Giancarlo Fisichella

Z Multimediaexpo.cz

Giancarlo Fisichella (Ferrari, 2011)

Giancarlo Fisichella (* 14. ledna 1973, Řím) je bývalý italský pilot Formule 1, známý také pod přezdívkou Fisico nebo Fisi. Testuje pro tým Scuderia Ferrari a předtím kromě Ferrari jezdil za týmy Force India, Renault, Sauber, Jordan, Benetton a Minardi. Celkem vyhrál tři závody, první po chaotické Grand Prix Brazílie v roce 2003, kde se ještě po závodě nevědělo, kdo vyhrál. Fisichella byl uznán jako vítěz až následující týden a ocenění dostal na další velké ceně. Do týmu Renault přišel v roce 2005, kde v kokpitu vystřídal Jarna Trulliho a první závod v novém týmu vyhrál v Austrálii roku 2005. Vítězství v sezóně ale už zopakovat nedokázal a byl tak zastíněn mistrem světa a stájovým kolegou, Fernandem Alonsem. Fisichella také vlastnil od roku 2005 do roku 2009 svůj tým FMS International, který jezdil v sérii GP2.

Obsah

Osobní život

Giancarlo je ženatý se svou manželkou Lunou a spolu mají dvě děti, Carlottu a Christophera.

Po třetím místě v Grand Prix Japonska 2006, věnoval Fisichella své umístění svému nejlepšímu příteli, Tonino Viscianimu, který ve čtvrtek před závodem zemřel na selhání srdce.

Kariéra před Formulí 1

Jako většina jezdců F1, začal i Fisichella na motokárách. To bylo v roce 1984 v národním šampionátu minimotokár (60 ccm) a hned v úvodní sezóně byl k neporažení, zvítězil v 12 závodech. O rok později se stal mistrem Itálie ve třídě kadet, a titul dokázal obhájit i v letech 1986 a 1987. V roce 1988 se stal mistrem světa na motokárách. Ve vítězném tažení pokračoval i v roce 1989 a v evropském šampionátu skončil na druhém místě, na mistrovství světa byl až čtvrtý, ale zazářil v prestižním závodě motokár v Hongkongu. V následujících letech skončil pátý v italském mistrovství motokár, na mistrovství Evropy motokár byl druhý a zvítězil v mistrovství Formule Alfa. Roku 1992 přešel do závodního vozu RC Motorsport a startoval v italské Formuli 3 hned ve své první sezóně dokázal zvítězit v Imole a zajistil si tak 8. pozici v celkovém pořadí. V následující sezóně byl již druhý, když dokázal zajet pole position v Monaku a v samotném závodě dojel na druhém místě, navíc obsadil třetí místo na Mistrovství Evropy motokár. Rok 1994 mu přinesl vysněný titul mistra Itálie Formule 3 s 309 body a deseti vítězstvími. V témže roce dokázal zvítězit v Monaku a Macau, které byli výborně obsazenými závody. Navíc v Britském šampionátu formule 3 získával 10 bodů a skončil na 16 místě. V roce 1995 opustil formulové vozy a zkoušel štěstí v cestovních vozech, v seriálu DTM s vozem Alfa Romeo, ale získal pouze 30 bodů a to stačilo jen na 15. místo.

Formule 1

1996: Minardi

Koncem roku 1995 přišla fantastická nabídka od Minardi k testování vozu. Fisichella svými výkony přesvědčil vedení týmu a v roce 1996 ho Minardi angažovalo jako jezdce. Nejel však ale úplně celou sezónu, Minardi totiž potřebovalo jezdce, který by přinesl nějaké finance a Fisichella byl v průběhu sezóny nahrazen Giovannim Lavaggim. Stihl se věnovat i cestovním vozům a v seriálu ITC s Alfou Romeo skončil na celkovém 6. místě se 139 body.

1997: Jordan

Pro rok 1997 ho angažoval Eddie Jordan, do svého týmu Jordan. Fisichellovým týmovým kolegou se stal mladší bratr Michaela Schumachera, Ralf, který byl šampiónem Formule Nippon. A při Grand Prix Kanady vystoupal Fisichella poprvé na stupně vítězů. Na okruhu Hockenheim měl Fisihella blízko k vítězství, ale střet s Gerhardem Bergerem znamenal konec snu o vítězství, na který si musel počkat ještě šest let. Svůj talent předvedl Fisichella i v deštivém závodě v Belgii, kde skončil druhý za Michaelem Schumacherem. Po tomto závodě, podepsal Fisichella smlouvu pro rok 1998 s týmem Benetton.

1998-2001: Benetton

1998

Fisichella však nepřišel do týmu Benetton právě ve vhodnou dobu, dodavatel motorů Renault oznámil odchod z F1 a Benetton byl bez motorů. Používal tak vylepšené verze z roku 1997. Přesto ale Fisichella skončil druhý v Kanadě a Monaku, a právě v Kanadě, kdy opět útočil na vítězství, přišel problém s převodovkou, který ho zpomalil. V závodě v Rakousku, získal Fisichella své první pole position. Ale střet s Jeanem Alesim ho stál dobrý výsledek v závodě. V druhé polovině sezóny už se projevila slabost týmu Benetton a Fisichella získal už jen další 2 body.

1999

Rok 1999 byl v mnoha věcech podobný tomu předchozímu. Opět skončil druhý v Monaku a zase mu jen o vlásek uniklo vítězství. Tentokrát to bylo v Grand Prix Evropy, kde havaroval a odstoupil z prvního místa. Opět se projevila Giancarlova smůla na vítězství, která trvala ještě další čtyři roky, protože závod v Evropě byl asi největší šancí na zisk vítězství.

2000-2001

Sezóna 2000 opět začala pro Fisichellu velice slibně. Opět dokázal vystoupat na stupně vítězů: byl druhý v Brazílii a třetí v Kanadě a v Monaku. Druhá polovina ale už jako tradičně znamenala úpadek ve výkonu Benettonu a Fisichella už nezískal ani bod. Giancarlo ale zastínil týmového kolegu Alexandera Wurze, který tým po sezóně opustil. Nahradil ho mladý Brit Jenson Button. Dodavatel motorů Renault se opět vrátil k Benettonu, ale vše bylo dohodnuto asi příliš pozdě a tým bojoval v celé sezóně se slabými týmy Minardi a Prost. Fisichella bodoval jen třikrát, ale vystoupil na stupně vítězů ve velké ceně Belgie. To už byl u týmu Mike Gascoyne. Jeho výsledky ale moc Benetton neuspokojily a tak přešel Giancarlo na rok 2002 do týmu Jordan.

Fisichella s Jordanem při Grand Prix USA 2002.

2002-2003: Jordan

V sezóně 2002 získal Fisichella jen 7 bodů, jelikož Jordan s motory Honda nebyl příliš konkurenceschopný a zlaté časy Frentzena byly nenávratně pryč. Honda přestala Jordanu dodávat motory a pro rok 2003 se stal dodavatelem Ford. Fisichella u týmu zůstal. Stále se však tým nedokázal vyhrabat z chvostu pole. Přesto dokázal Giancarlo poprvé zvítězit. Bylo to v Brazílii, kde se spustil obrovský liják. Závod musel být po kolizi Alonsa s Webberem zastaven a vítězem byl vyhlášen Kimi Räikkönen na McLarenu. Po neshodách, které kolo se vlastně bude počítat jako poslední, byl ale nakonec označen jako vítěz Fisichella a trofej pro vítěze dostal až v dalším závodě v Imole. Ital však dokázal bodovat už jen jednou v sezóně,když skončil sedmý na okruhu Indianapolis.

Fisichella se Sauberem při Grand Prix USA 2004

2004: Sauber

Nespokojen s týmem Jordan, odešel Fisichella na rok 2004 do týmu Sauber a doufal, že tady se mu povede lépe, když Sauberu byly dodávány motory Ferrari. Fisichella jezdil po celý rok docela dobře, hodně krát bodoval a porážel celkem pravidelně týmového kolegu Felipe Massu. Tady si ho opět vyhlídl šéf týmu Renault (dříve jako Benetton), Flavio Briatore a podepsal s Fisichellou smlouvu na rok 2005, jako stájový kolega Fernanda Alonsa.

Fisichella vyhrál při Grand Prix Malajsie 2006 poprvé s týmem Renault.

2005-2007: Renault

2005

Fisichella hned vyhrál v prvním závodě v Austrálii a vypadalo to na dobrou sezónu. Giancarlo však výrazně zaostával za Alonsem, i kola zajížděl pomalejší. Také ho provázely technické potíže a tak na stupně vítězů vystoupal až ke konci sezóny v Itálii a Japonsku. V Japonsku ale přišel o vítězství až v posledním kole, kde neudržel za zády McLaren Kimiho Räikkönena. Fisichellovy a Alonsovy výsledky však stačily k tomu, aby Renault vyhrál pohár konstruktérů před týmem Ferrari, který dominoval předchozích 6 sezón.

2006

Fisichella v Grand Prix Kanady.

Rok 2006 opět začal dobře. Fisichella vyhrál v Grand Prix Malajsie 2006 kde startoval z pole position. Ale pak se mu už zase tolik nedařilo, ve dvou kvalifikacích po sobě, skončil až za první desítkou. V Monaku dostal dokonce penalizaci, za blokování Davida Coultharda. To všechno znamenalo, že byl opět zastíněn mladším Fernandem Alonsem. Ale dobré výsledky v druhé polovině sezóny, včetně druhého místa za Alonsem v Grand Prix USA znamenaly, že pro Fisichellu byl rok 2006 nejlepší v F1: skončil čtvrtý v poháru jezdců, s 72 body, jedním vítězstvím a pěti pódiovými umístěními.

2007

Fisichella převzal roli týmové jedničky v týmu Renault pro rok 2007.

Po odchodu Fernanda Alonsa do McLarenu, se stal Fisichella jedničkou v týmu a dostal k sobě bývalého testovacího jezdce, Fina Heikki Kovalainena. Testovacím jezdcem se stal Nelson Piquet Jr. Tým měl nové sponzory, po zákazu sponzorů tabákových výrobků, a byly předvedeny i nové barvy: bílá, oranžová, tmavě modrá a tradiční žlutá.

Renault už ale neprokazoval takovou rychlost jako v předchozích dvou letech. Také se na tom možná podepsala nucená výměna dodavatele pneumatik, když z F1 odešel Michelin a všechny týmy musely přestoupit na pneumatiky Bridgestone. V prvních závodech se Fisichellovi vedlo lépe než nováčkovi a týmovímu kolegovi Kovalainenovi, ale v Kanadě a USA mladý Fin Fisichellu porazil. Už před Španělskou Grand Prix to vypadalo, že Renault už by mohl být konečně rychlejší, ale série problémů s palivem oba jezdce stála dobré umístění. V Kanadě byl Giancarlo diskvalifikován, společně s Felippem Massou, za opuštění pit lane při červeném světle, když se ostatní vozy řadily za safety carem. Později se ukázalo, že Fisichella se vyhýbal ostatním vozům v pit lane a červené světlo nezaregistroval. V druhé polovině sezóny se Giancarlovi už moc nedařilo a byl porážen svým stájovám kolegou Kovalainenem. Celkově byl klasifikován jako osmý, když nasbíral 21 bodů.

2008- : Force India

2008

Dne 10. ledna 2008 byl oficálně oznámen podpis nové dvouleté smlouvy mezi jezdcem Giancarlem Fisichellou a indickou stájí Force India. Jeho týmovým kolegou byl Adrian Sutil. Sezóna nezačala pro Fisichellu v podprůměrném týmu zas až tak špatně. Ale po třech solidních umístěních přišly 3 výpadky a dále už jen mizivé výsledky. Force India je bohužel evidentně nejslabším týmem a momentálně není schopný konkurovat kterémukoliv jinému týmu. Jediné pozitivum tak může být vstup do tzv. klubu "200". Giancarlo se totiž stal 9. pilotem, který pokořil hranici 200 startů v Grand Prix. Stalo se tak při Grand Prix Monaka 2008.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Umístění Body
1996 Minardi Team SpA. Minardi M195B Ford Cosworth ED 3.0 V8 AUS
DNF
BRA
ARG
EUR
13
SMR
DNF
MON
DNF
ESP
DNF
CAN
8
FRA
DNF
GBR
11
GER
HUN
BEL
ITA
POR
JPN
- 0
1997 Benson & Hedges Total Jordan Peugeot Jordan 197 Peugeot A14 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
8
ARG
DNF
SMR
4
MON
6
ESP
9
CAN
3
FRA
9
GBR
7
GER
11
HUN
DNF
BEL
2
ITA
4
AUT
4
LUX
DNF
JPN
7
EUR
11
8.místo 20
1998 Mild Seven Benetton Playlife Benetton B198 Playlife GC37-01 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
6
ARG
7
SMR
DNF
ESP
DNF
MON
2
CAN
2
FRA
9
GBR
5
AUT
DNF
GER
7
HUN
8
BEL
DNF
ITA
8
LUX
6
JPN
8
9.místo 16
1999 Mild Seven Benetton Playlife Benetton B199 Playlife FB01 3.0 V10 AUS
4
BRA
DNF
SMR
5
MON
5
ESP
9
CAN
2
FRA
DNF
GBR
7
AUT
12
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
11
ITA
DNF
EUR
DNF
MAL
11
JPN
14
9.místo 13
2000 Mild Seven Benetton Playlife Benetton B200 Playlife FB02 3.0 V10 AUS
5
BRA
2
SMR
11
GBR
7
ESP
9
EUR
5
MON
3
[[CAN
3
FRA
9
AUT
DNF
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNF
ITA
11
USA
DNF
JPN
14
MAL
9
6.místo 18
2001 Mild Seven Benetton Renault Benetton B201 Renault RS21 3.0 V10 AUS
13
MAL
DNF
BRA
6
SMR
DNF
ESP
14
AUT
DNF
MON
DNF
CAN
DNF
EUR
11
FRA
11
GBR
13
GER
4
HUN
DNF
BEL
3
ITA
10
USA
8
JPN
17
11.místo 8
2002 DHL Jordan Honda Jordan EJ12 Honda RA002E 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
13
BRA
DNF
SMR
DNF
ESP
DNF
AUT
5
MON
5
CAN
5
EUR
DNF
GBR
7
FRA
DNS
GER
DNF
HUN
6
BEL
DNF
ITA
8
USA
7
JPN
DNF
11.místo 7
2003 Benson & Hedges Jordan Ford Jordan EJ13 Ford Cosworth RS1 (LK2003) 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
DNF
BRA
1
SMR
15
ESP
DNF
AUT
DNF
MON
10
CAN
DNF
EUR
12
FRA
DNF
GBR
DNF
GER
13
HUN
DNF
ITA
10
USA
7
JPN
DNF
12.místo 12
2004 Sauber Petronas Sauber C23 Petronas 04A (Ferrari 053) 3.0 V10 AUS
10
MAL
11
BHR
11
SMR
9
ESP
7
MON
DNF
EUR
6
CAN
4
USA
9
FRA
12
GBR
6
GER
9
HUN
8
BEL
5
ITA
8
CHN
7
JPN
8
BRA
9
11.místo 22
2005 Mild Seven Renault F1 Team Renault R25 Renault RS25 3.0 V10 AUS
1
MAL
DNF
BHR
DNF
SMR
DNF
ESP
5
MON
12
EUR
6
CAN
DNF
USA
DNS
FRA
6
GBR
4
GER
4
HUN
9
TUR
4
ITA
3
BEL
DNF
BRA
5
JPN
2
CHN
4
5.místo 58
2006 Mild Seven Renault F1 Team Renault R26 Renault RS26 2.4 V8 BHR
DNF
MAL
1
AUS
5
SMR
8
EUR
6
ESP
3
MON
6
GBR
4
CAN
4
USA
3
FRA
6
GER
6
HUN
DNF
TUR
6
ITA
4
CHN
3
JPN
3
BRA
6
4.místo 72
2007 ING Renault F1 Team Renault R27 Renault RS27 2.4 V8 AUS
5
MAL
6
BHR
8
ESP
9
MON
4
CAN
DSQ
USA
9
FRA
6
GBR
8
EUR
10
HUN
12
TUR
9
ITA
12
BEL
DNF
JPN
5
CHN
11
BRA
DNF
8.místo 21
2008 Force India F1 Force India VJM01 Ferrari 056 2.4 V8 AUS
DNF
MAL
12
BHR
12
ESP
10
TUR
DNF
MON
DNF
CAN
DNF
FRA
18
GBR
DNF
GER
16
HUN
15
EUR
14
BEL
17
ITA
DNF
SIN
14
JPN
DNF
CHN
17
BRA
18
20.místo 0

*Sezóna v průběhu.

Výsledky v ostatních formulových kategoriích

Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole Position Podium Body Konečné umístění
1992 Formule 3 Itálie Jolly Club Ralt RT36-Alfa Romeo
Dallara 392-Alfa Romeo
8 1 0 1 11 8.místo
1993 Formule 3 Itálie Jolly Club Dallara 393-Fiat 12 2 0 4 36 3.místo
1994 Formule 3 Itálie RC Motorsport Dallara 394-Opel 20 11 11 17 309 1.místo
Formule 3 V. Británie RC Motorsport Dallara 394-Opel 1 0 0 0 10 16.místo

Výsledky v kategorii cestovních vozů

Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole Position Podium Body Konečné umístění
1995 DTM Alfa Corse 2 Alfa Romeo 155 V6 TI 12 0 0 0 30 15.místo
ITCC Alfa Corse 2 Alfa Romeo 155 V6 TI 10 0 0 1 37 10.místo
1996 ITCC Alfa Corse TV Spelfilm Alfa Romeo 155 V6 TI 24 0 0 6 139 6.místo

Tituly

  • 1984 – Mistr Itálie (minimotokáry)
  • 1985 – Mistr Itálie (motokáry)
  • 1986 – Mistr Itálie (motokáry)
  • 1987 – Mistr Itálie (motokáry)
  • 1988 – Mistr světa (motokáry)
  • 1990 – Mistr Itálie (Formule Alfa Boxer)

Vítězství

  • 1989 – Grand Prix Hongkong - Motokáry
  • 1992 – Grand Prix Imola - Formule 3
  • 1994 – Enna-Pergusa - Formule 3
  • 1994 – Enna-Pergusa - Formule 3
  • 1994 – Varano - Formule 3
  • 1994 – Varano - Formule 3
  • 1994 – Magione - Formule 3
  • 1994 – Binetto - Formule 3
  • 1994 – Vallelunga - Formule 3
  • 1994 – Magione - Formule 3
  • 1994 – Magione - Formule 3
  • 1994 – Misano - Formule 3
  • 1994 – Monako - Formule 3
  • 1994 – Macau - Formule 3
  • 2003 – Brazílie - Formule 1
  • 2005 – Austrálie - Formule 1
  • 2006 – Malajsie - Formule 1

Fakta

  • Fisichellův průměrný bodový zisk za závod je 1,36 bodu.
  • Fisichellův průměrný bodový zisk za sezónu je 22,25 bodů.

Velká Galerie

YouTube

Giancarlo Fisichella Le Mans 24 – 2017 Ferrari
F1 Spa 2005 Qualifying – Giancarlo Fisichella Lap Mix


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Giancarlo Fisichella
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Giancarlo Fisichella