Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Izraelské vojenské letectvo
Z Multimediaexpo.cz
Izraelské vojenské letectvo (hebrejsky: זרוע האויר והחלל, Zroa ha-Avir ve-Hahalal, běžně známé jako: חיל האוויר Chel ha-Avir, doslova „Letecký sbor“; anglicky: Israeli Air Force, IAF) je letecká složka Izraelských obranných sil. Patří k jedněm z nejlepších a nejefektivnějších leteckých armád na světě. Založeno bylo zejména díky válečné pomoci z ČSR mezi lety 1947 a 1948, kdy byly v Československu vyškoleny stovky pilotů a do Izraele dodána necelá stovka strojů Avia S-199 a Spitfire S-89.
Současným velitelem izraelských vzdušných sil je generálmajor Ido Nechoštan.
Obsah |
Historie
Od vzniku po Suezskou krizi
Izraelské letectvo bylo založeno ihned po vyhlášení izraelské nezávislosti v roce 1948 a vypuknutí války s jeho arabskými sousedy. Předchůdcem Chel ha-Aviru byl Šerut Avir, což bylo letecké křídlo pozemní organizace Hagana. Vzhledem k embargu na dovoz zbraní bylo hlavním problémem při jeho vzniku získat jakoukoliv bojovou techniku. Zpočátku se proto skládalo především z různě získaných civilních dopravních letounů, dodatečně upravených pro bojové akce a až postupně byly získány druhoválečné vojenské letouny, sestavené například z vraků britských vojenských letounů, které byly v oblasti na vrakovištích (takto bylo získáno několik kusů letounů Supermarine Spitfire) či propašované do Izraele ze zahraničí. Z USA byl takto získán například jeden bombardér Boeing B-17. Nejzásadnější pomocí při vzniku izraelského letectva ale byla dodávka stíhacích letounů a další výzbroje z Československa, jejíž součástí byl i výcvik izraelských pilotů a dalšího personálu. Než se Československo přeorientovalo na podporu arabských zemí, prokázalo zásadní roli při obraně země. Nejdůležitější částí této pomoci bylo 25 kusů stíhaček Avia S-199 a 62 kusů Supermarine Spitfire LF Mk IXE. Letouny byly do země dopraveny přes Jugoslávii. Poté, co nový stát uhájil svou existenci nastala konsolidace a vyzbrojení moderní technikou. V 50. letech se hlavním dodavatelem výzbroje Izraelského letectva stala Francie. Ze zěmě byly například získány proudové stíhací a útočné letouny Dassault Ouragan, Dassault Mystère, Dassault Super Mystère B.2, dálkový stíhací letoun Sud Aviation Vautour a později především supermoderní stíhačky Dassault Mirage IIIC. Izraelské letectvo, vyzbrojené převážně francouzskou technickou se také stalo nejdůležitější silou v bojích během Suezské krize. Podpora ze strany Francie však ustala během Šestidenní války, kdy země vyhlásila embargo na dodávky zbraní do Izraele. To vedlo mimo jiné k rozvoji kapacit domácího leteckého výrobce Israel Aircraft Industries, jenž zpočátku vyráběl letouny vycházející z francouzských vzorů a to dokonce i za cenu průmyslové špionáže. Izraelským tajným službám se totiž ve Švýcarsku podařilo získat kompletní plány nejmodernější varianty letounu Mirage IIIS, jenž byl po modifikaci v zemi vyráběn jako IAI Nešer.
Šestidenní válka
V polovině 60. let výrazně rostla síla letectev i armád okolních arabských zemí, jež podporoval Sovětský svaz. Československé letouny tentokrát výrazně posilovali Egypt a Sýrii. Aby bylo dosaženo převahy ve vzduchu, byla zásadním prvkem Šestidenní války operace Moked z 5. června 1967, velký letecký útok při kterém izraelské letectvo zničilo velkou většinu Egyptského, Syrského a Jordánského letectva. Za cenu 19 ztracených izraelských letounů bylo během náletů zničeno 338 egyptských, 61 syrských, 29 jordánských, 23 iráckých a 1 libanonské letadlo. Během zbytku války pak Chel ha-Avir udržoval leteckou nadvládu a podporoval pozemní jednotky.
Opotřebovací válka
Na šestidenní válku navázalo období potyček nazývané Opotřebovací válka, během kterého se Chel ha-Avir podílel na vzdušných soubojích a bombardování strategických cílů (například stanovišť řízených střel vzduch-země). Například 11. září 1969 došlo k řadě vzdušných soubojů, ve kterých izraelské letouny sestřelily 12 egyptských letounů. Dne 26. září 1969 Chel ha-Avir provedl operaci Tarnegol 53, při které vrtulníky Aérospatiale Super Frelon a CH-53 Yas'ur dopravily do oblasti Suezského kanálu výsadkové komando, přepadly egyptskou radarovou stanici a odnesly z ní zpět celý moderní sovětský radar P-12. Vrtulník CH-53 tehdy nesl 4 tuny vážící těleso radaru zavěšené pod trupem. Dne 30. července 1970 izraelské letouny překvapily a sestřelily 5 egyptských MiGů-21.
Jomkipurská válka
Během Jomkipurské války, v říjnu roku 1973, utrpělo izraelské letectvo velké ztráty od sovětských řízených střel země-vzduch, ale i tak se mu podařilo zkonsolidovat síly a podporovat operace Izraelské armády a bombardovat cíle v Sýrii a Egyptě. Helikoptéry se osvědčily při dopravě i evakuaci raněných. Zatímco Izrael ve válce ztratil 102 letounů, Egyptské letectvo ztratilo 235 a Syrské letectvo dalších 135. Jen během střetnutí dvojice izraelských letounů F-4 Phantom II s 28 egyptskými MiGy-17, dne 6. října 1973, se izraelcům podařilo sestřelit 7 nepřátel. V této válce se však Izraelskému letectvu nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu nad bojištěm.
Doba růstu (1973–1982)
V době Jomkipurské války se Izraelu podařilo získat rozsáhlou vojenskou pomoc z USA a i v dalších letech byla především zde získávána letecká výzbroj. Kromě letounů F-4 Phantom II či bitevních letounů Douglas A-4 Skyhawk, které na svých bedrech nesly už hlavní tíhu podpory pozemních sil v Jomkipurské válce, dostávalo Izraelské letectvo z USA další moderní typy, jako například stíhací letouny McDonnell Douglas F-15 Eagle a General Dynamics F-16 Fighting Falcon, letouny včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye či bitevní vrtulníky Bell AH-1 Cobra a Hughes AH-64 Apache. Izraelské letectvo také začalo provozovat bojové letouny domácího typu IAI Nešer a později zdokonaleného IAI Kfir, jenž byly odvozeny od francouzských stíhacích letounů Dassault Mirage 5, jejichž plány ve Švýcarsku získala izraelská tajná služba (původně bylo 50 kusů objednáno a zaplaceno, ale jejich dodání zabránilo embargo, vyhlášené Francií po začátku Jomkipurské války). Z této doby je známá také Operace Entebbe z roku 1975, což byla mise na záchranu pasažérů civilního letounu, který byl unesen do Ugandy. Komando speciálních jednotek tam dopravily izraelské letouny Lockheed C-130 Hercules. Další důležitou misí Izraelského letectva byla Operace Opera, což bylo zničení rozestavěného iráckého jaderného reaktoru a ostatních jaderných zařízení, jež mimo jiné s francouzskou pomocí vznikaly v Osiraku. Dne 7. června 1981 odstartovalo osm bombardovacích letounů F-16A se stíhací eskortou šesti F-15A, jež po dlouhém přeletu nad územím Saudské Arábie a Iráku tato jaderná zařízení zničila a irácký jaderný program vrátila o mnoho let zpět. Této akce se účastnil i pozdější první izraelský astronaut Ilan Ramon.
První libanonská válka
V první libanonské válce izraelské letectvo bojovalo především proti Sýrii, které zničilo řadu stanovišť protiletadlových střel a bez vlastní ztráty sestřelilo 100 syrských letounů. I po skončení války letectvo napadalo pozice Hizballáhu v jižním Libanonu.
Bombardování velení OOP
Dne 1. října 1985 provedlo izraelské letectvo operaci Dřevěná noha, což bylo bombardování sídla velení Organizace pro osvobození Palestiny v Tunisku v obci Hammam al-Shatt, jež se nachází poblíž hlavního města Tunis. Akce, které se účastnilo celkem osm letounů F-15 Eagle, byla při vzdálenosti cíle 2 300 km nejdelší bojovou misí Chel ha-Aviru v jeho historii. Během mise letouny doplňovaly palivo z tankerů Boeing 707. Sídlo velení organizace se podařilo zničit, ovšem Jásir Arafat vyvázl, jelikož se tam v době útoku nenacházel. Útok vyvolal kontroverzní reakce a byl odmítnut i Spojenými státy, jež byly jinak nejbližším izraelským spojencem.
Operace Ovocný sad
6. září 2007 podniklo izraelské letectvo taktický letecký útok s kódovým označením Operace Ovocný sad (hebrejsky: מבצע בוסתן, Mivca’ Bustan, anglicky: Operation Orchard) jehož cílem bylo zničení syrského jaderného reaktoru, který za pomoci Severní Koreje budoval.[1]
Letecká flotila
V minulosti provozované letouny
Stíhací/bombardovací
- Avia S-199
- Boeing B-17 Flying Fortress
- Bristol Beaufighter
- Dassault Mirage IIIC
- Dassault Mystère
- Dassault Ouragan
- Dassault Super Mystère B.2
- De Havilland Mosquito
- Gloster Meteor
- Israel Aerospace Industries Kfir
- Israel Aerospace Industries Nešer
- Israel Aerospace Industries Lavi
- McDonnell F-4 Phantom II
- North American P-51 Mustang
- Sud Aviation Vautour
- Supermarine Spitfire
Víceúčelové
- Aérospatiale Socata Rallye
- Auster J-1 Autocrat - "Primus"
- B-80 Queen Air - "Zamir"
- De Havilland Dragon Rapide
- Dornier Do 27 - "Dror"
- Dornier Do 28 - "Agur"
- Grumman G-44 Widgeon
- Grumman OV-1 Mohawk - "Atalef" ("Netopýr")
- Miles M.57 Aerovan
- Noorduyn Norseman
- Nord 1200 Norécrin
- Nord Noratlas
- Pilatus Britten-Norman Islander
- PC-6A Turbo Porter
- Taylorcraft Taylorcraft B
Doprava/průzkum
- Boeing 377 Stratocruiser - "Anak" ("obr")
- Cessna 180 Skywagon
- Cessna Stationair
- Consolidated PBY-5A Catalina
- Curtiss C-46 Commando
- Douglas C-47 Skytrain
- Douglas C-54 Skymaster
- Douglas DC-5
- Grumman E-2C Hawkeye - "Daja" ("Luňák")
- IAI Arava
- Lockheed L-18 Lodestar
- Lockheed Constellation
- Lockheed Hudson
- RWD-13
- RWD-15
Cvičné a lehké letouny
- Airspeed Consul
- Avro Anson
- Stearman PT-17 Kaydet
- de Havilland DH 82 Tiger Moth
- de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk
- Fokker S-11 Instructor
- North American T-6 Texan
- Piaggio P.149D
- Piper PA-18 Super Cub
- Republic RC-3 Seabee
- Temco T-35 Buckaroo Buckaroo
- Vultee BT-13 Valiant
Helikoptéry
- Aérospatiale SA 321 Super Frelon - "Cir'a"
- Aérospatiale Alouette II
- Bell 47
- Bell 212 Twin Huey - "Anafa"
- Bell UH-1 Iroquois
- Hiller OH-23 Raven
- Hughes Defender - "Lahatut"
- Sikorsky CH-53 Super Stallion - "Jas'ur"
- Sikorsky S-55 Chickasaw
- Sikorsky S-58 Choctaw
Ukořistěné typy
- Aérospatiale SA 342 Gazelle
- Beneš-Mráz Sokol
- de Havilland Vampire
- de Havilland Venom
- Fairchild Model 24
- MiG-15
- MiG-17
- MiG-21
- MiG-23
- Mil Mi-8
- Jakovlev Jak-11
V současnosti provozované letouny
Letoun | Země původu | Typ | Verze | Ve službě[2] |
---|---|---|---|---|
Beechcraft Bonanza | USA | cvičný | A36 "Hofit" | 18 |
Beechcraft Super King Air | USA | víceúčelový průzkumný | King Air 200 "Cofit" RC-12D "Cuckia" RC-12K "Cuckia" | 23 5 2 |
Bell 206 JetRanger | USA | víceúčelová helikoptéra | 206B "Saifanit" | 4 |
Bell AH-1 Cobra | USA | útočná helikoptéra | AH-1E "Cefa" AH-1F "Cefa" AH-1G "Cefa" AH-1S "Cefa" | 10 9 5 25 |
Bell OH-58 Kiowa | USA | průzkumná helikoptéra | OH-58D | 7 |
Boeing 707 | přeprava speciální mise | 707-300 "Re'em" | 14 | |
Boeing AH-64 Apache | USA | útočná helikoptéra | AH-64A "Peten" AH-64D "Saraf" | 40 9 |
McDonnell Douglas F-15 Eagle | stíhací/bombardovací cvičný stíhací/bombardovací cvičný stíhací/bombardovací | F-15A "Baz" F-15B "Baz" F-15C "Baz" F-15D "Baz" | 20 4 17 9 | |
Boeing F-15E Strike Eagle | USA | stíhací/bombardovací | F-15I "Ra'am" | 25 |
Dornier Do 28 | Německo | víceúčelový | "Agur" | 12 |
Fouga Magister | Francie | cvičný | CM.170 "Cukit" | 40 |
Gulfstream G500 | USA | AEW / SiGInt | G550 "Nachšon" | 8 |
Lockheed C-130 Hercules | USA | taktický přepravní | C-130E "Karnaf" C-130H "Karnaf" KC-130H "Karnaf" | 8 6 4 |
General Dynamics F-16 Fighting Falcon | USA | stíhací/bombardovací | F-16A "Nec" F-16B "Nec" F-16C "Barak" F-16D "Barak" F-16I "Sufa" | 78 17 78 49 100+ |
McDonnell Douglas A-4 Skyhawk | USA | cvičný | TA-4 "Ajit" | 49 |
Sikorsky S-65 Sea Stallion | USA | transportní helikoptéra | CH-53A "Jasur" CH-53D "Jasur 2000" | 7 32 |
Sikorsky S-70 Blackhawk | USA | transportní helikoptéra | S-70A "Janšuv" UH-60A "Janšuv" | 39 10 |
Eurocopter AS-565 Panther | Francie | EW/SAR | AS-565 "Atalef" ('Bat')[1] | ? ? |
Letouny s pevnými křídly
- Grob G-120A-1 - hebrejské označení: "Snunit" ("Vlaštovka") Německo
- Israel Aerospace Industries 1124N Sea Scan - hebrejské označení: "Šahaf" ("Racek")
- MALAT (dříve Mazlat) - bezpilotní letouny vyrobené divizí Israel Aerospace Industries
- Socata TB-20 Trinidad - hebrejské označení: "Pašoš" ("Pěnice") Francie
Helikoptéry
- Eurocopter AS-565MA Panther - hebrejské označení: "Atalef" ("Netopýr") Španělsko (5 těchto helikoptér je v provozu)
Poznámky
- ↑ ČERNÝ, Adam. Izrael předložil důkaz, že v Sýrii zničil reaktor [online]. Hospodářské noviny, [cit. 2008-04-25]. Dostupné online.
- ↑ "World Military Aircraft Inventory", Aerospace Source Book 2007, Aviation Week & Space Technology, 15. ledna 2007.
Související články
Externí odkazy
- Oficiální internetové stránky (anglicky, hebrejsky)
- Eretz.cz – Izraelské letectvo přemístí základnu do Negevu
- Izraelské vrtulníky
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |