl k dispozici MP4/10B, Mika dojel dvakrát druhý. V Austrálii utrpěl poranění hlavy, ale v letech 1996 a 1997 zajel dobře pokaždé, když na to McLaren měl. Po zklamání v Silverstone a na Nürburgringu se v Jerezu dočkal prvního vítězství.

V sezoně 1998, kterou zahajíl vítězstvím v Austrálii, to šlo výborně-vyhrál ještě sedmkrát, v posladním závodě porazi Michaela Schumachera a zajistil si titul. Rok nato jej obhájil. V roce 2000 bylo Ferrari silné, Mika vyhrál za McLaren pouze čtyři závody a celkově skončil druhý za Schumacherem.

Na začátku sezony 2001 ho vyváděly z míry mechanické poruchy a zdálo se že je deprimovaný. Do konce roku stačil ještě dvakrát vyhrát. Potom si vzal rok volna a nakonec z toho bylo ukončení závodní činnosti.

V datech

  • 1968
  • 1986
    • mistr Finska, Skandinávie a Švédska v motokárách
  • 1987
    • mistr Finska, Skandinávie a Švédska ve formuli Ford
  • 1988
    • mistr evropského seriálu formule Opel a druhý v britském seriálu
  • 1990
    • britský šampion ve formuli 3 před Mikou Salem; devět vítězství
  • 1991
    • naskočil do formule 1 za Lotus; ve třetím závodě v málo uznávaném autě dojel pátý
  • 1992
    • za Lotus se dvakrát umístil čtvrtý a celkově skončil osmý
  • 1993
    • dal se k McLarenu, neboť spoléhal na Sennův odchod; tan však zůstal a Mika se dočkal, až když dostal padáka Michael Andretti; hned v první kvalifikaci byl rychlajší než Senna
  • 1994
    • celkově klasifikován čtvrtý; šestkrát na stupních vítězů, i když ani jednou jako vítěz
  • 1995
    • motory Mercedes znamenaly naději, né však vítězství; v závěrěčné VC Austrálie utrpěl poranění hlavy
  • 1997
    • opět celkově pátý, ale konečně dosáhl vítězství - v posledním závodě v Jerezu
  • 1998
    • vyhrál osm závodů, v posledním porazil v boji o titul Michaela Schumachera
  • 1999
    • znovu mistram světa, tentokrát jen po pěti vítězstvích; v posladním závodě porazil Eddieho Irvina ve Ferrari
  • 2000
  • 2001
    • celkově pátý, dvě vítězství; ztratil elán, vzal si rok volna
  • 2002
    • oznámil ukončení kariéry automobilového závodníka

Kariéra ve formuli 1

  • Žlutě - vítězství
  • Modře - 2. místa
  • Červeně - 3. místa
  • Zeleně - bodoval
  • Tučně - pole position
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Pořadí Body
1991 USA BRA SMA MON KAN MEX FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JAP AUS * * * 16. místo 2
1992 JAR MEX BRA ŠPA SMA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP AUS * * * 8. místo 11
1993 JAR BRA EUR SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP AUS * * * 15. místo 4
1994 BRA PAC SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR JAP AUS * * * 4. místo 26
1995 BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR PAC JAP AUS * * 7. místo 17
1996 AUS BRA ARG EUR SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP * * * 5. místo 31
1997 AUS BRA ARG SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA RAK LUX JAP EUR * * 6. místo 27
1998 AUS BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB RAK NĚM HUN BEL ITA LUX JAP * * * Mistr světa 100
1999 AUS BRA SMA MON ŠPA KAN FRA GB RAK NĚM MAĎ BEL ITA EUR MAL JAP * * * Mistr světa 76
2000 AUS BRA SMA GB ŠPA EUR MON KAN FRA RAK NĚM HUN BEL ITA USA JAP MAL * * 2. místo 89
2001 AUS MAL BRA SMA ŠPA RAK MON KAN EVR FRA GB NĚM HUN BEL ITA USA JAP * * 5. místo 37

Vozy

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Mika Häkkinen
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Mika Häkkinen