Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Československá státní automobilová doprava

Z Multimediaexpo.cz

(Přesměrováno)

Československá automobilová doprava a Československá státní automobilová doprava (slovensky Československá štátna automobilová doprava), známé pod obvykle užívanou zkratkou a logem ČSAD, byly názvy národních, později státních podniků zajišťujících autobusovou dopravu a dopravu nákladními automobily. Zkratku ČSAD si ponechaly v názvu i některé z dnešních dopravních společností, zejména těch, které vznikly transformací a privatizací státních podniků.

Obsah

Historie

Recesistické podání zastávky ČSAD "U Kocáby"

Státní autobusová doprava před vznikem ČSAD

Počátky státní autobusová dopravy v českých zemích sahají k roku 1908, kdy začaly jezdit první autobusové linky provozované rakouskou poštovní správou, vrcholově řízenou vídeňským ministerstvem obchodu. Před 1. světovou válkou bylo v Čechách, na Moravě a ve Slezsku postupně zavedeno 20 státních poštovních autobusových linek o celkové délce přibližně 500 km. Se začátkem války byla v souvislosti s mobilizací a zrekvírováním vozidel pro potřeby vojska veškerá autobusová doprava v českých zemích na téměř pět let zastavena. Od roku 1919 ji začala postupně obnovovat čs. poštovní správa, vrcholově řízená ministerstvem pošt a telegrafů. Od roku 1927 byly autobusové linky v Československu provozovány také státními železnicemi ČSD, řízenými ministerstvem železnic. K 1. lednu 1933 byly státní poštovní linky i s personálem, vozidly a technickým zázemím začleněny do resortu železnic a v průběhu roku 1933 postupně převzaty jednotlivými ředitelstvími státních drah. Souběžně prosperovala do roku 1932 i soukromá autobusová doprava. Zákony o dopravě motorovými vozidly z let 1932 a 1935 silniční dopravu začaly regulovat územně omezenými koncesemi, daňovým zatížením a uzákoněním vlivu železničních úřadů na udělování koncesí pro silniční dopravu, čímž byly podmínky pro volné soukromé podnikání ztíženy. U jednotlivých ředitelství státních drah existovaly „Skupiny pro automobilní provoz ČSD“ pro technické a provozní řízení. Pro výkonnou službu byly ve velkých dopravních centrech zřízeny autosprávy ČSD, v menších centrech dopravy garáže ČSD, pro provoz osamocených tratí a pro nákladní provoz autostanice ČSD. Například pod ředitelství státních drah v Praze patřily autosprávy Praha–Delta a Praha–Vršovice, garáže Slaný, Kladno, Střeliv, Benešov u Prahy, Kostelec nad Černými lesy a Kouřim a autostanice Pardubice, Louny, Libochovice, Chomutov, Teplice, MeziměstíVeselí, Počátky a Kolín. Pod jiná ředitelství patřily pozdější dopravní závody Rakovník, Příbram, Hořovice, Mladá Boleslav a Poděbrady.

Státní ČSAD

Státní monopol na autobusovou dopravu byl zaveden § 148 československé ústavy z 9. května 1948, podle něhož pravidelná doprava silniční mohla být jen národním majetkem. Národní podnik Československá automobilová doprava byl zřízen znárodňovacím zákonem č. 311/1948 Sb. (o národních dopravních podnicích), vyhláškou č. 122/1949 Sb. (o dni zřízení národních dopravních podniků) a nařízením č. 124/1949 Sb. (jímž se vydává organisační statut národního dopravního podniku „Československá automobilová doprava, národní podnik“). Den vzniku je 1. leden 1949, fakticky se však vytvářel v průběhu roku až do prosince 1949, kdy převzal majetkové podstaty znárodněných podniků. Zákon č. 148/1950 Sb., novelizující Zákon o národních dopravních podnicích (úplné znění pod č. 149/1950 Sb.), dnem vyhlášení (24. listopadu 1950) zavedl nový název Československá státní automobilová doprava. Podnik měl sídlo a ústřední ředitelství v Praze, jemuž pro činnost na Slovensku podléhalo Oblastní ředitelství v Bratislavě. Od roku 1952 byl rozdělen na 19 samostatných krajských národních podniků (13 krajů v českých zemích a 6 slovenských krajů) a dvě hlavní správy (česká a slovenská). V roce 1957 krajské národní výbory (KNV) převzaly řízení podniků ČSAD, státní dozor v automobilové dopravě a dozor nad plněním preventivní údržby vozového parku. Současně byl národní podnik ČSAD Praha rozdělen na národní podniky ČSAD KNV Praha a ČSAD ÚNV Praha. Nákladní doprava byla do těchto podniků rozdělena (zvlášť Středočeský kraj, zvlášť Praha), autobusová doprava byla převedena pouze do ČSAD KNV Praha. Se zavedením nového územního členění ČSSR od 1. června 1960 byly krajské podniky nahrazeny okresními národními podniky ČSAD, které byly řízeny okresními národními výbory (ONV). Od 1. dubna 1963 podle usnesení vlády č. 226/1963 byly národní podniky ČSAD sloučeny opět do krajských podniků podřízených krajským národním výborům (7 v Česku, 3 na Slovensku). Nové podniky se členily na dopravní závody, některé závody ještě na provozovny. Koncem roku 1988 přešly krajské národní podniky na formu státních podniků. V roce 1990 byly krajské státní podniky s výjimkou západočeského a severočeského rozděleny na menší státní podniky, většinou zhruba okresního formátu, tentokrát s názvy Československá automobilová doprava. Národní podnik (podniky) ČSAD v padesátých a šedesátých letech zavedly jednotnou a ucelenou síť autobusové dopravy v celém Československu a jednotné tarifní podmínky. Začátkem šedesátých let se také začal ustalovat a standardizovat způsob označování autobusových zastávek, nejprve interními předpisy, v polovině sedmdesátých let 20. století pak i technickými normami (ON 73 6425, ON 73 6426) a označení konce zastávky se v roce 1975 dostalo i do Pravidel silničního provozu.

Transformace na privátní podniky

V roce 1994 byl schválen liberalizovaný Zákon o silniční dopravě (111/1994 Sb.), který otevřel cestu na trh soukromým a nestátním dopravcům. Počínaje rokem 1994 byla většina z podniků ČSAD transformována na akciové společnosti a privatizována. Po rozpadu Československa se již v zapsaných názvech firem objevuje většinou jen zkratka ČSAD bez vysvětlení, co písmena v ní znamenají. Část transformovaných firem si ihned nebo později zvolila názvy, které již na ČSAD neupomínají. Slovenské podniky Československej (štátnej) automobilovej dopravy byly v roce 1993 rozděleny podle druhu dopravy a přejmenovány, nové podniky měly názvy Slovenská autobusová doprava (SAD) a Nákladná doprava (NAD nebo ND). Některé z nich nadále používají loga odvozená ze známého symbolu ČSAD.

Podniky Československé státní automobilové dopravy

1949–1952

  • Československá automobilová doprava, národní podnik (vznik 01.01.1949), od 24.11.1950 Československá státní automobilová doprava. (zapsán 12.04.1951, zrušen 08.10.1952)

Krajské podniky 1952–1960

(Uvedeny pouze ty, o kterých se dochoval záznam v elektronickém obchodním rejstříku.)

  • Československá státní automobilová doprava – KNV Praha, národní podnik (13.11.1952–01.07.1960), do 02.01.1957 pod názvem Československá státní automobilová doprava - Praha, národní podnik
  • Československá státní automobilová doprava Praha (státní podnik) (13.11.1952–01.07.1960, vznik 29.09.1952)
  • Československá státní automobilová doprava - ÚNV Praha, národní podnik, od 01.07.1960 Československá státní automobilová doprava, národní podnik hlavního města Prahy (02.01.1957–08.07.1988)
  • Československá státní automobilová doprava Ústí nad Labem národní podnik (20.10.1952–26.09.1960)

Okresní podniky 1960–1963

(Uvedeny pouze ty, o kterých se dochoval záznam v elektronickém obchodním rejstříku.)

  • Československá státní automobilová doprava Praha, národní podnik, autobusová doprava (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava Mladá Boleslav - národní podnik (01.07.1960–09.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, Benešov národní podnik (01.07.1960–24.03.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, Kolín, národní podnik (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava Nymburk, národní podnik (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava Praha-západ, národní podnik, doprava nákladů (01.07.1960–13.06.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, Rakovník, národní podnik (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava – Kladno, národní podnik (01.07.1960–22.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, národní podnik - Kutná Hora (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava – Beroun, národní podnik (01.07.1960–17.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava – Příbram, národní podnik (01.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava Praha-východ, národní podnik. Doprava nákladů. (20.07.1960–01.04.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, národní podnik, Děčín (01.07.1960–13.08.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, národní podnik, Ústí nad Labem (01.07.1960–06.07.1963)
  • Československá státní automobilová doprava, národní podnik, Chomutov (01.07.1960–13.01.1964)

Krajské národní podniky 1963–1991

(Seznam čerpán především z článku na citybus.cz.[1] Data vzniku a zániku uvedeny u podniků, o kterých se dochoval záznam v elektronickém obchodním rejstříku.)

Krajské státní podniky 1988–1991

  • Československá státní automobilová doprava KNV Praha, státní podnik (30.12.1988–31.07.1991), od 29.12.1990 Československá státní automobilová doprava KNV Praha, státní podnik „v likvidaci“, IČ 00068438
    • od roku 1989 zřízena organizační jednotka BOHEMIATOUR, cestovní kancelář
  • Československá státní automobilová doprava, státní podnik České Budějovice (01.01.1989–19.04.2006), od 02.06.2005 v likvidaci
    • závody: 202 Český Krumlov, 205 Písek, 207 Strakonice, 208 Tábor, 212 Kaplice, 215 Milevsko, 221 zasilatelský závod Č. Budějovice, 291 technický a zásobovací závod České Budějovice, 298 Střední odborné učiliště dopravní,
  • Československá státní automobilová doprava, státní podnik Plzeň (27.12.1988, existuje), od 06.12.2000 v likvidaci
    • odštěpné závody Plzeň-jih, Domažlice, Cheb, Karlovy Vary, Klatovy, Plzeň-sever, Rokycany, Sokolov, Tachov, MHD Karlovy Vary, Plzeň, Závod služeb, Technický a zásobovací závod, Střední odborné učiliště dopravní, ČESPED Plzeň odštěpný závod spedice
  • Československá státní automobilová doprava, státní podnik, Ústí nad Labem, IČ 00081639 (30.12.1988–29.09.1993)
    • Dopravní a jiné odštěpné závody 401 Ústí nad Labem-Předlice, 402 Česká Lípa, 403 Děčín, 404 Prunéřov, 405 Jablonec nad Nisou, 407 Lovosice, 408 Louny, 409 Most, 410 Teplice, 419 Litvínov, 491 Závod technicko-obchodních služeb Libouchec, 492 Spedice–ČESPED, 493 Cestovní kancelář REAL TOUR ČSAD,
    • od roku 1991 odštěpné závody Autobusy, Kamiony, Servis, od roku 1993 Sklápěcí vozidla
  • Československá státní automobilová doprava,státní podnik Hradec Králové (19.12.1988, dosud existuje, od 24.09.2003 v konkursu)
    • odštěpné závody: 501 Hradec Králové, 502 Trutnov, 503 Náchod, 504 Rychnov nad Kněžnou, 505 Svitavy, 506 Vysoké Mýto, 507 Chotěboř, 508 Chrudim, 509 Jičín, 510 Pardubice, 511 Semily, 591 TZZ Holice v Čechách
  • Československá automobilová doprava, státní podnik Brno (28.12.1988-19.01.1994), od 27.09.1991 v likvidaci
  • Československá státní automobilová doprava, státní podnik Ostrava (27.12.1988–20.01.1998)
  • Československá automobilová doprava, štátny podnik Bratislava (30.06.1989–30.12.1993)
    • Odštěpné závody: 801 Bratislava, 802 Bratislava, 803 Dunajská Streda, 804 Galanta, 805 Komárno, 806 Levice, 807 Nitra, 808 Nové Zámky, 809 Senica, 810 Topoľčany, 811 Trenčín, 812 Nové Mesto nad Váhom, 813 Piešťany, 814 Trnava, 815 Skalica, 816 Bánovce nad Bebravou, 817 Hlohovec, 818 Malacky, 820 Bratislava, 821 Pezinok, 822 Senec, 823 Zlaté Moravce, 824 Vráble, 891 Technicko - zásobovací závod Trnava, 892 Závod výpočtovej techniky a služieb Bratislava, 893 Závod výstavby Bratislava,
  • Československá automobilová doprava, štátny podnik Žilina (29.03.1991–08.11.1993)
    • Odštěpné závody: Žilina, Martin, Čadca
  • Československá štátna automobilová doprava, štátny podnik Košice (01.07.1989–15.07.1993), Československá automobilová doprava, štátny podnik Košice (16.07.1993, přejmenován 24.08.1993)
    • Odštěpné závody: 1001 Bardejov, 1002 Humenné, 1003 Košice, 1005 Michalovce, 1006 Poprad, 1007 Prešov, 1008 Rožňava, 1009 Spišská Nová Ves, 1010 Trebišov, 1011 Vranov nad Topľou, 1012 Stará Ľubovňa, 1013 Svidník, 1014 Kežmarok, 1015 Lipany, 1016 Kráľovský Chlmec,
    • 1021 Bardejov, 1022 Humenné, 1023 Košice, 1024 Košice, 1025 Michalovce, 1026 Poprad, 1027 Prešov, 1028 Rožňava, 1029 Spišská Nová Ves, 1030 Trebišov, 1031 Vranov nad Topľou, 1032 Stará Ľubovňa, 1033 Svidník, 1034 Kežmarok, 1035 Lipany, 1036 Kráľovský Chlmec,
    • 1091 Prešov, 1093 Levoča

Československé a české státní podniky ČSAD od roku 1990

Praha

  • Československá automobilová doprava hlavního města Prahy, státní podnik (08.07.1988–24.09.2003, od 23.02.1998 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava, Ústřední autobusové nádraží, st. podnik (28.12.1990)
  • Československá automobilová doprava Služby výpočetní techniky státní podnik (28.12.1990–07.07.2008)
  • Československá automobilová doprava, Technické a zásobovací služby Praha, s. p. (28.12.1990–07.07.2008)
  • Československá automobilová doprava Praha-Vršovice (s. p.) (28.12.1990)
  • Československá automobilová doprava Praha-západ, s. p. (28.12.1990, od 07.08.2002 v konkursu)
  • Československá automobilová doprava Praha Klíčov, státní podnik (28.12.1990, od 30.04.2004 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Ingsped Praha, s. p. (28.12.1990–31.08.1994)

Středočeský kraj

  • Československá automobilová doprava, Tiskoviny silniční dopravy Kolín státní podnik (28.12.1990–07.07.2008)
  • Československá automobilová doprava Mělník, s. p. (28.12.1990–14.11.1996)
  • Československá automobilová doprava Kralupy nad Vltavou, s. p. (28.12.1990–14.05.1992)
  • Československá automobilová doprava Nymburk, státní podnik (28.12.1990)
  • Československá automobilová doprava Rakovník (s. p.) (28.12.1990)
  • Československá automobilová doprava Beroun, státní podnik (28.12.1990–17.10.1993)
  • Československá automobilová doprava Hořovice, státní podnik (28.12.1990–29.12.2004)
  • Československá automobilová doprava Benešov, státní podnik (28.12.1990–23.01.1998)
  • Československá automobilová doprava Mladá Boleslav (s. p.) (28.12.1990, od 16.05.2002 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Kladno (s. p.) (28.12.1990–16.09.1996)
  • Československá automobilová doprava Kolín (s. p.) (28.12.1990–07.07.2008)
  • Československá automobilová doprava Kutná Hora, st. p. (28.12.1990–20.06.1994)
  • Československá automobilová doprava Slaný (s. p.) (28.12.1990–14.04.1994)
  • Československá automobilová doprava Příbram státní podnik (28.12.1990–01.04.2003)

Jihočeský kraj

  • Československá automobilová doprava Dopravní služby České Budějovice, s. p, zkratka názvu podniku ČSAD DS České Budějovice (29.12.1990–27.02.1997)
  • Československá automobilová doprava Transport Software České Budějovice,státní podnik (28.12.1990–30.06.1995, od 03.04.1995 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Vodňany, státní podnik (29.12.1990–28.05.2003, od 28.04.1999 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Prachatice, státní podnik (29.12.1990–19.12.2003, od 27.08.1998 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Jindřichův Hradec, státní podnik - Zkratka názvu podniku: ČSAD Jindřichův Hradec (29.12.1990–29.05.1997)
  • Československá automobilová doprava Pelhřimov, státní podnik (29.12.1990–26.09.1994)

Severočeský kraj

  • Československá automobilová doprava Liberec, státní podnik (01.01.1991–07.12.1998)

Jihomoravský kraj

  • Československá státní automobilová doprava, státní podnik Brno (28.12.1988–19.01.1994, od 27.09.1991 v likvidaci)
  • ČSAD Brno podnik služeb výpočetní techniky, státní podnik (01.01.1991–18.10.1994)
  • Československá automobilová doprava Brno-Černovice (01.01.1991–29.04.1992)
  • Československá automobilová doprava Brno-město, státní podnik (01.12.1990–06.11.1995)
  • Československá automobilová doprava UNISPED Brno, státní podnik (01.01.1991)
  • Československá automobilová doprava Rosice, státní podnik (01.01.1991–25.01.1996)
  • Československá automobilová doprava Tišnov, státní podnik (01.01.1991–18.10.1994)
  • Československá automobilová doprava Telnice státní podnik (01.01.1991–01.04.1992)
  • Československá automobilová doprava Blansko, státní podnik (01.01.1991–30.09.1996)
  • Československá automobilová doprava Boskovice, státní podnik (01.01.1991–01.09.1993)
  • Československá automobilová doprava Znojmo, státní podnik (01.12.1990–03.08.1995)
  • Československá automobilová doprava Vyškov státní podnik (01.01.1991)
  • Československá automobilová doprava Břeclav, státní podnik (01.01.1991–18.10.1994)
  • Československá automobilová doprava Hodonín, s. p. (01.01.1991–30.03.2002, od 22.11.1993 v likvidaci)
  • Československá automobilová doprava Kyjov státní podnik (01.01.1991–18.10.1994)
  • Československá automobilová doprava Třebíč státní podnik (01.12.1990–02.07.1997)
  • Československá automobilová doprava Jihlava státní podnik (01.01.1991–01.05.1992)
  • Československá automobilová doprava Žďár nad Sázavou státní podnik (01.01.1991–13.11.1998)
  • Československá automobilová doprava Prostějov státní podnik (01.01.1991–01.06.1992)
  • Československá automobilová doprava Kroměříž státní podnik (01.01.1991–26.03.1996)
  • Československá automobilová doprava Zlín, státní podnik (01.01.1991–24.09.2002)

Severomoravský kraj

  • Československá automobilová doprava SPECIALTRANSPORT Ostrava, státní podnik. Zkratka: ČSAD SPECIALTRANSPORT Ostrava (27.12.1990–15.04.1992)

Slovensko

  • Československá automobilová doprava, štátny podnik (Dolný Kubín, Slovensko) (01.07.1990–26.09.1993)

Související články

Reference

  1. Organizační jednotky ČSAD v ČSSR (Citybus.cz)

Externí odkazy